רוצים לכתוב משחק לסרט הוליוודי? הזהרו מבירוקרטיה

צילום: סוזי לווינסון
ירון לייפנברג הוא מוותיקי תעשיית המשחקים בארץ ומחבר מספר ספרי לימוד בתחום הטכנולוגי הוא ממייסדי חברת פאנטקטיקס. פאנטקטיקס מפתחת משחקי מחשב תוך שיתוף פעולה עם אולפנים הוליוודים, משחקים שזכו להצלחה ופרסים בינלאומיים. איך עושים את זה? טכנולוגיה, קשרים, ניסיון וגם הרבה מאד בירוקרטיה, מסתבר.
מהם היתרונות של משחקי מחשב כמוצרים נלווים לתוכן ?
משחקי המחשב נותנים ערך עצום לסוגים שונים של תוכן, בכל סוג של תוכן יש יתרונות אחרים. בסרט, למשל, המשחק הנלווה מפיק עוד הכנסות מאותו קניין רוחני. מעבר לזה, בסרט צופים במשך כשעתיים. משחק יכולים לשחק במשך 3-4 חודשים פעם ביום. המעורבות הזו, לאורך זמן, מאפשרת לרכז את כל המעריצים/צופים במקום אחד וכך יש אפיק תקשורת איתם. אם מקרינים סרט אין מושג מי בא לראות, אין דרך ליצור קשר עם הקהל והמשחק מאפשר זאת. בסדרת טלוויזיה, לעומת זאת, מסתיימת עונה ואז יש זמן מת בין עונות. משחק לא רק שומר על הקשר עם הצופים אלא גם מחזק אותו. האינטרס פה מאד ברור.
אז למה אנחנו לא רואים יותר משחקים נלווים לסדרות וסרטים?
רוב המשחקים שמנסים לעשות לסרטים וסדרות לא מושקים בסופו של דבר כי יש כאן הרבה אתגרים שקשורים בשילוב בין המדיומים השונים. בתהליך היצירתי למשל, יוצרי הסרטים/סדרות/ספרים לא תמיד מצויים בעולם המשחקים ויש גם כאלה שמעולם לא שיחקו. הם מלאים ברעיונות יצירתיים שמשרתים אותם כיוצרים אבל הם לא מתאימים למשחקים ולא יעשו כסף. מדובר בשרשרת ארוכה של יוצרים: ב"משימה בלתי אפשרית", למשל, היינו צריכים לעבור דרך טום קרוז, שהוא הבעלים, דרך ג'יג'י אברהמס, שהוא הבמאי וגם עבדנו מול האולפנים עצמם. ב"משחקי הרעב" עבדנו מול הסופרת, הבמאי ואפילו השחקנים. לכל אחד יש את חלקו בקניין הרוחני. זהו תהליך ארוך מלא באישורים שלעיתים מחכים להם במשך חודשים.
איך אתה רואה את השילוב הזה בין סרטים/סדרות לעולם המשחקים בעתיד?
זו תעשייה בשלה, החסם לפיתוח משחקים ירד והיום אפשר לפתח משחקים יותר בקלות, אבל כרגע יש מעגל קטן של חברות שיש להן ניסיון מוכח כמו פאנטקטיקס. הסיבה היא שהקניין הרוחני הוא הבסיס לכל הפעילות הזו. אף אחד לא יסכן סרט כמו "הארי פוטר", שמטיל ביצי זהב ומאפשר להוציא 6-7 סרטים. הם לא ייתנו את העבודה לסטודיו לא מוכר, זה לא שווה להם את הסיכון. המצב הזה לא ישתנה בקרוב לשמחתי, כי זה הביזנס שלי.
איך הגעתם בפאנטקטיקס לעבוד עם הוליווד?
זה שילוב של שנים של עבודה בהוליווד בכל מיני תחומים וטכנולוגיה שהייתה לפני תשע שנים פורצת דרך. לפני שלוש שנים עשינו שינוי במודל של החברה והתחלנו לעבוד עם סרטים. היו לנו קשרים ראשוניים וברגע שהתחלנו עם משחק אחד כבר כולם רצו לעבוד איתנו כי היה לנו ניסיון מוכח.
האם יש סיכוי לתעשיית משחקים נלווים גם לסרטים/סדרות ישראליות?
קשה לי להאמין, זו כלכלה של מספרים גדולים והשוק בארץ קטן. אולי רק בפלחים מסויימים שבהם יש חשיפה מאד גדולה. הטרנד היום במשחקים זה "freeplay" - תוריד את המשחק בחינם אבל במהלך המשחק תקנה דברים. אם אין מיליוני שחקנים לא עושים מזה כסף. אני חושב שאולי דווקא בסדרות טלוויזיה לילדים כן יש פוטנציאל לזה בארץ כי יש הרבה ילדים שצופים ומשחקים. אנחנו פיתחנו משחק עם ערוץ ניקולודיאון, "אלבום הקלפים של ניק".
אז הדרך לטום קרוז אולי רצופה באישורים, אבל הכנס "תעשייה ללא גבולות 2" בהחלט יכול להיות הצעד הראשון בדרך לשם.





