מוכרים סודות עם אופיר לובל

צילום: אורן אביבי
לאופיר לובל יש הרבה טייטלים: במאי, תסריטאי, מוסיקאי, עורך, שחקן וכל טייטל כזה הוא הרוויח ביושר. תחילה, כצלע במשולש של פרוזק (ביחד עם יובל סמו ושלומי קוריאט), בכתיבה ובימוי של הסדרה "דובדנבי וקובץ'" בקשת, התוכנית של שי שטרן, "צחוק מעבודה", "אמא מחליפה", "תוכנית קיציס" וכמובן "ארץ נהדרת". בתחום המוסיקה הוא ביים עשרות קלפים, ביניהם של אמילי קרפל, קורין אלאל, שירי מיימון, סינרגיה, סבלימינל ודנה אינטרנשיונל ועוד. הוא גם מוסיקאי ואב לשלושה.
לאחרונה סביר להניח שנתקלתם בסרט שביים בו הנשיא לשעבר פרס מחפש עבודה חדשה וכרגע עובד לובל על סרט הקולנוע הראשון שלו שיצא בקיץ הבא. נדמה שאין לו רגע דל ובכל זאת, הצלחנו לחלץ ממנו כמה סודות מקצועיים (ובחינם).
מה אתה יותר- שחקן, תסריטאי, במאי, מוסיקאי?
אני קודם כל במאי ובתוך הגדרת התפקיד הזה נמצא לשמחתי גם השחקן, התסריטאי, העורך ואפילו המוסיקאי. אני מאמין שבמאי צריך לדעת להכיר ולהתמחות בכמה שיותר תחומים כדי שיוכל לראות את התמונה המלאה של כל סרט שהוא עושה. ידעתי מגיל צעיר מאוד שאני אהיה במאי ולכן עברתי הרבה תחנות האומנותיות שבהן בניתי לי את ארגז הכלים שמאפשר לי לראות את המכלול. הצעד הראשון שעשיתי מיד שהשתחררתי מהצבא היה ללכת ללמוד משחק, מתוך ידיעה שכבמאי אני אצטרך לדעת להדריך את השחקן שבסופו של דבר הוא זה שמספר את הסיפור. היה לי חשוב לחוות בעצמי איך זה להיות שחקן כדי שאוכל להיות על אותו תדר של מי שיעבוד איתי על סט הצילומים.
מה הייתה העבודה הראשונה שלך בתחום ואיך השגת אותה?
אחרי שתקופת "שלישיית פרוזק" הסתיימה, המשך הקריירה שלי הייתה סימן שאלה אחד גדול. לקח לי זמן להבין מה מדויק לי ומה מכל הדברים שאני רוצה לעשות הם גם הייעוד האמיתי שלי. לאחר חיפושים רבים מצאתי את עצמי עובד בחברת הפקות קטנה בתור תסריטאי וקריאטיב של פרסומות וסדרות אינטרנט. מהר מאוד החלטתי שמעבר לכתיבת תסריט אני גם הולך לביים כל מה שאני כותב והודעתי למפיק הראשי שזה התנאי שלי. למזלי חברת ההפקות הייתה קשורה לחברת המוסיקה הליקון. גיא שפר ואורי בראון, המנהלים של"פופ ארט", זיהו את הפוטניצאל ונתנו לי לביים להם כמה קליפים (אמלי קרפל, שירי מיימון וכו') מאותו רגע הכל התחבר.
מה עושה לך את היום מבחינה מקצועית?
תסריט מושלם, חופש אומנותי וקייטריניג מעולה. לשמחתי אני חלק מהמשפחה הכי הכי בטלויזיה "ארץ נהדרת". מעבר לעובדה שאתה מוצא את עצמך מקבל לידיים תסריטים מבריקים שמציתים בך את אש היצירה כל שבוע מחדש ומעבר לעובדה שאתה עובד עם השחקנים המצחיקים והמוכשרים ביותר בארץ ועם ההפקה הכי משומנת שיש, אתה נמצא במערכת עצומה שסומכת עלייך לחלוטין ומאפשרת לך להביא את עצמך ואת הקול הייחודי שלך בצורה מלאה וחופשית לחלוטין. ויש גם קייטרינג מעולה.
איזה חלק מהעבודה אתה פחות אוהב?
המלחמה על התקציב. לכאורה זה מתיש כל פעם מחדש לנסות ולהסביר להפקה/לקוח/ מחלקת התוכן למה צריך מצלמה כזאת ולמה חשוב שיהיה גריפ על הסט או עוד שעות נוספות וכו' וכו'. אתה רוצה שיהיו לך כמה שיותר אפשרויות כדי להגשים את החזון האומנותי שלך ומצד שני תמיד יהיה תקציב נתון שאי אפשר לחרוג ממנו. היתרון היחידי הוא שזה משאיר אותך עם רגליים על הקרקע ומצריך ממך להיות עוד יותר יצירתי.
במה אתה הכי גאה?
שאני מצליח לשלב בין הגשמה עצמית למשפחה. לא תמיד באיזון האידיאלי אבל עדיין אני נהנה משני העולמות.
במה אתה הכי פחות גאה?
שלא תמיד הקשבתי לקול הפנימי שלי ושלא תמיד הלכתי עד הסוף עם האמת שלי בבחירת פרוייקטים מסויימים במהלך הקריירה.
מה נותן לך השראה?
מוסיקה ובמיוחד רוק. הז'אנר הזה מחייה אותי. יש בו שילוב מושלם של כל כך הרבה אלמנטים מנוגדים, עוצמה ורכות צעקה ומלודייה תשוקה וליכלוך, שצובעים לך את הנפש ומעירים אותך.
איזו עצה אתה מצטער שלא נתנו לך בתחילת הדרך?
זאת שאלה מכשילה כי כל טעות בדרך מלמדת אותך ואי אפשר לקרוא על טעויות, צריך לחוות אותן כדי באמת להבין ולהתפתח. אבל אם הייתי מבקש עצה אחת שתחסוך לי הרבה לילות ללא שנה - זה לא לאכול את הפיצה שמביאים בסוף יום צילום בארבע בבוקר. זה אסון. זה פשוט גומר לך את כל השינה. וכל פעם מחדש אתה נשבע שהלילה לא תיגע בפיצה ואז אתה תוקע שלושה משולשים ולחם שום כמו ילד.
עם מי היית רוצה לעבוד?
עם פרל ג'אם... הלוואי והייתי מוצא את עצמי בסיטואציה שבה אני מביים להם קליפ. או סאונדגארדן, או אליס אינציינז או פו פייטרז...בגדול סיאטל.
מה היה גורם לתחום שלך להיות יותר מקצועי ומוצלח בארץ?
אם הייתה יותר תשומת לב והערכה ליצירה וליוצרים עצמם ופחות לעשיית כסף. יש כל כך הרבה אנשים מוכשרים בארץ ולצערי לא תמיד יש להם מקום לבטא את עצמם.
לו יכולת להחזיר את הזמן לאחור מה היית עושה אחרת?
כלום: אני שמח על כל טעות, שיעור, קושי והתנסות שעברתי, הכל הכין והוביל אותי למקום שאני נמצא בו.
אם לא היית בתחום היצירה הטלוויזיונית והמוסיקלית באיזה מקצוע היית בוחר ולמה?
צייד זבובים. אני ממש טוב בזה.
ולסיום עשה ואל תעשיה בתעשייה הישראלית
עשה: תהיה בן אדם אדיב וטוב לב לכל אחד בהפקה (ובחיים בכלל). תמיד תחשוב צעד אחד קדימה כיצד להביא רעיון חדש, לא צפוי, שישאיר את כל מי שיצפה בו מופתע (לטובה כמובן). תחפש את הקול היחודי שלך (ואל תעתיק או תחזור על משהו שכבר עשית) . תעזור לכל מי שסביבך בצוות להוציא את הטוב ביותר שבו.
אל תעשה: אל תקח פרוייקטים שמראש אתה יודע שתסבול בהם, הם נדונים לכישלון. אל תחשוב לעולם שמישהו חייב לך משהו (גם אם עשית לו עכשיו את הסרט המצליח ביותר של השנה). אל תקבל שום דבר כמובן מאליו. ובלי פיצות בארבע בבוקר.
הנשיא לשעבר, שמעון פרס, מחפש עבודה חדשה





