סרטים קצרים- חופש יצירתי, מיידיות והאפשרות להתנסות

צילום: יח"צ
הסרט "איה" של מיכל ברזיס ועודד בן נון הגיע להיות בין חמשת המועמדים לאוסקר בקטגורית הסרטים הקצרים השנה. זה לא ההישג היחיד של הסרט, שאורכו 39 דקות. באופן תקדימי הוא הוקרן בהקרנות מסחריות והוכיח שקהל מוכן לשלם עבור צפייה בסרט קצר. כבר כמה שנים שקיימת התרחשות סביב סרטים קצרים, ולא רק בפסטיבלים. פרוייקט "מנה ראשונה" למשל, מבית היוצר של "גרין פרודקשנס", מפרסם מידי כמה חודשים קול קורא לסרטים עלילתיים ישראלים קצרים, בוחר את הטובים מהם ודואג להקרנתם בסינמטקים לפני ההקרנות של סרטים באורך מלא. "איה" הוא לא הסרט הקצר הראשון של ברזיס ובן נון, "עונג שבת", "גן העדן האבוד" ו"הנשים של יום שלישי" זכו לפרסים בפסטיבלים והופצו בעולם. בשבוע שעבר, בטקס הפרסים של חממת הקולנוע הבינלאומית בירושלים של ביה"ס סם שפיגל, זכו השניים, שניהם בוגרי בית הספר, בפרס בסך 25,000€ מטעם חברת הפוסט הצרפתית Digital District על הפרויקט "איה" בהפקת קסיס סרטים. חשבנו שזה זמן טוב לשאול אותם, בין השאר, על היתרונות והחסרונות של סרטים קצרים.
"איה" לקחה אתכם רחוק ולכל העולם. איפה התחיל המסע הזה?
קשה לשים את האצבע על נקודה ספציפית, כי יש כל מיני תחנות שבהם אלמנטים של הדמות והסיפור נרקמו. תחנה אחת כזאת הייתה בשנה ב' ללימודים שלנו בבית הספר סם שפיגל, בשיעור כתיבה יוצרת עם בתיה גור, בו התבקשנו לכתוב על זכרון ילדות. הטקסט שנכתב אמנם רחוק מסיפורה של איה, אבל הוליד באופן אסוציטיבי את הרעיון.
מה הביא אתכם לכתוב דווקא סרט קצר?
הרעיון לאיה התחיל כרעיון לסרט ארוך. תוך כדי תהליך הכתיבה והפיתוח הראשוני שלו קיבלנו הצעה לעשות סרט קצר עם תקציב מקרן הקולנוע הצרפתי (תקציב שהוענק לנו בעקבות הצלחה של סרט קצר קודם שביימנו - לוסט פארדייז - שהופק בשיתוף עם חברת הפקות צרפתית). מכיוון שלא היה לנו רעיון לסרט קצר באותו שלב, ומכיוון שלא רצינו לוותר על ההזדמנות, החלטנו לקחת את הסיקוונס הראשון מתוך איה ולפתח אותו לסרט קצר שיעמוד בפני עצמו, וגם ייהווה סוג של proof of concept לתסריט הארוך.
מהם היתרונות של סרט קצר על פני פיצ'ר?
בסרט קצר אתה פחות מחוייב למבנה סיפורי קלאסי, וזה מאפשר חופש מסויים ומידה של ניסיוניות. יש גם משהו הרבה יותר מיידי בעשייה.
מצד שני, אחד החסרונות הגדולים של סרטים קצרים זה הקושי להגיע לקהל הרחב יותר, ואמצעי ההפצה המצומצים יותר (וכשהם מוקרנים, זה בדרך כלל מוקרן במקבץ).
יש תחושה שבשנים האחרונות הסרטים הקצרים צוברים תאוצה מסחרית ויש להם הרבה יותר מקום וקהל, אבל אנשים הולכים פחות לקולנוע באופן כללי, האם סביר להניח שיצאו לצפות בסרט קצר שלא במסגרת פסטיבל לסרטים קצרים?
כשהקרנו את איה בפסטיבל ירושלים היה ברור לנו שזאת תהייה ההקרנה היחידה שלו בארץ. כל מה שקרה אחר כך (ההקרנות המסחריות) היה בגדר נס מבחינתנו כי זה באמת לא היה בכלל ברשימת השאיפות או החלומות שלנו. העובדה שאנשים הלכו לקולנוע וקנו כרטיס לסרט של 39 דקות מרגשת אותנו עד היום.
איך כן ניתן לקדם סרטים קצרים?
באופן מסורתי, הדרך לקדם את הסרטים היא בעיקר דרך פסטיבלים. לפעמים זה תופס יותר ולפעמים פחות.
באופן משמח, היום יש גם יותר יותר אמצעי הפצה דיגיטליים והזדמנויות הפצה באינטרנט, שמאפשרים במות חדשות לסרטים.
בנוסף לכך, ישנן יותר יוזמות, כגון היוזמה המבורכת של גרין פרודקשנס, הנקראת "מנה ראשונה" שדואגת לקדם את הקולנוע הקצר בארץ.
הייתם מציעים ליוצרים צעירים לנסות דווקא להתחיל בסרט קצר ולא בפיצ'ר?
מכיוון שלא עשינו פיצ׳ר, אנחנו לא בדיוק מוסמכים לענות על השאלה הזו, אבל כמי שעובדים עכשיו על פיצ׳ר, התחושה היא שהעבודה על סרטים קצרים עוזרת לך להגיע מוכן למשימה הזו. הפרביליגיה להיכשל פחות קיימת בעולם הפיצ׳רים, ובעולם הסרטים הקצרים אתה יכול להתנסות, לקחת סיכונים, ללמוד מהטעויות, ולהתפתח בצורה יותר בטוחה.
איך עובדת הזוגיות גם בכתיבת התסריט וגם בבימוי? האם יש חלוקת תפקידים? איך והאם מפרידים זאת מהבית?
זאת שאלה שאנחנו עדיין מנסים לברר עם עצמינו. זה בעיקר עובד כי אנחנו לא מכירים דרך אחרת. התחלנו לשתף אחד את השני כבר בתרגילים הראשונים בשנה א׳ בבית הספר לקולנוע, כך שמאז ומתמיד יצרנו ביחד. אין חלוקה רשמית, אבל יש לכל אחד מאיתנו חוזקות אחרות שבאות לידי ביטוי בכל אחד מהשלבים או האספקטים השונים של העשייה. מכיוון שאנחנו גם זוג בחיים אז עם השנים פיתחנו סוג של אינטואיציה ושפה משותפת. וכשהכל משתלב יחד, זה נע איפהשהוא על הרצף בין סימביוזה לבין כאוס.
ניתן לצפות בסרט "איה" ב ITUNES, הוט VOD ויס VOD
הטריילר של "איה"