האם כדאי להשקיע בתסריט שלכם? המחשב יחליט

צילום: סטפן כפרי
שימו לב: תוכנת המחשב שתקרא תסריטים ותנבא את היכולת שלהם להצליח בעולם כבר פה (ואפילו נולדה פה). מוזר, אני לא שומעת תשואות של תסריטאים. אתם בטח תוהים אם מכונה יכולה לנבא הצלחה של תסריט או אם בעתיד תסריט שלא יקבל "אור ירוק" מהמערכת, משום שזו תנבא שלא יהיה לו מספיק קהל, לא יופק. ומה לגבי סרטים שהצלחתם לא הייתה גדולה אבל הם סרטים טובים, כמו רבים מהסרטים הישראלים שמופקים מידי שנה?
מאחורי הסיפור הזה עומד עוד סיפור יוצא דופן: דויד סטיף, בעל תואר שני בקולנוע, עזב את חופיה השלבים של מלבורן, אוסטרליה, כדי להגיע למחוזותינו השקטים. מה הביא אותו לעשות כזה צעד אמיץ? קודם כל האהבה לאישתו הישראלית וגם, כן, לישראל. סטיף כבר הספיק לעבוד בארץ בתעשיית הקולנוע והטלוויזיה כשנדבק בחיידק הסטרט-אפ והרעיון של תוכנה שתנבא הצלחה של תסריט, נולד פה.
"ישראל היא כמו מיני-הוליווד, יש פה הרבה חברות שרוצות לשמוע ולהשקיע בסטארט אפ/בסיפור שלך, בדיוק כמו בלוס אנג'לס. למעשה, רוב הספרים שמלמדים 'איך לעשות פיץ' או 'איך להציג את הסאטרט אפ שלך' ממליצים ללמוד מהמודל שבו תסריטאים הוליוודים עושים פיץ' לתסריטים שלהם, כך שהמעבר מבידור לעסקים הוא מאד מעניין."
דויד סטיף הקים עם גיסו, ניר צחר (דוקטור למחשבים שעבד בחברת פיינל) וזיו אילון (שהיה מנהל הטכנולוגיות הראשי בפיינל) את חברת "וולט", שבימים אלה כבר עובדת עם סטודיואים בהוליווד. בשיחה שלנו הוא מתעקש להרגיע את היוצרים ולהבטיח שרק טוב יצא מזה. אז האם יצליח דויד, במזגו האוסטרלי והנעים, להשקיט את דאגותיהם של יוצרים ישראלים, למודי ניסיון ופסימים באופן כללי ולהביא אותנו לקבל את החידוש באהבה?
בואו ננסה:
איך הגעתם לרעיון הזה?
"אני בא מרקע של פיתוח וכתיבת תסריטים לקולנוע ולטלוויזיה וכמו רוב היוצרים, נתקלתי בקשיים רבים. מכאן נבעו הניצנים של הרעיון: אם נדע מראש את התוצאות של תסריט, האם נוכל להפוך את תהליך פיתוחו לקל יותר? התשובה היא כן."
אז בקווים כללים, איך זה עובד?
"הזנו למערכת המון נתונים מגוונים והרצנו אלגוריתמים, כדי לבדוק אם לתסריט מסויים יהיה קהל ומה סדר גודל הקהל הצפוי לתסריט הזה. מכאן אנחנו יכולים להעניק מתחם גדול של חיזויים על שיווק, ליהוק, הפצה והצגה של סרט".
אז תסריטאים צריכים לדאוג?
"תסריטאים צריכים להיות מרוצים. המערכת שלנו עוזרת לחברות ההפקה ולסטודיואים הגדולים להרוויח יותר. על מנת להעביר יותר סרטים מעולים דרך המערכת שלנו, המפיקים צריכים לשכור עוד תסריטאים או לקנות יותר תסריטים. אנחנו מציעים להזרים עוד כסף לפיתוח, כך שנוכל לתת "אור ירוק" ליותר תסריטים. אם ישתמשו במערכת נכון, תהיה הרבה יותר עבודה לתסריטאים, שזה נהדר. מבחינה יצירתית המערכת שלנו מעודדת תסריטאים, במאים ושחקנים להיות הכי יצירתיים שהם יכולים."
האם אתם מכריזים בזאת שמצאתם את הנוסחה לכתיבת תסריט מצליח?
"אני לא מאמין שיש ספר או אדם שיכול להגיד שיש נוסחה כזו. אין. מה שהמערכת שלנו עושה זה להבין ולצפות אם לתסריט ספציפי יהיה קהל. המערכת לא תגיד שעד עמוד 5 צריך שיקרה ככה וככה או שהמערכה הראשונה חייבת להסתיים בעמוד 25."
איך יכולה מכונה להבין הומור, הזדהות או רגש? לרוב אלה האלמנטים שהופכים סרט לסרט טוב
"תמיד מפתיע אותי מה מחשב כן יכול לזהות. הוא יכול לזהות רמות של סקס, אלימות, מערכות יחסים בין דמויות, ז'אנרים שונים, לוקיישנים- הרבה הרבה אלמנטים שונים. השאלה היא לא האם הוא יכול לזהות בדיחה, אלא אם הוא יכול לצחוק ממנה.."
האם המערכת הזו תעודד יצירה רק של שוברי קופות?
"המערכת עובדת עם סרטים דלי תקציב, עתירי תקציב, קומדיות, רומנים, אימה.. אפשר לומר שיש לה טעם מגוון. אם יש קהל לתסריט, המערכת תמצא אותו, בלי קשר לכמה גיבורי-על יש בו."
האם המערכת מתחשבת גם בהבדלי הטעם בין קהלים שונים ברחבי העולם?
"לגמרי. סיפורים שמצליחים בארה"ב לאו דווקא יצליחו באסיה, או בחלקים של אירופה."
באיזה שלב של פיתוח הסרט כדאי להשתמש במערכת?
"בכל רגע שבו צריך להחליט אם יהיה לסרט הזה קהל והאם כדאי להשקיע בו כלכלית. אנחנו נכנסים בשלבים רבים של תהליך עשיית הסרט- הפיתוח, ההפקה, ההפצה ואפילו בשלבי הליהוק."
האם בחברות הפקה כבר משתמשים במערכת והאם כבר ניתו להשתמש בה בארץ?
"אנחנו כבר עובדים עם הוליווד, אך המערכת אינה דוברת עברית עדיין.. עמכם הסליחה.."
אז כנראה שעוד יקח למערכת קצת זמן ללמוד עברית, ואולי גם לדויד, אבל בין אם נשמתם לרווחה ובין אם לא, בחודשים הקרובים נשמע אם המערכת הזו מוכיחה את עצמה ואם הלקטורים בעולם צריכים להתחיל לעשות הסבה או להתידד עם מחשבים.





