ראיון עומק עם התסריטאית נועה ארנברג
ריבי פלדמסר ירון -מייסדת סדנאות הבמה
|
03.04.2023
|
נועה ארנברג היא תסריטאית ויוצרת הסדרות "האחיות המוצלחות שלי" ו"מי שמע על חווה ונאווה" (יחד עם גלית חוגי) פגשנו אותה לשיחה על כתיבה, יצירה ועבודה בצמד
צילום: אבישג שאר ישוב
נאוה וחנה, מהיכן צץ לו הרעיון ? זה לא קרוב לגיל שלכן ונראה לי שגם לרקע..
חווה ונאווה נולדו הרבה לפני שנולד רעיון לסדרה עליהן. הן היו שתי נשים מומצאות חסרות שם שהיינו מדברות אחת לשנייה בקולות ובסגנון שלהן, ולאט לאט התחלנו לדבר עליהן, לתאר מה הן חושבות על כל מני דברים, והן גדלו וגדלו בתור דמויות שליוו אותנו בכתיבה, עשו בדיחות עלינו וחיוו דעה על מה שכתבנו. חווה ונאווה הן מיקס של האמהות שלנו, הדודות שלנו וכל החברות וקרובות המשפחה שלהן. באיזשהו שלב חשבנו שאולי מגיעה להן סדרה, כי הן מצחיקות, חמודות ועלובות כמו גיבורות של קומדיה. או שאולי זה הן שדחפו את עצמן לפרונט, לא יודעת. בכל אופן באיזשהו שלב התחלנו לחצוב מסביבן את הסיפור.
את כותבת בזוג עם גלית חוגי -יש לכל אחת תפקיד מסוים /פיתוח של דמות מסוימת או שהחלוקה היא שרירותית? פיזית אתן כותבות יחד או כל אחת ספונה בביתה?
גלית חוגי ואני כותבות יחד, שותפות מלאות למלאכת הכתיבה. ממציאות יחד את הסיפור בשיחות בלתי נגמרות, בונות יחד את הפרקים, מחליטות איזה סצנות יהיו, מחלקות בנינו מי תכתוב מה לפי מצב הרוח באותו יום, כותבות, ואז שולחות זו לזו מה שכתבנו ומשכתבות (בעדינות ובהסכמה) אחת לשנייה. אנחנו משתדלות להיפגש ולכתוב יחד באותו מקום, אבל אם זה לא מסתדר כבר למדנו בקורונה לעבוד בזום כל אחת מביתה.
מה עושים כשיש חילוקי דעות? יש צד שלישי שקובע?
אין צד שלישי, אם יש חילוקי דעות אנחנו נדבר על זה עד שאחת תשתכנע או תוותר. בדרך כלל נמצא דרך להגיע למשהו ששתינו ממש אוהבות, ובמקרים נדירים נעשה ויתורים קטנים בתמורה לויתורים עתידיים של השנייה.
היום, רואים ,בעיקר בכתיבה קומית, עבודת צוות (נטלי מרכוס ואסף ביייזר /היהודים באים, קופה ראשית /נדב פרישמן ,יניב זוהר) מיהו או מי היא הבן זוג האידאלי לכתיבה? מה כדאי לחפש בפרטנר לכתיבה, או איך מוצאים כזה?
מבחינתי בת זוג אידיאלית לכתיבה היא מישהי שיש לה טעם דומה לשלי במה שמצחיק אותה, ושונה ומשלימה אותי בכל השאר. גלית ואני הכרנו בבית ספר לקולנוע, ובהתחלה היה לנו פשוט רק ממש כיף לכתוב יחד. עם השנים למדנו לעבוד יחד, להכיר אחת את הטעם והסגנון של השנייה, לכבד זו את זו, ועדיין הכיף נשאר. אני לא יודעת איך ואיפה מחפשים ומוצאים פרטנר לכתיבה, אבל אני יודעת שאם במקרה מצאתם כזה וכיף לכם לכתוב יחד- אל תוותרו על זה.
כתסריטאית ,את מעורבת גם בליהוק וגם בצילומים או שמבחינתך, סיימת לכתוב ובזה תם תפקידך?
גלית ואני לא רק תסריטאיות אלא גם היוצרות של הסדרות שלנו, שזה אומר שאנחנו מעורבות מאוד בעשייה של הסדרה. אנחנו נותנות את האינפוט שלנו לגבי לוקיישנים, עיצוב אומנותי והלבשה, וממש מעורבות לחלוטין בשלב הליהוק, שהוא תמיד הדבר שנותן את כל הטון לסדרה. בצילומים אנחנו נמצאות הרבה על הסט למרות ששם אנחנו משתדלות לשחרר ולא להתערב מדי, בטח לא במה שקשור לבימוי. אנחנו כן חוזרות להתערב בשלב העריכה:)
את רואה את עצמך כותבת גם דרמות או שאת מרגישה שייכת לז'אנר של קומדיה ושם טוב לך?
אני אוהבת לכתוב קומדיות, אבל אני לא יודעת מה יהיה בעתיד. אני מניחה שלא אמצא את עצמי כותבת דרמה קודרת וטראגית לגמרי.
מה צריך בשביל להיות תסריטאי מוצלח ומצליח?
מה צריך כדי להיות תסריטאית מצליחה? אני לא יודעת בדיוק מה הכוונה במצליחה, מבחינתי זה שהופקו שתי סדרות שכתבתי זה פי אלף יותר מצליחה ממה שאי פעם דמיינתי. אני מניחה שצריך חריצות, מה שנקרא "תחת" כדי לא רק לרצות לכתוב אלא באמת לעשות את זה בפועל, (לי מאוד עוזר בזה זה שאני כותבת בצמד, אגב) ואני מניחה שצריך מידה של יצירתיות ומקוריות, והרבה הרבה אורך רוח כי הכל קורה לאט, והסכמה לעבוד בעוד דברים עד שזה יקרה, ותכלס אני מרגישה שצריך גם דע הרבה מזל, בסופו של דבר.
טיפ לתסריטאית מתחילה?
לתסריטאית מתחילה אני ממליצה לעבוד בעוד עבודה שאפשר להתפרנס ממנה ולפנות זמן לכתיבה, גם אם לא המון, וללמוד איך באמת לנצל טוב את הזמן הזה. ואני ממליצה ללמד את עצמך דרך להשתיק קצת את הקולות המורידים בראש שלך ואת הספק העצמי כדי שתוכלי לכתוב לאורך זמן סיפור שמעניין אותך ובאמת להאמין שהוא ראוי ושיש לו סיכוי להתממש.
לסדנה של נועה בסדנאות הבמה -
https://www.stage-center.org/workshops/%D7%9E%D7%A8%D7%A2%D7%99%D7%95%D7%9F-%D7%9E%D7%A6%D7%97%D7%99%D7%A7--%D7%9C%D7%AA%D7%A1%D7%A8%D7%99%D7%98-%D7%A7%D7%95%D7%9E%D7%99-
https://www.stage-center.org/workshops/%D7%9E%D7%A8%D7%A2%D7%99%D7%95%D7%9F-%D7%9E%D7%A6%D7%97%D7%99%D7%A7--%D7%9C%D7%AA%D7%A1%D7%A8%D7%99%D7%98-%D7%A7%D7%95%D7%9E%D7%99-
תגיות
אולי זה יעניין אותך...
חדש- סדנאות הבמה משיקים בית ספר לתסריטאות
מרכז סדנאות הבמה פותח בית ספר לתסריטאות בניהולו של התסריטאי אבנר ברנהיימר עם צוות מנחים.ות מבכירי התסריטאים.ות שעובדים בארץ ובחו"ל.
THE END- איפה מתחיל הסוף בתסריט ומה חייב להיות בו?
אולי זה סוף החגים, או סוף האביב, סופם של שניים מהכותבים האהובים עלי או האווירה הכללית-
אז הפעם אני אתחיל מהסוף.
ראיון עם התסריטאי עמרי שנהר
מסרטוני רשת ויראליים ועד "המדובב" ו"טהרן". פגשנו את עמרי שנהר לשיחה על הקריירה שלו
איך מעצבים זהות של דמות?
לפני שאנחנו רצים לכתוב את הסרט או את הסדרה שלנו, כדאי שנשאל את עצמנו שאלות לגבי הזהות של הדמויות שלנו – בעיקר זו של הדמות הראשית:
איך כותבים פרמיס לסדרה? (והאמת גם לסרט..)
פרמיס הוא אחד הדברים הראשונים שיבקשו מכםן במהלך פיתוח של רעיון לסדרה. בעצם, זה הדבר הראשון שתידרשו להציג, לכל מי שתרצו לספר על הסדרה שלכם.