ללא הבדלי צבע

צילום: רביד בירן
הכל עניין של צבע. הרי היום כל אחד יכול לצלם, בכל סוג של מצלמה, לשלוח קבצים מסוגים שונים וממקומות שונים. החכמה היא ליצור אחידות וזו הסיבה שתהליך תיקון הצבע והפיכת הסרט לאחיד וייחודי הפך למאתגר במיוחד ובעל חשיבות קריטית. בשנים האחרונות עבר התחום תהפוכות ושינויים בעקבות החידושים הטכנולוגיים הרבים. יואב רז הוא אמן צבע כבר למעלה מ 15 שנים ויש לו יד בלוק הסופי של הרבה מהסרטים והסדרות שאתם רואים היום על המסך. רשימה חלקית מאד כוללת את "המדריך למהפיכה", "אדם הגון", "מועדון בית הקברות" (דוקומנטרי), "מקוללים", "לרקוד עם דמעות בעיניים" ו"גיבורי תרבות" (סדרות דוקומנטריות), "למלא את החלל", "פרינסס" ו"מפריח היונים" (סרטים עלילתיים) "פלפלים צהובים", "חטופים" ו"טקסי דרייבר" (סדרות). אז איך מתמודדים עם 50 גוונים של אדום? שוחחנו עם יואב רז.
איך בכלל הגעת לתחום?
בשנת 1999 הצטרפתי לאולפני אדיט בתור טכנאי עם נסיון עריכה ב AVID לאחר קורס שעשיתי בארה"ב ועם רקע של כמה שנים בתחום של חדשות, שם התעסקתי עם הקלטת סאונד צילום, עריכת cut to cut והפקת שידורים חיים לחברות חדשות זרות וסוכנויות ידיעות. משנת 2001 התחלתי לעבוד בתור עורך אונליין על מערכת הSYMPHONY הראשונה שהייתה בארץ באולפני באדיט. במהלך השנים ועם ההתקדמות הטכנולוגית בתחום ובארץ רכשתי ידע בהפעלת מערכות נוספות שעיקרן הוא טיפול בצבע כגון - SCRATCH, COLOR, BASELIGHT, RESOLVE ולאחרונה גם במערכת הMISTIKA.

יואב רז צילום: רביד בירן
מהם האתגרים בתהליך הצבע הסופי?
האתגר הגדול ביותר בתפקיד שלי הוא לתקן בעיות ולהשוות "לוק" מיוחד שמתאים לכל פרויקט.
חלק מהבעיות שאני מתמודד איתן בכל פרויקט הן בעיות של חשיפה משתנה, בעיות של וויט בלאנס, השוואות בין מצלמות שונות ובין ימי צילום שונים.
אתגר נוסף ולא פחות משמעותי הוא הזמן. מירב ההפקות בארץ סובלות מלחץ זמנים ולו"ז מוגבל מאד ועל כן צריך לבצע את העבודה במהירות, אך לשמור על דיוק ומקצועיות. במקביל, קיים גם המרכיב האנושי - בחדר העריכה יושבים עם במאי וצלם ולעיתים גם מפיק וצריך לייצר שפה משותפת עם כל הגורמים על מנת שרצונם יגיע לידי ביטוי ונמקסם את התוצאה.
איך ניתן לשלב בין הצרכים של כל הנוגעים בדבר מבלי שאחד יפריע לשני?
כאמור זה חלק מהאתגרים שאני מתמודד איתם מדי יום, לנסות ולפשר בין כל המעורבים בתהליך היצירתי. צריך להבין שכשהבמאי והצלם מגיעים לשלב הONLINE בMISTIKA ובכלל, זוהי פעם ראשונה שהם רואים את החומרים על מסך גדול ובאיכות גבוהה אחרי תהליך ארוך בחדר האופליין בו הסרט עבר תהפוכות ושינויים מבניים. זה השלב שבו הם צריכים להתרווח על הספה ולתת לי לעשות את הטוב ביותר עבור הפרויקט שלהם. כמובן שמפרויקט לפרויקט רמת המעורבות של הצלם והבמאי משתנה, גם בהתאם לניסיון שלהם וגם תלוי הכרות ביננו ורמת התקשורת הנבנית בתהליך העבודה המשותף. המערכות כיום יותר ויותר משתכללות ומאפשרות את הטיפול הנרחב הזה ואת התמיכה הרבה בכל הפורמטים השונים. ביחד ניתן להגיע לתוצאות שיספקו את כולם.
אילו אתגרים חדשים נכנסו למשוואה בשנים האחרונות עקב ההתפתחות הטכנולוגית?
שינויים טכנולוגיים רבים התחוללו בשנים האחרונות, כמו ריבוי פורמטים שמייצרות המצלמות החדשות, הקבצים שעליהם מוקלטים חומרי הגלם ורזולוציות רבות לכל המצלמות שמספקות חברות ההשכרה. השינויים הכניסו פרמטרים חדשים שמשנים ומאתגרים מאד את תהליך האון ליין ואת התוצר הסופי. בכל אלו צריך לתמוך ברמת הכנסת החומרים למערכת וגם ברמת היכולת לתקן ולהשוות. כמו כן ישנם הרבה סוגים של פורמטים שנדרשים לייצר בתהליך הסופי שנקרא DELIVERY -החל מקבצים קטנים לאינטרנט ולניידים ועד עותקים בפילים או DCP.
מהי מערכת מיסטיקה ומה החידושים שהיא מאפשרת?
המיסטיקה הינה מערכת שמוגדרת ALL IN ONE. הכוונה היא שיש לה כלים שמאפשרים לי לתת מענה כמעט לכל דרישה שאני ניצב מולה, למשל כלים של COLOR CRECTION מתקדמים ביותר שמאפשרים ירידה לפרטים מאד עדינים בפשטות וחוכמה, הכל כמובן ב REAL TIME וללא צורך ברינדור. בנוסף היא מאפשרת כלים מאד מפותחים ומשוכללים לביצוע של COMPOSITING בחלל תלת מימדי.
כלי נוסף ומאד חשוב להפקות בארץ הוא תמיכה בכותרות ותרגום עברית און ליין. ניתן לבצע תיקונים בצורה מיידית על המערכת. ישנו גם
PAINT TOOL שמאפשר עיבוד תמונה לרסטורציה ותיקון או מחיקה של אלמנטים בפריים. כל הכלים הללו ניתנים לשעבוד לטרקים שעוקבים אחרי האובייקטים בפריים.
עוד כלי מאד משמעותי מאפשר יכולת עבודה עם ומול CGI בהפרדה של ליירים ואלפות (שכבה שקופה). לכל זה נוסיף את האפשרות לתמוך בכל סוגי הקבצים שקיימים ומתעדכנים בתעשייה מדי יום ואת יכולת הייצוא לכל סוגי הקבצים, כולל האפשרות לייצא מתוך המערכת קובץ DCP מלא כולל קידוד. בקיצור ובאובייקטיביות, זו מערכת מושלמת.
איזה חלק מהעבודה הוא האהוב עליך ביותר?
אני בעיקרון נהנה לעשות הכל. כמובן שטיפול בצבע ועיצוב תמונה מאפשרים לי להיות הרבה יותר קריאטיבי וזה מה שמפרה את הפרויקט ואותי.
החיבור עם האנשים ובעלי המקצוע גם הוא מאד מאתגר אותי, למצוא מה הדבר הנכון ומה הפתרון לכל בעיה שאנחנו נתקלים בה ולעשות את זה בצורה נעימה ומכבדת את הפרויקט והלקוח.
לאן אתה רואה את התחום עוד מתפתח בעתיד?
אני חושב שההתפתחות בתחום היא לא מוגבלת וכל פעם מפתיעה מחדש, אני מאמין שהכיוון יהיה אוטומציה של יותר ויותר מהכלים וכמובן העבודה עם גריין סקרין בתלת מימד תתפתח עוד ועוד. נראה לי גם שיותר ויותר מהDELIVERY יגיע לבית ופחות לבתי הקולנוע.
ולסיום- אין כמו עצה טובה מבעל ניסיון..
אני חושב שהבסיס הראשון להכל הוא למצוא שפה משותפת ודיאלוג מפרה. בסופו של יום אני בא לעזור לבמאי והצלם לבטא את הרעיונות שלהם, להדגיש אותם ולהנגיש אותם לצופים.
אני חושב שחשוב ביותר להכין את חומר הגלם בצורה הטובה ביותר, ולהגיע מוכן טכנית ונפשית לסיים את המסע הארוך והמאתגר הזה שנקרא סרט או סדרה.
ברמה הטכנית והמעשית, חשוב להקפיד על חשיפה נכונה באיכות המקסימלית ואז ניתן באמת לעבוד בצורה הטובה ביותר ולהגיע למיקסום של התוצאה. כך גם אפשר, ביחד, לתת דגש ליצירתיות ופחות על תיקון בעיות (שגם זה מצריך לא מעט יצירתיות..).





