האמנות הקלאסית עוברת למובייל

צילום: אסף דגן
Hykoo היא רשת חברתית שמביאה את טכניקת הסיפור היפנית "הייקו" אל העולם הדיגיטלי, בעזרת שילוב של שורות טקסט מעל וידאו קצר
אסף דגן, שבעברו עבד כמנהל קריאייטיב דיגיטל בסוכנות הנחשבת פרד&פריד בפאריס (וגם עיצב את הגירסה הקודמת קודמת קודמת של תעשיה...) מספר לנו על לידתה של הרשת החברתית שהיא פשוט טקסט+וידאו= אהבה
אחרי שהוציא אל הפועל קמפיינים בינ"ל רבים כגון אאודי, דיזל, רנגלר, שוופס, מונבלאן ועוד, ואחרי שזכה בפרסים רבים, עצר דגן את קריירת הפרסום שלו בצרפת וקפץ על מטוס לניו יורק כדי לייסד יחד עם שותפיו את החברה.
פגשנו אותו לשיחה, שבה גילינו שהוא עשה איזה צעד או שניים בחיים מאז 2007 שזו השנה שהוא עיצב לנו את "תעשיה גירסת הבועות" הנושנה והאהובה.
תרגישו חופשי לנסות את האפליקציה (רק אם יש לכם IOS בשלב זה) בלינק https://download.hykoo.co
אז, למה בכלל לעשות את השינוי- לעזוב את חיי הפרסום כדי להתחיל סטרטאפ?
ובכן... בעבודתי כמנהל קריאייטיב דיגיטל בצרפת עבדתי עם לקוחות מסחריים גדולים, אבל האתגר המגניב ביותר היה לעבוד עם סטרטאפים- תקציב נמוך, המון תשוקה ו"קארט בלאנש" בכל הנוגע לאינטראקציה ועיצוב. הבנתי שהיום למשתמשים ולסמארטפונים שלהם יש ממש יחסים אינטימיים- אנחנו מסתכלים בהם כל היום, מתקשרים עם העולם דרכם. התאהבתי בקשר החדש הזה- הוא מעלה את המסר והרעיון לדרגה אחרת. הסוג הזה של עבודה היה עבורי מתגמל יותר בכל המובנים.
איך החלטת לזרוק הכל ולעזוב?
רציתי לקדם את הקריירה שלי, ותכננתי לבקר את אחי שגר בניו יורק (המוזיקאי יונתן דגן מייסד להקת J.Views) אחי יצר קשר עם יוני בלוך, כדי לדבר על טכנולוגיה ועל אפשרויות בניו יורק לאדם עם הרקע שלי. שמחתי כמובן לפגוש את יוני, שאני מעריך מאד את העבודה שלו ואת אינטרלוד המוצלחת.
יוני היה בלונדון, אז לקחתי רכבת מפאריס ונפגשנו. הוא הראה לי דמו מוקדם מאד על הטלפון שלו, והתרגשתי מאד. זו הייתה אפליקציית וידאו, אבל שיכולת לשים על הוידאו טקסט. ברור שזה היה צפוי, אבל זה לא היה קיים עד אז, עד כמה שאני הייתי מודע. חזרתי נרגש לפאריס ואמרתי לאשתי שתתחיל לארוז- עוברים לניו יורק.
איך רעיון כזה הופך לאפליקציה?
הסיפור מתחיל הרבה קודם, בגארי קרייג, המפיק הראשי לשעבר של ויידן+קנדי ניו יורק. כל שנה, לפני יום האהבה, יש תחרות בכל הסוכנות של יצירת "הייקו מריר"- (שיר באורך 3 משפטים, עם סדר הברות של 5 הברות בשורה הראשונה, 7 בשניה ו 5 בשלישית. מקור ההייקו ביפן במאה ה 17 , ואנחנו קוראים לזה בינינו "הטוויטר המקורי") ואנשי הסוכנות היו יוצרים את ההייקו האלה לתחרות. גארי שם לב לכך שלא רק הקריאייטיב כתבו שירי הייקו מצויינים אלא אנשים מכל המחלקות, והוא תהה איך שירים אלה ייראו עם אילוסטרציה של וידאו. לאחר מכן, גארי עבר לעבוד כמנהל התוכן של סרטי טרייבקה, חברת ההפקה של רוברט דה נירו וג'יין רוזנטל, והשתעשע עוד קצת עם הרעיון שלו. לטרייבקה ואינטרלוד יש קשרי עבודה מצויינים, וכך נפגשו גארי קרייג ויוני בלוך. הם גייסו את אודי פלדות, שהוא אולי המתכנת הטוב ביותר שפגשתי, והוא הכין להם את הדמו שיוני הראה לי. בשלב זה, גם אני החלטתי להצטרף. כל השא זה המון תשוקה ואמונה בפורמט שלנו.
מדוע הפורמט הזה ככ מעניין אותך?
תראו- זה כל כך מובן מאליו... בסרטים יש כתובית, סרטוני וידאו קצרים הפכו פופולריים יותר ויותר דרך אפליקציות כמו ויין, ככה שהרגשתי שיש חלל בשוק פלוס האפשרויות האינסופיות של הבעה יצירתית באמצעות טקסט וגם וידאו.
זה היה פשוט, והתחברתי לזה מאד. אני מוצא שזו הדרך הטובה ביותר לארוז רעיון, בפורמט קצר. יש רכיב נוסף שאנחנו מכנים "גילוי" שהופך את הרעיון לשונה מכל אפליקציה אחרת עד עכשיו, המילים על הוידאו הן קליקאביליות – לדוגמא, אם הקלקת על המילה "קפה" בהייקו שצפית בו, שאר ההייקו שתראה ברשימה יהיו כולם על קפה. זה כמו האשטאג, אבל זה לא נותן את אותן תוצאות, אלא תוכן ממשי. זו דרך חדשה לצרוך תוכן. כעת, דמיינו שהקלקה הזו נותנת לכם את ההייקו של חברים שלכם, וזה מבוסס גם על מיקום... תוכלו להגיע לבית הקפה שהקפה בו גרם לחבר שלכם לחבר עליו שיר! זהו ערוץ תקשורת חדש לגמרי.
אז זה הייקו?טקסט על וידאו?
אם נסכם זאת כך, כן. אבל יותר לעומק, מה שנמצא כרגע באויר זו הגרסה שאנחנו מכנים MVP- (Minimum Viable Product- המתייחס לגרסה ה"רזה" והראשונית של סטרטאפים טכנולוגיים) כך שזהו רק הביטוי הראשון של מה שאנחנו מקווים תהיה פלטפורמה חברתית להבעה עצמית, לעקיבה אחרי חברים והנאה. יש לנו רעיונות רבים שאנחנו עכשיו לאט לאט מטמיעים בתוך המערכת, בעזרת האנשים המוכשרים שעובדים איתנו והמשקיעים שמאמינים ברעיון, כמו אינטרלוד וסרטי טרייבקה.
אנחנו כרגע חמישה, אבל סביר שבקרוב נפרסם משרות דרושים בתעשיה לאנשים שיבואו לעבוד איתנו.
זה לא דבר נפוץ שחברות הפקת סרטים נכנסות כשותפות בחברות טכנולוגיה. האם זה טרנד חדש? איך זה מתנהל מבחינת אופי עבודה השונה בין טכנולוגיה לתוכן?
אני לא יודע לגבי טרנד, אבל במקרה שלנו אפשר לראות איך טכנולוגיה ותוכן מתקרבים- הרי אין ערך לערוץ תקשורת (רדיו, טלויזיה, אתר אינטרנט) בלי התוכן שלו, לכן, הייקו היא בעצם ערוץ, וזה הגיוני שחברה שמייצרת תוכן תתעניין בזה. אני חושב שמאוד טבעי לחברה שמייצרת תוכן ׳קלאסי׳ להיות חלק מפרויקט שמייצר דרך חדשה ליצירת תוכן. וזה תופס לגבי היחסים בין טרייבקה לאינטרלוד, וגם להייקו. טרייבקה יכולים לגייס יוצרים 'לינאריים׳ - שיוצרים סרטים רגילים, ליצירת תוכן שיהיה יותר קל לצריכה ויתאים לאפון שבו משתמשים יוצרים תוכן כיום, על סמארטפונים
אז במה לבחור, בסטרטאפ או בפרסום?
כולם אומרים שהפרסום מת, אני חושב שהוא פשוט משתנה. האינטרנט נתן לצרכנים את הכוח לבחור ולהיות מיודעים, אז ה KPI (נקודות הציון של ההצלחה) לא ככ מעניינות כבר. אי אפשר להמשיך "לעבוד" על הצרכן כדי שירכוש מוצר. עולם הפרסום של מד מן מת, והסטרטאפים זו רק דרך חדשה ויצירתית ליצור דרכים לתקשר ולהגיע לעולם. עבורי באופן אישי, אני כרגע מרוכז לגמרי בהייקו, ואני מקווה לראות את המיזם גדל. זה הדבר המסעיר ביותר שהייתי שותף לו.
אפילו יותר מהעיצוב של תעשיה ב 2007?
קצת יותר.
אז מה המסקנה?
אני מקווה שהקוראים יתעניינו בהייקו וירצו להתנסות באפליקציה, נשמח מאד לקבל דעות והצעות מרעיונאים, צלמים מעצבים ואנשי הפקה. אז הורידו, וכתבו הייקו משלכם.
תרגישו חופשי לנסות את האפליקציה (רק אם יש לכם IOS בשלב זה) בלינק https://download.hykoo.co/





