"אני יודע לעשות קולות מצחיקים"

צילום: ענבר שטגר עזרא
כן כן, זו אותה אפי בן ישראל שגדלנו עליה ב"פרפר נחמד" ולא, סביר להניח שאם תפנו אליה ברחוב ותדגימו לה קולות מצחיקים היא לא תחתים אתכם מיד לדיבוב הסרט הבא של דיסני. כבר מעל חצי יובל מאז שהחליטה לעבור למאחורי הקלעים ולעסוק בדיבוב, בימוי של דיבוב, תרגום, עיבוד מוסיקלי וכל מה שקשור לתחום הזה, שהפך מאד פופולרי בשנים האחרונות. היום תמצאו אותה בעיקר באולפני דאבי דאב, אחראית לסדרות רבות, ביניהן "הטיטאנים", "סברינה", "מועדון ווינקס" ועוד. את הקול שלה ניתן לשמוע גם בסרטים רבים כמו "היפיפיה והיחפן", "טרזן", "החבובות" ועוד, אבל אם אתם חושבים שהיא באה לפזר אבק כוכבים, תחשבו שוב.
מתי התחלת לדבב?
"התחלתי לדבב מקצועית לפני 25 שנים, דיבבתי הרבה בחינוכית ובסרטים של דיסני וגם ביימתי דיבוב. הגעתי לזה קודם כל בגלל פרנסה, אחר כך, כהחלטתי לרדת מהבמה, זו הייתה אלטרנטיבה מצויינת. מצד אחד הדיבוב השאיר אותי במקצוע, ב"ברנז'ה", עדיין יכולתי לעבוד עם שחקנים זמרים וכו', אבל יכולתי להישאר מאחורי הקלעים. ההחלטה לעבור לאמחורי הקלעים היתה החלטה שקיבלתי בקלות, פשוט הגעתי לשובע."
מה נדרש ממדבב מקצועי?
"בעיני, וזה משתנה בין במאי זה לאחר, הכי חשוב שיש למדבב אוזן מוזיקלית. זה יותר חשוב לי משיהיה שחקן טוב. אנחנו בעצם לא ממציאים את הגלגל אלא משחזרים מקור, מחקים מקור, לכן חשוב לשמור על אותו קצב דיבור של המקור, אבל עם אינטונציות שמתאימות לישראל. אני עובדת כבר שנים עם מדבבת שהיא זמרת, שלא הייתה לה הכשרה כשחקנית, אבל האוזן שלה כל כך טובה שהיא מתלבשת על המקור בצורה מדוייקת. כמובן שבנוסף לאוזן מוזיקלית צריך גם להוציא את המשחק החוצה."
מה עושה במאי דיבוב, הרי כפי שאמרת לא ממציאים פה את הגלגל?
"זו עבודה מאד טכנית. צריך להשגיח על האורך של הדיבוב שיתאים לשפתיים, שהדיבוב יתחיל כשהשפתיים זזות ויפסיק כשהן מפסיקות לזוז. צריך גם להשגיח שאם יש פאוזה בדיבור, תהיה פאוזה גם בדיבוב. צריך לשים לב ל'לפסוסים', כשהמילה בורחת או מתבלבלת. לעיתים אני גם נותנת הערות בימוי, למשל על מה במשפט 'הבנת מה זה אומר?' לשים דגש- על ה'הבנת' או על 'מה זה אומר'. גם האינטואיציות שונות בין עברית לאנגלית. לא אומרים 'what’s that' כמו שאומרים 'מה זה', אלו אינטונציות שפשוט נשמעות אחרת.
מאחר שאני גם מתרגמת את הסדרות שאני מביימת, אני מכירה אותן כל כך טוב שאני יודעת בדיוק מה הייתה הכוונה. המדבבים, מצד שני, מגיעים כל אחד בנפרד וקוראים כל אחד את התפקיד שלו. אני מקפידה לשמור על שפה מדוברת ולא גבוהה מידי, אבל יש דברים שחשובים לי ואני שומרת עליהם, כמו זכר ונקבה במספרים או שיבושים מסויימים. יש ערוצים שמקפידים על זה יותר מאחרים."
האם יש מקום למדבבים חדשים? עושה רושם שכל שחקן מוכר רוצה לדבב
"כן.. זה נהיה מאד 'אין'. עוצרים אותי ברחוב ואומרים לי 'אני עושה קולות נורא טוב אולי תקחי אותי?'.. תמיד יש מקום למדבבים חדשים, יש שחיקה וגם, לדעתי, נמאס לשמוע שוב ושוב אותם קולות. זו הסיבה שאני הפסקתי לדבב, אני מדבבת היום רק סדרות המשך שהתחילו מזמן.
מצד שני ישנה בעיה - צריך לעמוד בלוחות זמנים ודד-ליינים מטורפים. אני מודה שאני מפחדת לקחת מישהו חסר ניסיון שיתקשה לעמוד בזמנים, זו התלבטות קשה. אם אני רוצה להכניס מישהו חדש אני אכוון אותו לתפקידי אורח קצרים. זאת אומרת שאני מכניסה מדבבים חדשים, אבל לאט, זה לוקח זמן."
מה באמת צריך לעשות כדי להגיע לאודישן?
"(צוחקת) צריך קשרים.. יש קורסים של דיבוב ולעיתים ממליצים לי משם, או קולגות שלי ממליצות לי על מישהו שנראה מבטיח, אבל זה ממש לא קל. יש לי פה מצבת שחקנים קבועה שאליהם אני מחוייבת וגם הם צריכים להתפרנס. עם זאת, פעם בכמה זמן אנחנו עושים יום אודישנים ואוספים טלפונים של אנשים שהתקשרו במהלך השנה. אני יכולה להגיד שמי שהכי חסרים לי היום הם מדבבים ילדים, בני 13-14, שיכולים להישמע גם צעירים יותר. פעם מבוגרים היו מדבבים ילדים, היום כבר לא עושים את זה, וטוב שכך."
מאילו עבודות דיבוב נהנית במיוחד?
"שני סרטי החבובות שביימתי, הסרט 'הדרך לאל דוראדו', שהוא מאסטרפיס בעייני. יש לי חיבה ואהבה לסדרות עם שירים כמו 'מועדון ווינקס', שזו סדרת בנות חביבה, אבל יש שם שירים נהדרים ואני עושה את העיבודים המוסיקליים. אני מביאה זמרת או שתיים ואנחנו עפות על המוסיקה. אני נהנית מסדרות שכתובות טוב או ממש מצחיקות, גם את המבוגרים, כמו 'כח הטיטנים', 'הישרדות', ו'הלוני טונז'."
ולשאלת השאלות- אפשר להתפרנס מזה?
"לא ממש. כמו כל עבודה בתעשייה המדבבים הם פרילנסים אז אין משהו קבוע. לא מזמן ישבתי בבית חודש וחצי ועכשיו, לקראת הקיץ, יש עומס. אין הבטחת הכנסה. רוב המדבבים עושים זאת כעבודה צידית (שחקנים בכל מיני מסגרות, זמרים, עובדים בפרסומות וכו) וככזו היא יכולה להיות מאד משתלמת, אבל אי אפשר לסמוך על זה. מצד שני אם אתה טוב ומוכשר אתה תעבוד, כמו בכל מקצוע."
לסיום- טיפ מנסיונך למי שרוצה להיכנס לתחום
"חשוב לזכור שזו עבודה לא קלה. צריך ריכוז שיא ומאד לאהוב את זה, כי זה נמאס מהר. מצד שני אם מישהו מאד מוכשר ומאד רוצה והוא לא מפחד להילחם על עצמו- אין ספק שזה אפשרי."





