קמפיין השבוע: שלום אוטופי במזרח התיכון

צילום: איור: מושיק גולסט
מושיק גולסט, בוגר בצלאל, הוא מאייר עבור עיתונים, אנימציה, ספרים, משחקים ועוד. עד היום פרסם 4 קומיקסים בהוצאה עצמית: "יומן ישראלי", "קבר השייח", "מרד" וכמובן את החלק הראשון של הרומן הגראפי "עושה שלום", שאותו הוציא לאור בתמיכת קוראים דרך האתר למימון המונים, האדסטארט. בימים אלו העלה גולסט גם את הפרוייקט הנוכחי שלו, הספר השני בסדרה - "עושה שלום 2", להאדסטארט. שוחחנו עם מושיק גולסט על הקשיים בהוצאת רומן גראפי בארץ ועל תהליך עבודה של הספר.
ממה נולד הרעיון של "עושה שלום" והאם תכננת מראש שיהפוך לסדרה?
"עושה שלום התחיל למעשה מקומיקס מדע בדיוני שהתחלתי לכתוב להנאתי לפני כ-10 שנים ופורסם בבלוג באינטרנט בשם 'ישראל 2'. הוא היה מאוד רחוק ממה שהוא היום, הן מבחינת העלילה והן מבחינת האמנות. לאורך השנים הרעיון תמיד נשאר אצלי איפשהו בראש, עד שהבשיל לפני כשלוש שנים לכיוון מגובש, כשראיתי תכנית על מבנה המוח ואופן קבלת החלטות.
בתוכנית עלתה הדילמה - עד כמה אנחנו באמת חופשיים בבחירות שלנו והאם זה באמת מסתכם בביולוגיה. דבר זה גרם לי לחשוב מה היה קורה אם באזור שלנו, מתישהו בעתיד, היו מצליחים לפתח טכנולוגיה שבאמצעות שליטה במוחות ההמונים הייתה מצליחה לשים קץ למלחמות. נשאלת גם השאלה מה היה המחיר לזה?
כך למעשה החל להתגבש התסריט, אשר כלל מאפיינים ודמויות שהיו חלק מהקומיקס המקורי. כשחשבתי לראשונה על כתיבת ספר, כיוונתי לספר יחיד עם התחלה, אמצע וסוף. אבל ככל שהתקדמתי בבניית העלילה הבנתי שעל מנת להעניק לקוראים חוויית קריאה מלאה, עם עלילה מובנית ודמויות שהולכות ומתפתחות, הבנתי שעלי לחלק את הסיפור וליצור למעשה ספר המשך.
חשוב לציין ולהדגיש שמדובר ברומן גראפי שבניגוד לספרים אחרים עבודה על דף בודד יכלה להמשך מספר ימים. ההקפדה הדקדקנית על איכות הציור וההתמקדות בפרטים הכי קטנים הם שני דברים שעמדו לנגד עיני בכל שלב בתהליך. אני שמח שהקוראים של הספר הראשון הצליחו להעריך את רמת ההשקעה בספר הראשון. מדובר בקהל ביקורתי ובלתי מתפשר."
ספר לנו קצת על הגיבור שלך, איזה טיפוס הוא ומה מניע אותו?
"גיבור הסיפור הוא נצר, סוכן ממשלה שחי במזה"ת בעתיד. בעולם שלו קיים מצב של שלום אוטופי שמסתיר מאחוריו סוד אפל שהשלטונות לא רוצים שיתגלה. תפקידו של נצר לחסל את האנשים שמגלים את הסוד הזה וזאת במטרה לשמור על היציבות והשקט באזור.
בעברו כחייל הוא עבר טראומה במלחמה נוראית ודבר זה מניע אותו וגורם לו לשמור בכל כוחו על הסוד מאחורי השלום. למרות תפקידו ואולי בגלל זה, נצר סובל מיסורי מצפון קשים לגבי האנשים שהוא מחסל. הוא בעצם נמצא במלכוד ושואל את עצמו האם שווה לעשות את המעשים הנוראים שהוא עושה בשביל לשמור שלא תתפתח מלחמה נוספת. העלילה מתחילה להסתבך כשהוא מגלה משהו שהוא לא היה צריך לדעת, אבל לא הייתי רוצה לקלקל לקוראים."

האם זה ספר פוליטי? האם שלום במזרח התיכון אפשרי רק במדע בדיוני?
"הספר אינו פוליטי במובן שאנחנו רגילים בו, אלא הוא יותר עוסק במצבים אנושיים בסיטואציות של מלחמה ושלום ובשליטה בבני אדם. אין התייחסות בספר לדילמות ולשיח הפוליטי העכשווי שלנו בישראל בנוגע לשלום, שטחים וכו' אלא עוסק יותר במשמעות העמוקה של המושג שלום ומהיכן הוא מגיע מבחינה נפשית וחברתית. בכוונה נמנעתי מלציין מקומות ספציפיים כדי ''להתעלות'' מעל לפוליטיקה האקטואלית ולמושגים שאנחנו שומעים כל הזמן בחדשות. רציתי לדבר על מצבי תודעה בין העמים ובין הממשלות לאזרחים באזור.
בוודאי שאני מאמין ששלום במזרח התיכון אפשרי גם במציאות. אבל כרגע מדובר בשתי תרבויות שונות שממש לא מבינות אחת את השנייה ומה כל אחת רוצה מהשנייה. ייקח כנראה עוד כמה שנים טובות עד שזה ישתנה."
מהו התהליך של כתיבת ספר כזה? האם קודם יש לך רעיון לסיפור או שאתה קודם מדמיין אותו ויזואלית?
"אצלי בד"כ קודם מגיע רעיון כללי לסיפור ורק לאחר מכן מגיע הצד הוויזואלי. למרות שבמבט ראשון נראה בקומיקס שהאיורים הם העיקר, לדעתי ולדעת רבים וטובים, העלילה היא הדבר החשוב ביותר.
מה שנחמד בלהיות גם הכותב וגם המאייר הוא שבפועל לאחר שיש כיוון ואני מתיישב לכתוב את התסריט מתחיל פינג-פונג בין הצד הסיפורי לזה הוויזואלי. כך יוצא שלפעמים אני כותב פסקה בתסריט ואז מתיישב בשולחן ציור לאייר איזה עיצוב דמות שבדיוק עלה לי בראש וכשזה מסתיים שוב חוזר למחשב לכתיבת התסריט וחוזר חלילה."
אתה כותב בהדסטארט שאתה פונה למימון המוני כדי "לקנות" זמן לעבוד על הספר בקצב שלך ובאיכות שאתה מעוניין בה. ספר קצת על התלאות שבכתיבת ספר קומיקס בארץ ושיווקו
"בארץ למעשה אין שוק מסודר לצריכת קומיקס, ולכן אחת המשימות היא ליצור שוק כזה. אנחנו מדינה קטנה ללא מסורת ויזואלית מושרשת ולכן הוצאות הספרים לא ממהרות לקחת סיכון כלכלי בלהוציא מוצר שלא הוכיח כבר את עצמו, או שלא בנוי על איזשהו דמות או רעיון שכבר קיים וידוע. בנוסף בשביל לצייר קומיקס איכותי ומושקע דרוש הרבה זמן ולהוצאות הספרים וגם לעיתונות אין את המשאבים בשביל לממן את הזמן הזה.
בנקודה הזאת מימון ההמונים נותן פתרון אמיתי כי הוא מחבר ישירות בין יוצרים כמוני לבין הקהל. כך נוצרים שוק ודרכי שיווק חדשים לגמרי. באופן זה ניתן גם להימנע מ'דמי התיווך' הדרקוניים שגוזרות ההוצאות לאור ובעיקר רשתות חנויות הספרים והיוצר מצליח לקבל את מירב התמורה על העבודה שלו, במקום 5-10% כמו שקורה עם ספר שמוצג ונמכר בחנות ספרים.
בשנים האחרונות גם יוצרי קומיקס אחרים גילו את האפשרות שבמימון ההמונים וממש אפשר לראות מגמה בכיוון הזה. כל זה בלי כמובן לדבר על ההיענות של קהל קוראי הקומיקס והמדע בדיוני שהיא פשוט מדהימה ותומכת."
מה החלום שלך לגבי הסדרה הזו?
"אני מקווה שהיא תהווה איזושהי נקודת מפנה בשוק הקומיקס המקומי ותוכיח שניתן לייצר סיפור איכותי בארץ לאורך זמן, ואולי אפילו תחצה את הקווים ותהפוך עוד כמה שנים לסדרה או סרט.
בקיצור הייתי רוצה להמשיך לאייר אותה לנצח, או לפחות עד שיהיה שלום."





