האם אפשר לעשות אקזיט מתוכן?

צילום: יח"צ
מי לא חולם לעשות אקזיט, למצוא את האפליקציה המנצחת או את הפורמט שימכר לשידור בכל העולם ויהפוך אותנו לעשירים ומאושרים. אז קודם כל, שתדעו, עדיין אפשר לשלוח הצעות לפורמטים לפורמג'ינשן, תחרות פורמטים ופלטפורמה לחשיפת פורמטים ישראלים בעולם של חברת ארמוזה פורמטס.
ארמוזה פורמטס מכרו, בין השאר, את "בני ערובה" לאוסטרליה, את השעשועון "החבילה" לאפריקה, את "גולשי ספות" להולנדים, "מחוברים" משודרת בלפחות 11 מדינות, ולמעלה מ 2500 פרקים של "לעוף על המיליון" שודרו ברחבי העולם.
תחרות הפורמג'יניישן פתוחה לכולם, גם לחסרי ניסיון בתחום.
המועד האחרון לשליחת פורמטים הוא ב 1.6.2015
כמו בשנים האחרונות התחרות תערך בועידת הפרסום, שיווק ומדיה של גלובס בתל אביב ב 15.7.
היוצרים שייבחרו יקבלו 4 דקות להצגת הפורמט ובסיומן סבב שאלות קצר מפאנל השופטים. בתום ההצגה יתכנס צוות השופטים (נציגים מרשתות ידועות בעולם, ארמוזה פורמטס ועיתון גלובס) ויחליט על הזוכים.
שוחחנו עם עמוס נוימן, סמנכ"ל ארמוזה פורמטס, כדי לשמוע אחת ולתמיד- האם באמת אפשר להתעשר ממכירת פורמטים לחו"ל ומה עוד אפשר לחדש בתחום.
מה אתה מקווה למצוא בפורמטים שינצחו השנה? האם עוד אפשר להמציא את הגלגל?
אף אחד לא ממציא את הגלגל תכלס. מה שמחפשים זה קול רענן, פטנט חדש או ז'אנר שנוגעים בו מכיוון אחר. זה כמו טורי הדעה בעיתון, תמיד נחפש סוג של תובנה מעניינת, או זוית חדשה.
האם אתה חושב שמעמדה של ישראל כיצאנית תוכן מקורי מבוסס או שזה גם עניין של אופנה?
לגבי המיקום של ישראל בעולם הפורמטים אני מציע שלא נסתנוור מבאז. באז זה דבר טוב, צריך לנצל אותו כל עוד הוא קיים ולהכות בברזל כשהוא חם, אבל אי אפשר לבנות עליו תעשייה. כדי לבנות תעשייה צריך יצירתיות ויכולת ביצוע. כל פעם יש באז לגבי מדינה אחרת- קודם זה היה הולנד, עכשיו סקנדינביה, בסופו של דבר אתה טוב כמו ההצלחות האחרונות שלך, לא כמו הבאז שיש לשם שלך בנקודה מסויימת.
מצבנו הפוליטי-ביטחוני מגביר או מחליש את העניין בנו ? דווקא בשנה של צוק איתן היו לא מעט מכירות לחו"ל, עושה רושם שבענף יצוא זה דווקא לא מחרימים אותנו
אנחנו מאד משתדלים לא לערבב, אנחנו קודם כל חברה בינלאומית. בעולם יודעים שהחברה היא חברה ישראלית שמייצגת פורמטים ישראלים, זה לא עושה רע לביזנס. יש פורמטים שלנו שמשדרים בסעודיה ולא יודעים שזה שלנו, לפחות רשמית. אני משוכנע שמי שרכש יודע מה המקור ועוצם את העיניים. בסופו של דבר זה תחום רווי וחייבים להתבלט, פחות משנה מאיפה זה מגיע.
יוצרים רבים החלו לחשוב מראש על האופציה הבינלאומית ולפתח תוכן מקורי בהתאם. האם זו מחשבה נכונה לדעתך?
זו באמת שאלה. אני חושב שיוצר שאין לו גוף שידור מאחוריו והוא עצמאי יכול להיות פתוח לכל דבר. אם יש לך סיפור טוב, שמגיע ממקום אמיתי ושאתה מאמין בו – יקפצו עליו בכל העולם.
אם מדובר בגוף שידור אני חושב שעדיף, במקום לנסות להתאים מראש את התוכן לקהלים שונים בעולם (ובכל מקום הקהל קצת שונה בטעמו), לבדוק קודם אם זה עובד אצלך. אם זה מצליח מקומית, כנראה שיצליח גם בעולם.
בכל מקרה יש חשיבות מכרעת לסיפור – צריך להתמקד בלספר את הסיפור הטוב ביותר בצורה הטובה ביותר. השיווק יבוא אחר כך.
יש תחושה בתעשייה שמכירת פורמטים לחו"ל היא הדרך להתעשר, האם אפשר בפועל להתעשר ממכירות כאלה?
אפשר לעשות מזה מיליונים ואפשר להשקיע המון ולא להרוויח שום דבר. האם היה בארץ "אקסיט"? הפורמט של "לעוף על המיליון" נמכר לארצות רבות, למעלה מ 2500 פרקים של "לעוף על המיליון" שודרו בכל העולם. הבעלים הרוויחו יפה ואני לא נכנס לכמה שותפים היו לדבר הזה וכמה חלקו ברווח. אם היה אדם אחד שהיה הבעלים של הפורמט הזה, הוא היה היום אדם עשיר. זה חלום שאחוזי ההצלחה בו הם לא גבוהים, אבל מי שמצליח – השמיים הם הגבול.
היתרון שלנו כחברה מול יוצר עצמאי הוא שיוצר עצמאי משקיע ויש לו שתי אפשרויות: להצליח או לא להצליח. אנחנו יודעים לתת מענה רחב לכל מיני תכנים, ז'אנרים ושעות שידור ולכן הסיכון הוא אחר. תמיד יש לנו היצע רחב של מוצרים שאנחנו יכולים להציע.
ספר לנו על הפרסים – עם מה יוצא הזוכה הגדול בפורמג'יניישן?
הפרס מחולק לשני חלקים: קודם כל ישנו מענק לפיתוח (5000$). אם אכן יש פיתוח ומתקדמים לעבר פיילוט אז אנחנו משקיעים בפיילוט (עוד 20 אלף דולר), שנכנס למערך ההפצה הבינלאומי שלנו.
הזוכה במקום השני מקבל מלגה לאחת הסדנאות היוקרתיות של ה Entertainment Master Class, הסדנה הזו היא סוג של העשרה, זו סדנה בינלאומית שנערכת כל פעם במדינה אחרת למשך שבוע בנושאים שונים הקשורים לטלוויזיה. גם המרצים וגם המשתתפים הם מבכירי התעשייה הבינלאומית, כך שזו הזדמנות לחשיפה גם לאנשים וגם לתכנים. הייתי בסדנה כזו, אני מאד ממליץ.
המקום השלישי יקבל כרטיס כניסה לפסטיבל MIPCOM, שוק הטלוויזיה הבינלאומי.
תאריך אחרון להרשמה לתחרות 01/06/2015 בשעה 12:00





