ראיון עם התסריטאי עמרי שנהר
ריבי פלדמסר ירון -מייסדת סדנאות הבמה
|
03.04.2023
|
מסרטוני רשת ויראליים ועד "המדובב" ו"טהרן". פגשנו את עמרי שנהר לשיחה על הקריירה שלו
צילום: מאתר סדנאות הבמה
איך הגעת לכתיבה?
למדתי בחוג לקולנוע של אוניברסיטת תל-אביב במגמת הפקה. אחרי התואר אף אחד לא חיכה לי בחוץ. התחלתי מלמטה - עוזר הפקה, תאורה, צילום... בשלב מסוים התבייתתי יותר על עולם התוכן – תחקירן, עורך משנה...
מה שעזר לי לעלות שלב זה סרטוני רשת קצרים שעשיתי עם איתי זבולון (ווהן, יניר האחמ"ש). בעקבות ההצלחה שלהם התחלתי לקבל הצעות לכתוב ולביים סרטונים קצרים. הקמתי חברת הפקה עם שני חברים מהלימודים, ארז ואלעד. יצרנו ביחד עשרות סרטוני תדמית ופרסומות, וגולת הכותרת היתה סדרת דוקו לילדים "להציל את חיות הבר" שהצליחה מאוד.
בשלב מסוים רעיון לסדרה שפיתחתי עם אדם ביזנסקי התקבל ב"יס", ומשם זה הפך לסדרה "המדובב". איך שסיימתי את העונה הראשונה דנה עדן המפיקה הציעה לי לכתוב את "טהרן" עם משה זונדר, והשאר היסטוריה... בראיה לאחור אני שמח על הדרך שעברתי. זה עזר לי להכיר את העולם שאני פועל בו טוב יותר. תסריטאי שעבד בסטים זה יתרון בעיני. זה גם גורם לי להעריך את המקצוע שלי ולא לקבל את זה כמובן מאליו.
איך אתה מחליט על מה לכתוב ? יש לך רעיון/נושא שאתה רוצה להתמקד בו - דמות? עלילה?
שאלה טובה. אני לא מחפש בהכרח להיות זה שמביא את הרעיון הראשוני, אלא עולם מעניין לצלול אליו ודמויות מרתקות. היום אני עובד על פרויקטים מקוריים שלי וכאלו שמבוססים על סיפורים אמיתיים או ספרים.
כשאתה כותב -אתה יכול לעבוד על מספר סדרות/נושאים או שאתה חייב להתמקד בנושא אחד?
לרוב אני עובד על מספר סדרות במקביל. בתקופה האחרונה למשל ליוויתי את העריכות של העונה השניה של המדובב, לצד כתיבה של סדרה חדשה ופיתוח של שתיים נוספות. נשמע אינטנסיבי אבל יש משהו מאוורר בעבודה על כמה פרויקטים במקביל. חוץ מזה שפה זה לא הוליווד, שם סדרה אחת יכולה לפרנס אותך שנים קדימה. בישראל אתה תמיד חייב לחשוב על הפרויקט הבא שלך...
מה ההבדל בין רעיון לסדרה לסיפור טוב?
בשבילי זה הדמויות, חד משמעית. במסגרת העבודה אני נחשף להמון סיפורים מרתקים שא.נשים המציאו או חוו. בכלל ישראל היא מעיין שופע של רעיונות נהדרים. אבל בשביל סדרה טובה צריך למצוא את הדמויות הנכונות והמעניינות דרכן חווים את הסיפור.
האם אתה כותב בשיטה/טכניקה מסוימת, או שכל סידרה היא בחירה מחדש?
אני משתדל להגיע פתוח לכל סדרה חדשה. לכל פרויקט יש את המשתנים שלו – שותפים לכתיבה, הנושא (האם נדרש תחקיר מעמיק או שמדובר על חומרים יותר מוכרים), האם זה מבוסס על סיפור אמיתי או על ספר...
עם זאת, יש תהליך שהוא די שכיח ונפוץ – קודם מפצחים את הקשת העונתית ואז צוללים לכתיבת הפרקים. עם זאת, לא את הכל אפשר להבין בשלב הפיתוח, יש אלמנטים שמפוצחים רק כשצוללים לפרקים עצמם. לכן אני משתדל לא להתקע יותר מדי על פרק או על מהלך בעייתי אלא להתקדם, מתוך ידיעה שאחזור לפרקים מסוימים ואשכתב.
כתיבה בצוות- צריך, חייב או שזה מקרי?
עד עכשיו יצא לי לעבוד עם שותפים לכתיבה והיה תהליך מצוין. בכללי אני אוהב לעבוד עם שותפים. כיום יש גם כמה פרויקטים שאני עובד עליהם לבד. במקרה כזה אני חייב עורכ.ת תסריט לצידי. קשה עד בלתי אפשרי לכתוב 'בואקום'. תמיד מגיע שלב שנתקעים, שצריך לעשות סיעור מוחות עם מישהו, לקבל פידבק וכדו'...
את המדובב כתבת/יצרת עם אדם ביזנסקי, איך הייתה החלוקה של העבודה בינכם?
התחלנו מעבודה משותפת וצמודה על הקשת העונתית. פירוט הסיפור בגדול מתחילתו עד סופו. באיזשהו שלב התחלנו לפרוט אותו לפרקים, בעיקר שיבוץ האירועים הגדולים והבנה איך נכנסים לכל פרק ואיך יוצאים ממנו. זה אולי השלב הכי קשה וסזיפי בעבודה על סדרה. ממש חציבה בסלע. שבועות של סיעור מוחות, כתיבה, מחיקה, רעיונות שעולים ויורדים... אחרי שהמסלול נחשף ושנינו היינו מרוצים חילקנו בינינו את הפרקים. כמובן שגם אז העבודה המשותפת נמשכת. מגיבים על הפרקים אחד של השני, נעזרים, מיישרים קו. היו גם סצנות שנדדו בין הפרקים. החלוקה הזאת הקלה עלינו מאוד את תהליך קבלת ההחלטות ועזרה לכתיבה לזרום, כי בסופו של דבר אין מה לעשות, גם לשותפים שעובדים טוב יחד תמיד יש את הטעם האישי שלהם ואפשר לנהל דיונים לנצח.
כותבים ביחד או כל אחד עובד מהבית ונפגשים?
גם וגם. בסופו של דבר כשכותבים עושים את זה לבד. אבל אחרי שיש למה להתייחס נפגשים, חושבים יחד, מעירים, מקבלים החלטות, וחוזרים לשולחן העבודה הפרטי.
המדובב -תהיה עונה שלישית?
כרגע זה לא על הפרק, אבל אין לדעת...
מה צריך בשביל להיות תסריטאי מוצלח ומצליח ?
חריצות ויכולת הקשבה. כתיבה זה הרבה לשכתב. המינגווי אמר פעם שהדרפט הראשון של כל דבר הוא מחורבן... כך שה"כשרון" הרבה פעמים זה לשמוע את ההערות של מי שקרא את הפרק - עורך תסריט, מפיק, במאי וכמובן הזכיין. להבין לאלו מההערות מתחברים, ולאלו פחות. בשביל זה צריך להבין טוב את הסיפור שרוצים לספר, את הדמויות ואת העולם, וזה מאתגר כי לא תמיד מבינים מהרגע הראשון. אבל ככל שהכתיבה מתקדמת הדברים מתבהרים, לומדים לעבוד עם ההערות. לאמץ את הנכונות ולהדוף, בנימוס, את אלו שלא רלוונטיות. מיותר לציין שההערות הקשות ביותר מגיעות דווקא מהתסריטאי עצמו :)
טיפ לתסריטאי מתחיל?
לא לפחד מדרך ארוכה...
לפרטים על הסדנה של עומרי ב"סדנאות הבמה" -
https://www.stage-center.org/workshops/עמרי-שנהר---מרעיון-לסדרה
אולי זה יעניין אותך...
המרצות המובילות בישראל בתחום הבינה המלאכותית - 2024
יצרנו רשימה עדכנית של מובילות ה-AI בישראל: נשים פורצות דרך שמשלבות בינה מלאכותית באמנות, ניהול, שיווק ומשפט.
איך AI עומד לשנות את עולם ההפקות והפרסום?
AI משנה את חוקי המשחק בתעשיית הסרטים והפרסום. גלו איך הטכנולוגיה שתחסוך לכם זמן וכסף תשדרג את היצירתיות שלכם לרמות שלא הכרתם
רשימת 25 המרצים המובילים בתחום הבינה המלאכותית הגנרטיבית
רשימת 25 המרצים המובילים בתחום הבינה המלאכותית בישראל, כולל מומחים ב AI גנרטיבי, אמנות, מוזיקה, שיווק ויזמות.
חדש- סדנאות הבמה משיקים בית ספר לתסריטאות
מרכז סדנאות הבמה פותח בית ספר לתסריטאות בניהולו של התסריטאי אבנר ברנהיימר עם צוות מנחים.ות מבכירי התסריטאים.ות שעובדים בארץ ובחו"ל.
THE END- איפה מתחיל הסוף בתסריט ומה חייב להיות בו?
אולי זה סוף החגים, או סוף האביב, סופם של שניים מהכותבים האהובים עלי או האווירה הכללית-
אז הפעם אני אתחיל מהסוף.