אתגר השקט של ניב אדירי

צילום: יח"צ
אם צפיתם בסנדרה בולוק נסחפת לה בודדה בחלל והרגשתם שאתם שם יחד איתה, זה הרבה בזכות ניב אדירי וצוות עיצוב הפסקול של הסרט. גם האקדמיה לקולנוע בארה"ב חשבה כך והעניקה להם את פרס האוסקר. ניב אדירי נולד בכפר ויתקין ומתגורר באנגליה מאז שסיים את שירותו הצבאי. במהלך ביקורו הנוכחי בארץ העביר סדנת אומן באסיפה השנתית של איגוד העורכים.
איך הגעת לתחום עיצוב הפסקול?
התחלתי בתור די ג'יי צעיר ובנוסף עבדתי גם בהגברה למופעים. בגיל 25 עברתי ללונדון ללמוד סאונד. אחרי הלימודים עבדתי קצת במוסיקה ובעבודות טכניות יותר. מכיוון שלא הייתה מספיק עבודה במוסיקה, עברתי לפוסט פרודקשן. הג'וב הראשון שלי היה כאחראי דיבוב שפות זרות בסרט "הארי פוטר 3" (שזה גם סרט של הבמאי אלפונסו קוארון, שביים גם את "כח המשיכה") זו הייתה עבודה פשוטה יחסית.
איך הגעת לעבוד ב"כח המשיכה"?
הם בעצם פנו לחברה שעמה אני עובד בעשר שנים האחרונות. נקבעה פגישה ודיברנו על הקונספט. זו כבר הייתה עבודה מורכבת יותר, זו עבודה של צוות. קודם מביאים רעיונות ואחר כך יושבים ומחליטים אילו רעיונות עוברים הלאה. לבמאי יש חלק גדול בהחלטה על הפסקול, לפי מה שהוא אוהב, אבל אני בהחלט מרגיש שהייתה לי השפעה על האפקטים, הייתי מעורב בפרוייקט מהתחלה עד המיקס הסופי.
מה היה הכי מאתגר בעבודה על "כח המשיכה"?
הכי מאתגר היה ליצור סאונד חלל שאין בו סאונד, למצוא את זה ואז לראות שהקהל מבין מה שניסינו להגיד ולא להתפשר בגלל שזה יותר מסובך.
אתה בעצם אומר שמה שהיה הכי קשה ביצירת הפסקול של "כח המשיכה" הוא דווקא השקט ועל זה צריך היה להיזהר ולא להתפשר?
כן, השקט. הקונספט היה שהקהל יחווה את מה שהגיבורה (סנדרה בולוק) חווה כשהיא נסחפת בחלל. אין בפסקול ממש שקט, אבל יש שימוש רב בשקט. בסופו של דבר זו דרמה וצריך לעזור לסיפור עם הסאונד ולדעת איזה סאונד להכניס בזמן הנכון. בגלל שזה חלל צריך להשתמש בסוגים שונים של סאונד שלא משתמשים בהם בדרך כלל, כמו ויברציות למשל.
איזה חלק מהעבודה אתה הכי אוהב?
אני מאד אוהב כשכל האלמנטים הסופיים עובדים ביחד כדי ליצור את פסקול הסרט.
איזה חלק אתה פחות אוהב?
לא יודע.. אולי כשיש סאונד שאתה מחפש הרבה זמן וצריך לבדוק אם עובד או לא, אבל בכל חלק מהעבודה יש עניין ואתגר ואתה נדרש למאה אחוז של תשומת לב.
מה היעד הבא מבחינתך?
שאלה טובה.. לא יודע, הרבה דברים קורים מאליהם. בסך הכל אני מבסוט ותמיד אשמח לעוד ניסיון באותו תחום. הייתי מעוניין לחזור לעבוד יותר עם מוסיקה - לעשות מיקס למוסיקה, ליצור מוסיקה בעצמי. אני עושה את זה, אבל לא מספיק.
היית רוצה לעבוד בתחום בארץ?
כן בטח, אני לא מספיק מכיר את התעשייה בארץ, אני יודע שהיא קטנה כי זו מדינה קטנה, אבל אני רואה שסרטים ישראלים תופסים הרבה מאד תשומת לב בעולם. יש פה כישרון גדול בכל התחום.
איך הייתה חווית האוסקר עבורך, מה היו הרגעים הכי מרגשים?
זו הרגשה מאד מיוחדת, זה היה כבר לפני כמה חודשים אבל מידי פעם אני נזכר בזה וזה נחמד. כל הנסיעה ללוס אנג'לס, כשכל העיר סובבת סביב לדבר הזה...פינקו אותנו שם. בכלל, להיות חלק מהאירוע הזה, השחקנים שמסתובבים וכמובן רגעי הזכייה, פגישת המשפחה, המסיבות..
איפה מוצב הפסל?
בסלון שלנו באנגליה..
אילו עצות או טיפים אתה יכול לתת למי שרוצה להיכנס לתחום הזה?
לא להגיד לא לכולם. לנסות את כל מה שמציעים לך, גם אם זה לא בדיוק מה שרצית או אם יש לך ספק שאתה מסוגל. במיוחד היום, שאין המון עבודה, אף פעם אי אפשר לדעת איך זה יעזור בעתיד. כל העבודות שעשיתי עזרו לי בדרך. עוד טיפ זה להקשיב לאנשים אחרים. גם לי, בתור ישראלי, היה קשה לקבל שיש מי שיודע יותר טוב ממני. זה משהו שצריך להילחם בו ולא לוותר לעצמך. יש הרבה אנשים מוכשרים מסביב ולפתוח את הראש והאוזניים זה הכי חשוב.





