שוק קשה, אפשרויות חדשות

צילום: יחצ
לקראת כנס "תעשייה ללא גבולות 2" שמענו מאורי שנער, יועץ ודירקטור ב"רשת", בעבר מנכ"ל ונשיא "קשת" ומייסד מיזם האנימציה העולמי Aniboom על ההזדמנויות החדשות שעומדות בפני יוצרי התוכן המשודר.
המדיה המשודרת עוברת שינויים מאד משמעותיים בשנים האחרונות. איך אתה צופה שיראו הרגלי הצפייה שלנו בעוד חמש שנים?
נתחיל בזה שבניגוד לתחזיות האפוקליפטיות הטלוויזיה לא תעלם. אני מאמין בתיאוריה של מרשל מקלואן, שכל אמצעי תקשורת תופס את היתרון היחסי שלו כשמגיעה טכנולוגיה חדשה. בחמש שנים הקרובות יתעצמו התהליכים שכבר התחילו לקרות - גופי השידור הגדולים יתמקדו ב Real Time TV, כלומר שידורים חיים גדולים כמו חדשות, משחקי ספורט וריאליטי, כאלה שמייצרים באז. לעומתם הכבלים והלווין יהפכו לספריות VOD ענקיות. תראי למשל את טקס פרסי האמי האחרון בו HBO והכבלים קיבלו את מירב המועמדויות והזכיות, לעומת טקסי האמי מלפני עשור בהם רוב המועמדים והזוכים היו של הרשתות הגדולות.
מצד שלישי תיוולד קטגוריה חדשה. רק השבוע השיקה חברת חשמל את פרויקט הסיבים האופטיים. איכות הגלישה קפצה מדרגה ומבשרת את בואה של הטלוויזיה האינטראקטיבית. עבור יוצרי התוכן יפתחו קטגוריות תוכן חדשות.
הטלוויזיה המסורתית כמו שאנחנו מכירים אותה עברה שינויים דרמתיים. מה שקורה היום לתוכן המשודר דומה למה שקרה לעולם המוסיקה. הורדה וצפייה פיראטית של תכנים לא על ידי פורעי חוק אלא על ידי אנשים נורמטיביים שלא מוכנים לשלם שלוש מאות ש"ח עבור שלוש מאות ערוצים ולראות בסוף רק שלושה. השוק עוד לא הוסדר, אבל אם יתבקשו הצופים לשלם שלושה שקלים עבור פרק של "שובר שורות" או "בית הקלפים" הם יהיו מוכנים לשלם.
האם השינויים האלה במדיה המשודרת הם חדשות טובות או רעות ליוצרי התוכן?
אני חושב שאלו חדשות מצוינות. יקום דור חדש של יוצרי תוכן שנולדו לתוך העולם הדיגיטלי, שתהיה להם אינטגרציה של מיומנויות תוכן קריאטיביות והבנה טכנולוגית. השילוב בין עולם התוכן הרגיל לאפשרויות של ארגז הכלים האינטרנטי פותחים עולם שלם של אפשרויות. גם ליוצרי התוכן המסורתי יהיו יותר אפשרויות. זה אמנם שוק קשה, אבל אני חושב שהמהפכה שתקרה ברשות השידור תפתח ליוצרים הרבה הזדמנויות. ע"פ חוק נראה שקשת ורשת יעברו לשבוע שלם ויצטרכו ליצר הרבה תוכן ויותר משמעותי. גם הטלוויזיה האינטרנטית תצטרך לייצר תכנים מקוריים וגם כמובן יצוא התכנים. ישראל היא יצואנית תוכן רצינית, מעל עשרים פורמטים בשנה וEndemol ,שהיא בעלת מניות ברשת, יכולה לתרום משמעותית ליצוא תוכן ישראלי.
האם יוצרי התוכן צריכים לחשוב כמו חברות סטארט אפ ומראש לכוון במקביל לשוק הישראלי ולבינלאומי?
היה לי הכבוד להיות סנונית ראשונה במכירת פורמטים לחו"ל עם "הכספת", שנמכרה ל 26 מדינות כשעוד אף אחד לא ידע שאפשר למכור תוכן בעולם. אם "הכספת" לא הייתה עולה בקשת ומנצחת את השעשועון המצליח ביותר אז, "מי רוצה להיות מיליונר", לא היה לנו סיכוי למכור. אתה חייב להוכיח שזה עובד, חייב קודם לייצר טסט כאן.
האם יוצר תוכן צריך לראות את עצמו כיזם?
כל מי שמיצר משהו חדש שלא היה קודם הוא יזם. יזם זה לא רק טכנולוגי, זו הגדרה סכמתית. מה שחשוב הוא סיפור אנושי ודמויות חזקות. חגי לוי לא חשב על מכירת "בטיפול" כשהוא יצר את הסדרה. הוא חשב על דרמה מקצועית, אנושית, עם סיפור חזק וזה מה שהביא למכירתה בסופו של דבר.
בכנס "תעשייה ללא גבולות 2" שיערך ב 24.6 אתה תדבר על ארגז הכלים ליוצר התוכן העתידי. אילו כלים יהיו בארגז כזה?
עד היום היו ליוצר התוכן המשודר שני כלים: וידאו וסאונד. היום ארגז הכלים של האינטרנט נותן אפשרויות שלא היו קיימות קודם כדי ליצור תוכן וזה פותח אפיקים עצומים בפני היוצר, אבל אם את רוצה לשמוע עוד תבואי לכנס, אני לא מגלה הכל עכשיו..
מר אורי שנער יפתח את מושב "עתיד הטלויזיה" בכנס תעשיה ללא גבולות 2, שייערך ב 24.6 בתל אביב





