הוליווד או סיליקון וואלי - מי ינצח במלחמה על הפצת התוכן?

צילום: יוסי צבקר
ליאור ששון הוא מנהל הפיתוח העסקי בחברת יסמין TV ואחראי על תחום רכש התוכן של החברה וערוצי הטלוויזיה שהיא מפעילה ברחבי העולם. ליאור שימש כנספח התרבות של ישראל בלוס אנג'לס והיה אחראי על קידום תוכן ישראלי בהוליווד. עכשיו הוא מגיע לכנס "תעשייה ללא גבולות 2" כדי לספר לכם לאן נושבת הרוח בכל הקשור לקניית תוכן בעולם.
איך השתנתה הפצת התוכן הטלוויזיונית בשנים האחרונות?
"היא כל הזמן משתנה. אורך החיים של סרט למשל, מוגדר היום ע"י חלונות הפצה. חלון ההפצה הראשון הוא חלון ההפצה של הסרט בבתי הקולנוע מהיום שהוא יוצא לאקרנים. אחר כך נפתח חלון ההפצה של ה VOD (תכנים עבור תשלום). אחריו נפתח חלון ההפצה של ערוצי הסרטים למנויים (כבלים, לווין) ואחריו לערוצי טלוויזיה אחרים שפתוחים לכלל הציבור וכך הלאה. השינוי הגדול הוא כאשר נכנסים שחקנים חדשים למשחק ופותחים חלונות הפצה חדשים. לדוגמא, Netflix בהתחלה הייתה מעין ספריה של דיסקים שהלקוח קיבל והחזיר דרך הדואר. כש Netflix עברה לאפשרות של צפיית streaming אף אחד לא הבין את המשמעות. היום יש להם למעלה מ 30 מיליון מנויים בארה"ב בלבד וספקי התוכן נאלצו להגדיר מחדש חלון הפצה שיתמודד עם המודל העסקי של streaming דרך האינטרנט. זוהי חשיבה חדשה שמביאה בחשבון טכנולוגיה חדשה ואת נטיית ליבו של הקהל, כי יש מי שמעדיף למשל, לצפות בסרט שרק יצא לאקרנים מביתו, גם אם זה יעלה לו קצת יותר. כל שיטת התמחור משתנה.
בנוסף יש את נושא החלוקה לטריטוריות. יש מפיצי סרטים מקומיים, למשל גלובוס, שמשלם לבעלי התוכן על זכויות הפצה של הסרט בארץ. נוצר מאבק מתמיד בין הנטייה של התוכן, שרוצה להיות חסר גבולות לבין המודל הכלכלי של בעלי התוכן והמפיצים המקומיים שרוצים לשמור את החלוקה של העולם ל"טריטוריה" על מנת למקסם רווחים."
אז מה יקרה בשנים הבאות?
"זו שאלה. הקרב הזה בין התוכן שרוצה להיות חסר גבול לבין המודל הכלכלי שבנוי כרגע על גבולות הוא בעצם קרב בין לוס אנג'לס (הוליווד) לבין הסיליקון וואלי. בהוליווד רוצים להשיג רווחים מקסימאליים מהתוכן, וכמה שיותר. בעצם, את הכסף על הסרט כבר הוציאו ועכשיו רוצים להרוויח ממנו. מצד שני בסיליקון וואלי הרעיון הוא קודם כל קחו את התוכן בחינם (כמו פייסבוק) וברגע שיהיו לכם אנשים אנחנו כבר נדע לעשות מזה כסף. זה קרב בין "רק עיניים משלמות יוכלו לצפות" לבין " "bring the eyeballs" כלומר, "תביאו את העיניים", אנחנו נספק את התוכן. לדעתי בסוף הסיליקון וואלי ינצח כי הכוחות הכלכליים שם יותר חזקים. היום גם אנשים בקניה רוצים לראות את "משחקי הכס" ביום שהפרק עולה לאוויר בארה"ב. אם הם יאלצו לחכות שלושה חודשים לפרק הם פשוט יורידו אותו מהאינטרנט. כיום בין חמישה לשישה מיליון איש מורידים פרק אחד של "משחקי הכס" כשאת אותו הפרק עולה 10 מיליון דולר לצלם ועדיין, HBO לא מוכנים לשחרר את HBOGO (תשלום ל HBO על תכנים ללא קשר לכבלים) כמוצר נפרד מהכבלים. Jeffrey Bewkes שהוא הנשיא ומנכ"ל Time Warner (רשת כבלים) אמר לאחרונה בראיון שהוא לא רואה איום ממשי בהורדה לא חוקית של התוכן שלהם וכי אחוזי הורדה גבוהים משמשים מנוע שיווקי חשוב לא פחות מפרסים של האקדמיה. אני מאמין שמעבר לעובדה שHBO היא בבעלות של ספק כבלים כך שאין להם אינטרס להפריד בין HBO לפלטפורמה, בסופו של דבר זה עניין של מספרים, יתכן שאם כמות ההורדות הלא חוקית תגדל משמעותית הדבר ישפיע על ההחלטה לנתק את התוכן של HBO מהפלטפורמה. כבר היום הם עושים ניסויים בנושא ובודקים מודלים כלכלים.
בימים אלה אתה מפתח גם סדרה וגם סרט פנטזיה, כלומר אתה עוסק הן יצירת תוכן והן בקנייתו. מה מחפשים היום בעולם מבחינת תוכן?
"אם מישהו יודע את התשובה לשאלה הזו הוא גאון ואז היו מיצרים רק להיטים. מה שכן, תוכן חייב להיות מותאם לסוג הצריכה שלו. סרטים, סדרות ותוכן לילדים מותאם ל VOD. אף אחד לא ישב לראות כל שני ב 20:00 בערב פרק של סדרה כמו שהיינו צופים בילדותנו מידי שבוע בסדרות ששודרו. לעומת זאת, בשביל משחק כדורגל בהחלט כן מתייצבים ביום ובשעה קבועים. התוכן צריך להיות גם מותאם לטכנולוגיות שבהן צופים. הטכנולוגיה בלתי נפרדת מהתוכן. אבל בכל מקרה, בכנס "תעשייה ללא גבולות 2" אני מבטיח לתת דוגמאות לטרנדים הכי פופולאריים עכשיו מבחינת התוכן היישר מפסטיבלים האחרונים - מיפ בצרפת ומ LASCREENING".
טוב, אז ממש לא כדאי לפספס..





