סצנת האינדי הישראלית לפיתוח משחקים משחקת אותה

צילום: לוגו
בתשיעי לספטמבר יערך במתחם התחנה בתל אביב הכנס השנתי התשיעי של עמותת גיימאיז, עמותת המשחקים הדיגיטליים בישראל. זה המקום לנסות להבין ולהשתלב בתעשיית המשחקים בארץ, שגדלה כל שנה ויוצרת לעצמה מקום מכובד בזירה הבינלאומית. נכון, קשה למצוא עבודה בתחום עקב הביקוש הרב, אבל מסתבר שלא מעט אנשים מתחומים שונים לגמרי, מקימים סטודיו קטן במקביל לעבודת היום שלהם וחולמים להצליח בתור אינדי גיימרס. כך גם התחיל את דרכו צחי ליברמן, חבר בועד המנהל של עמותת גיימאיז.
"לאחר שנים בתחום אבטחת המידע, עברתי לפתח משחקים עם דגש על תחום המשחקים הלימודיים לילדים," מספר צחי ליברמן. "עבדתי כשכיר וכפרילנסר עם החברות המובילות בתעשייה המקומית והבינלאומית : ערוץ הופ לילדים, ערוץ בייביפירסט-טיוי, קומפדיה, בריינפופ, BBC, Sesame Street, ועוד. אני מאמין גדול במשחקים ככלי ללמידה והעשרה, אך חושב שהדרך שלנו עוד ארוכה כך שמשחקים שאנו מייעדים ללמידה, יראו, ירגישו ויתחרו בכל משחק "אמיתי" אחר בשוק שהילדים שלנו משחקים בשקיקה."
האם לא כדאי להתחיל בעולם המשחקים במשרה באחת החברות המצליחות?
"זה אפשרי, מכיוון שלחלק מהחברות הגדולות בארץ בתחום יש משרת "ג'וניור" או מסלול מצומצם לסטג'רים, בהם מכשירים את המועמד לתפקיד On Job . אבל, מכיוון שהביקוש למשרה בחברות אלו גבוה במיוחד, הקבלה אליהן קשה יותר, והחברות יעדיפו מישהו עם יותר נסיון ויצירתיות. כמו כן, תלוי לאיזו משרה, מכיוון שהמגיעים למשרות בתחום המשחקים מגיעים מתחומים שונים, הן בפיתוח, והן בניהול תוכן, תסריטאות וקולנוע ועוד. לכן לא מעט אנשים בתעשייה התחילו בפיתוח עצמאי של משחק, אם כיחידים ואם כצוותים של שלושה אנשים (מפתח, מעצב משחקים ואיש ארט), עבדו על משחק במשך חצי שנה ויותר, ולאחר שהמשחק פורסם בפייסבוק ובחנויות האפליקציות, קיבלו הצעת עבודה מאחת מחברות המשחקים בארץ. מבחינתן, זו היתה הוכחת יכולת ראשונית, אשר יכולה להקנות כרטיס כניסה פנימה, אל הסטודיו ולב התעשייה."

עד כמה גדולה התופעה של פיתוח אינדי בארץ?
"מאוד, מכיוון שהתעשייה צמחה מתוך תרבות אינדי אמיתית, אנו רואים משחקים מעניינים שצומחים מתוך קבוצות קטנות של אנשים החוברים יחד כדי ליצור חווית משחק מעניינת.
אחד הזרזים לפיתוח משחקי אינדי הוא האירוע העולמי ה- Global Game Jam, אשר מתרחש ברחבי העולם בשבוע האחרון של ינואר. בשבוע זה, יושבים יחד מפתחים, מעצבי משחק ואנשי ארט יחד על רעיון ספונטני, ומפתחים משחק מאפס, ב-48 שעות. גיים איז וישראל הן חלק משמעותי באירוע זה, לפני שנתיים לדוגמא האתר התל אביבי של GameIS כיכב בראש טבלת המפתחים באירוע מעל ל 450 משתתפים!
דוגמא טובה לכך היא חברת אופופה, אשר צמחה מתוך אירוע כזה ומשחק שפיתחה “Hopeless”, הביא לכך ששנה לאחר מכן נמכרה לחברת הענק IronSource.
בכנס השנתי, נוכל לראות שתי דוגמאות בולטות לתרבות האינדי בארץ. שני צוותים אשר עובדים על משחקים מרשימים, במשך שנה ויותר, במקביל לעבודת היום שלהם. הצוות הראשון, אריק הלמן ואדריאן טכה עם המשחק CivCraft שכרגע גייס מימון המונים בקמפיין קיקסטארטר (עדיין רץ), והצוות השני, עמית שוורצנברג ואדם זירה, עם המשחק Fort Triumph."
עד כמה משמעותית וגדולה תעשיית המשחקים בארץ?
"התעשייה בארץ גדלה משנה לשנה בקפיצות מדרגה משמעותיות, ניתן לראות זאת במספר המשרות הזמין באתרים השונים, בשיתופי הפעולה של חברות עם סטודיואים למשחקים בחו"ל, במספר חברות המשחקים בשוק, וכמות המשחקים הזמינה להתנסות. כדי לסבר את האוזן, רק בשנה החולפת עברה כמות המשרות בקבוצת הפייסבוק של עמותת גיימאיז את רף ה-500. טאבטייל, חברה לפיתוח משחקים לילדים, עברה את סף ה-300 משחקים שפיתחה, ואילו מספר חברות המשחקים הרשומות במאגר החברות שלנו חצה את ה-120. בנוסף היינו עדים לרכישה לפני כשנתיים של חברת האינדי, אופופה ע"י הענקית IronSource, וחברה נוספת שפיתחה משחקי Social, Diwip, ע"י חברה אמריקאית.
התעשייה העולמית מבינה זאת ורואה את הגידול, אם דרך אורחי החו"ל שמגיעים אלינו לאורך השנה לאירועים ממוקדים, או לכנס השנתי שלנו שמרכז דוברים ממרכז התעשייה הבינלאומית.
השנה למשל מגיע אחד הכנסים החשובים בעולם למשחקי מובייל, Casual Connect, לת"א ומבחינתנו זוהי מדרגה נוספת של הכרה בחשיבות של תעשיית המשחקים המקומית בסצינה העולמית."
האם דרושים לימודים קודמים והאם בארץ קיימות תכניות טובות המכשירות לפיתוח משחקים?
"בתעשיית המשחקים המקומית, מה שחשוב יותר מכל הוא הנסיון. אבל יסודות טובים והבנה של תחום המשחקים, מתחילים לא אחת באחד מהמסלולים של פיתוח ועיצוב משחקים בארץ.
יתרה מכך, לעיתים קרובות, מסלולי הלימוד מחברים את הסטודנטים עם התעשייה ומהווים כרטיס כניסה נוסף לחברות גדולות בתחום.
בארץ קיימות מספר תוכניות איכותיות לפיתוח ועיצוב משחקי מחשב. הראשונה, אשר נלמדת בשנקר, היא הוותיקה ביותר כיום (לאחר תכנית הלימודים בבית ברל שהיתה החלוצה בתחום ונסגרה). ייחודה של שנקר הוא שיתופי הפעולה שלה עם התעשייה, עם מעבדת המשחקים ב MIT ולאחרונה עם חברת בריינפופ ישראל.
תכנית איכותית נוספת הינה חדשה בתחום, זו השנה הראשונה, במכללת מנטור, שם נראה נסיון מעניין לשלב זמן לימוד ארוך יותר מהתכניות האחרות הכוללת לימודי פיתוח, עיצוב ושיווק משחקים בסיסיים, Hands On.
תכניות נוספות בולטות הן התכנית לפיתוח משחקים בבי"ס חשיפה של האוניברסיטה הפתוחה, ומסלול פיתוח המשחקים של מכללת תלתן בחיפה, אשר מוכוונת יותר לפלח השוק של משחקי ה AAA.
תכנית נוספת אשר פותחה השנה, היתה מסלול מיוחד לסטודנטים ב IDC הרצליה במדעי המחשב וסטודנטים בבצלאל, אשר חברו יחד לפתח משחקי מחשב ייחודים בהנחיה של מובילי תעשיית המשחקים בארץ."
מהו לדעתך סוד ההצלחה של החברות ומפתחי המשחקים הישראלים שמצליחים כל כך בעולם?
"חלק ניכר מתעשיית המשחקים הישראלית מתמקד בפיתוח של משחקי מובייל מהירים, מה שנקרא בעגה Casual Games .חברות שהצליחו בתחום ובעולם, הראו שהן יכולות להבין תחילה את קהל היעד שלהן ולמקד את המשחקים ישירות לצרכים והדרישות שלו. בנוסף, כוח רצון, שאיפה לאיכות בפרטים הקטנים והיכולת לפתח משחק מאפס למשחק בחנות במהירות דיה, עוזרת לחברות אלו להגיע למסה של משחקים. ישראלים, כמו בתחומים אחרים בעשייה המקומית, הינם Doers ו- Achievers, ויודעים היטב לחבר בין טכנולוגיה לתוכן. תכונות אלו דוחפות אותנו קדימה, גם בתחום המשחקים, לכבוש פסגות נוספות."
מה צפוי לנו בכנס הגיימיז השנה ומה לדעתך פשוט אסור לפספס?
"כנס גיימאיז השנה לובש פנים חדשות ומשתף פעולה עם שבוע החדשנות בת"א דרך פסטיבל ה DLD, המתקיים במתחם התחנה בת"א.
הכנס כמדי שנה, יתן במה לדוברי חו"ל בולטים בתחום, כמו סטפן קורגן, ה COO של חברת King מפתחי קאנדי קראש, אליו יחבור גם ה CTO של החברה, תומס הרטוויג, שיעביר כיתת-אמן מיוחדת על נושאי ארכיטקטורה והחלטות טכנולוגיות מהירות.
בנוסף נארח לפאנל מעניין בנושא משחקי ווב מול משחקי מובייל, את מנכ"ל חברת המשחקים GameDuell, קאי בוליק, ואיתו גם את אחד המפתחים הראשונים של המשחק רב המכר Call Of Duty, קרייג אלן.
ניתן גם מקום מיוחד השנה לסצינת האינדי הישראלית, לאחר בקשות הקהילה, ונציג שני צוותים אשר הזכרתי קודם, כמו צוותי Fort Triumph, ו- CivCraft.
בנוסף נשמע קצת נתונים על פיתוח משחקים לעולם הילדים, ע"י אייל בכבוד מחברת Pazu Games, ובין לבין, נקנח בקפה, גלידות, וארוחת צהריים באחת ממסעדות התחנה.
אירוע נוסף אשר יהיה חלק מהכנס שלנו השנה, יהיה תערוכת איורי פיקסל-ארט, ע"י האחד והיחיד, גוסטבו ויסלנר."
הכנס השנתי של גיימאיז, 9 בספטמבר, מתחם התחנה ת"א
קוד הנחה לחברי התעשייה: GameIS_Taasiya ברכישת כרטיסים





