טיפים חשובים למפיקים מוסיקלים ומהנדסי סאונד

צילום: אורי מיכאלי
ליואב אסיף, כותב, מלחין, מעבד, מפיק מוזיקלי ואיש סאונד יש כמה תובנות ממהלך שנות עבודתו עם אמנים בולטים, ביניהם יהודה פוליקר, גידי גוב, ברי סחרוף, אביתר בנאי ועוד. יואב הקים גם את "יויה-מיוזיק", חממת יצירה והפקה מוזיקלית לאמנים, לתיאטרון, לקולנוע ופרסומות.הוא גם מלמד הפקה מוזיקלית, היבטים חוקיים בתעשיית המוזיקה והפקת ג'ינגלים באוניברסיטת אריאל במסלול הנדסאי סאונד.
עשה בתעשייה:
א. תיאום ציפיות למול אמן לקראת עבודה משותפת הוא משהו שחייב להיעשות לפני תחילת העבודה וברמת פירוט גבוהה. מעבר לנושאים הברורים שצריך לדעת לסכם, כגון: לוחות זמנים ותנאי תשלום הרי שמאוד חשוב גם להסכים על הנושאים של קרדיטים וזכויות יוצרים (לדוגמא מפיק מוזיקלי שגם ביצע תזמור לכלי מיתר או למשל מפיק מוזיקלי שכתב בסופו של דבר חלק מהטקסט או הלחן ביצירה שנתבקש להפיק). חשוב להגדיר הכל ולצפות מראש אפשרויות שעשויות לעלות תוך כדי עבודה על מנת שלא יהיו מחלוקות מיותרות שיעיבו על המשך הדרך או חלילה כאלה אשר תייווצרנה לאחר סיום העבודה.
ב. סבלנות, יחס אדיב, יושרה אומנותית ותודעת שירות הם דברים שצריך להקפיד עליהם. בתחום שלנו מעורבים רגשות, אנרגיות אדירות של הבעה ויצירה וכן מה לעשות.. גם אגו. כמו כל נותן שירות גם מפיק מוזיקלי, מעבד או איש סאונד צריך לדעת לתת שירות ובכלל זה לדעת להניח את האגו בצד ולעשות הכל בשביל שהאמן שהוא עובד עמו ייצא מרוצה. אם אני מרגיש שהיצירה הולכת למקום שלא מחמיא לאמן אני בהחלט מרגיש מחוייב לדבר אתו על זה ומתוך החלטה משותפת לעשות את מה שמתאים בסופו של דבר. אני חושב וגם מרגיש שהאמן מצפה ממני לתת סוג כזה של חוות דעת, הרי בשביל זה הוא פנה אליי מלכתחילה.
ג. תשאף להיות הכי טוב במה שאתה עושה ואם אתה לא יודע משהו תברר מי כן ודאג ללמוד ממנו.
ד. תן את הלב בעבודה וביצירה המשותפת עם האמן אבל שמור על גבולות ברורים של התנהלות. האמן יכול להתגלות בהמשך כחבר אמת אך כל עוד עובדים יחד לראשונה חשוב לשים את היצירה, את הצורך לקדם את העבודה ואת הנכונות לעמוד בלוחות הזמנים בראש סדרי העדיפויות.
ה. היה קולגיאלי לעמיתך ולמקביליך. הרבה פעמים קיבלתי שיחות מאנשי מקצוע מקבילים ששאלו אותי כל מיני שאלות, תמיד הגבתי בחיוב מתוך רצון לסייע ולעזור ולא פעם קרה שגם נסתייעתי באחרים. הכי כיף ככה. זה ממש לא צריך להיות אחרת.
ו. תעשה את מה שאתה עושה ממקום אוהב. ללא אהבה אמיתית למקצוע אי אפשר באמת להצליח כי מדובר בריצה למרחקים ארוכים ופרויקטים שעשויים להימתח על פני פרקי זמן לא מבוטלים. אם אין שם אהבה אמיתית זה יכול להיות סיוט.
ז. דאג שתמיד יהיה חלב במקרר, נס קפה, שחור וגם קצת ערק לא יזיק.
אל תעשה בתעשייה:
א. אל תדפיס מיקס סופי עד שלא שמעת איך הוא נשמע ברמקולים של האוטו !
ב. אל תשלח שירים פרי עטך לביצוע של אמן אחר לפני שדאגת להצהיר עליהם במקומות הרלבנטיים כמו למשל באתר אקו"ם (תחת הקטגוריה של יצירה שטרם פורסמה).
ג. נסה להימנע מלהיכנס לפרויקט גדול ללא חוזה מתאים ובכל מקרה, השתדל שהחוזה לא יעלה על 2-3 עמודים.