מוכרים סודות עם עודד גרנות
צילום: עודד גרנות
עודד גרנות, בן 33, למד קולנוע באונ' ת"א וכיום חי בוונקובר קנדה שם הוא עובד כקומפוזיטור. לאחרונה סיים לעבוד על edge of tomorrow של תום קרוז ו"ספיידרמן המופלא 2". כרגע הוא עובד על העונה החדשה של משחקי הכס ולאחריה על fury של בראד פיט. בעבר הוא הספיק לעבוד ב Sony Imageworks, Rhythm & Hues, MPC, Image Engine, Method, Prime Focus על סרטים כגון חיי פיי, ארץ אוז, באטלשיפ, שלגייה והצייד, יעד סופי 5, המטרה הבית הלבן ועוד.
מה הייתה העבודה הראשונה שלך בתחום הקולנוע ?
האמת שקצת קשה לי להיזכר בעבודה הראשונה. איפשהו בשנה א' הבנתי שאני במאי בינוני-מינוס ותסריטאי אפילו גרוע יותר. שמתי לב לעובדה שבעוד חבריי רואים את האינטראקציה בין הדמויות אני נמשך דווקא לקומפוזיציה של הפריים. משם החלה התזוזה לכיוון האפקטים המיוחדים כאשר כל פרוייקט הציב אתגרים חדשים. הפעם הראשונה שבה קיבלתי כסף נזקפת ליריב מוזר שהציע לי עבודה על גוטל בוטל של דניאל סיוון ואני מודה לו על כך. הפרוייקט הראשון בקנדה היה על the big year של אוון ווילסון וג'ק בלאק. הוא פתח את הדלת להמשך דרכי בתעשייה - וכמובן שלקחתי את מה שהציעו.
לקראת סיום הלימודים ב Vancouver Film School כבר היה לי תיק עבודות שהכיל מספר פרוייקטים שחלקם נעשו במסגרת האוניברסיטה. כל האולפנים מדגישים שתיקי עבודות יש להגיש במייל בלבד, כמו כל ישראלי טוב כיתתי את רגליי ועברתי בין סטודיו לסטודיו והצעתי את מרכולתי. התמזל מזלי, prime focus בדיוק היו צריכים קומפוזיטורים זוטרים לפרוייקט לא מסובך במיוחד. הוזמנתי לריאיון יום אחרי עם בחורה מקסימה בשם וונדי לאנינג שהחליטה להמר עליי מסיבה לא ברורה. כנראה שהייתי סביר כי היא שכרה אותי פעם שלישית בארבע שנים לעבוד על משחקי הכס ובאטלשיפ. לסיכום הייתי אומר שהיה שילוב קוסמי של עבודה קשה, חוצפה וחן ישראליים וטיימינג שמיימי.
איזו עבודה שלך אתה הכי אוהב?
אני גאה בכל העבודות שלי. במבט לאחור חלקן מביכות אבל אני מבין שכולן חלק מתהליך של למידה והתפתחות. כל פרוייקט מציב אתגרים אחרים חלקם טכניים וחלקם ארטיסטיים. אני אוהב את התוצר הסופי של ארץ אוז ומצד שני אני גאה בעבודה שעשיתי על edge of tomorrow של תום קרוז שדרשה מצד אחד מציאת המון פתרונות יצירתיים לחומר גלם נוראי ומצד שני בנייה של שוטים חדשים ועיצוב לוק לסצינת הסיום שכולה מתרחשת מתחת למים ולסצינת ה dropship כשרצפת המטוסים נפתחת.
באיזו עבודה שלך אתה הכי מתבייש?
אין עבודה ספציפית שאני מתבייש בה, מצד שני את רובן לא הייתי מציג היום ללקוחות כדי לקבל עבודה..
מה היתה ההפקה הקשה ביותר שעברת ולמה?
בכל פרוייקט יש נקודות שבירה, בד"כ בתחילת הפרוייקט יותר קשה כי הלקוח לא יודע מה הוא רוצה, דבר שגורם לפינג פונג אינסופי. בנוסף כל הכלים הספציפיים לא קיימים ובעיות צצות על ימין ועל שמאל. הקאט משתנה על בסיס יומיומי והרבה עבודה נזרת לפתח שזה די מתסכל אבל בחודשים האחרונים הכל נכנס לקצב ובסוף, עם הלשון בחוץ כל פרוייקט נראה טוב בסוף.
מבחינת פרוייקט ספציפי אני חייב לציין את ספיידרמן שאוטוטו יוצא לאקרנים כפרוייקט הכי מתסכל שיצא לי לעבוד עליו. הוא לא היה קשה הוא פשוט נמתח ונמרח והשתנה כל יום והאנשים הספציפיים שהייו אמורים להניע את הצוות קדימה משכו אותו אחורה. ועדיין הוא ייראה מעולה בבתי הקולנוע.
מי נותן לך השראה?
ההורים שלי ירון ויעל גרנות נותנים לי השראה, כבר שלושים וחמש שנים הם מציגים זוגיות מנצחת, כישרון אומנותי ויכולת ניהול, רגש ושכל, אהבה ונתינה אינסופיים. שניהם עובדים כמו חמורים ומראים שאפשר להצליח באמצעות עבודה קשה ושאיפה תמידית למצויינות. ואשתי, הילה, החברה הכי טובה שאיתי כבר 13 שנים - הדחיפה כשצריך, הכאפה כשצריך, אשת פלא.
ממי למדת הכי הרבה?
בתור סטודנט למדתי המון מיוסף גרינפלד, איש חד אבחנה ומורה מעולה.
למעשה אין יום שבו אני לא לומד משהו חדש, היתרון בלעבוד בחברות הכי גדולות בעולם הוא שאתה מוקף במיטב המוחות של תעשיית הקולנוע. כל מה שצריך לעשות הוא רק לשאוב מהם את הידע, לשאול ולהסתכל על דרך קבלת ההחלטות שלהם.
איזו עצה אתה מצטער שלא נתנו לך בתחילת הדרך?
אני מצטער שלא ייעצו לי בתחילת הדרך להתייחס לעצמי כאל בעל ערך.
אם יש דבר אחד שלמדתי הוא שאם אתה מכיר בערכך העצמי לקוחות יסתכלו עליך בצורה שונה. אני מרגיש לעתים קרובות שאמנים בתחום הזה נוטים להמעיט בערכם כיוון שהם תוהים "האם יש להם ערך ולמה שייבחרו בהם על פני אחרים לעבודה מסויימת", זוהי חשיבה לא נכונה שיוצרת חוסר הערכה מצד הלקוח.
עם מי היית רוצה לעבוד?
הייתי רוצה לעבוד עם ג'יימס קמרון שאותו אני מעריץ מאז שאני ילד. אשמח לעבוד גם על סרטים של כריסטופר נולאן אבל הוא שומר אותם בלונדון. עם ניק דייויס, אחראי האפקטים של טרילוגיית האביר האפל, דווקא יצא לי לעבוד אחד על אחד לאחרונה והוא אחלה בן אדם. הייתי שמח לעבוד פעם נוספת עם חברים מהחוג לקולנוע כמו יוני גבע ואיתן גפני.
מה היה גורם לתחום שלך להיות יותר מוצלח בארץ?
בישראל יש המון אנשים מוכשרים וחדוות יצירה! כל שוט שאני עובד עליו הוא תוצר של עשרות אנשים מוכשרים שכל אחד תורם את חלקו וכולם שמים את האגו בצד. אני מאמין שזה שיעור חשוב לתעשייה הישראלית.
אם לא היית עובד במקצוע שלך, במה היית עובד?
אם הייתי יכול להחזיר את הזמן לאחור סביר להניח שהייתי מנסה להשקיע יותר זמן בניסיון להתברג לתעשיית הקולנוע (בתפקיד זוטר כלשהו על מנת לרכוש קשרים) ולא מבזבז את זמני במלצרות, מצד שני גם תקופת המלצרות הביאה בצידה התפתחויות חיוביות שלא את כולם ניתן למדוד ולציין.
העצה הכי טובה שקיבלת?
העצה הכי טובה שקיבלתי היא מההורים שלי והיא אומרת לא להסתכל ולהשוות את עצמי לאחרים אלא להשוות את עצמי לעצמי בלבד ולכן שעליי להמשיך ללמוד, לחקור, להתפתח ולהתמקצע על בסיס יומיומי. בנוסף, למדתי שאי אפשר לרצות את כולם ולכן אני משתדל ללכת עם ה"אני מאמין" שלי - או כמו שאיסטווד טוען שדעות הן כמו חורי תחת - לכל אחד יש אחד.
מי המשפיעים עלייך בתחומך?
ILM - אולי הסטודיו הכי טוב בעולם שאחראי על כל סרט שאתם יכולים לחשוב עליו - מלחמת הכוכבים, שר הטבעות, אוואטאר, כוכב הקופים וקינג קונג - פורצי דרך בכל תחום שקשור למדיה.
Digital Domain - אולי בית הקומפוזיטינג הכי חזק בעולם.
Sony Pictures Imageworks - ספיידרמן, הקוסם מארץ עוץ ועוד.
Pixar - צעצוע של סיפור, וולי.
עשה ואל תעשה בתעשייה
בסופו של דבר בכל תעשייה, ישראלית או אמריקאית, העבודה העתידית שלך תלויה ביחסים שלך עם הסובבים אותך. אל תהייה אגואיסט ושחצן, בנוסף תהיה פתוח לביקורת ונכון לבצע שינויים, טפשיים ככל שייראו. אני שם לב יותר ויותר שאלה התכונות שאנשים מתעבים. לא משנה כמה מקצועי תהיה, אם אתה אדם שקשה לעבוד איתו סביר להניח שלא תקבל הצעות עבודה.
הייתי ממליץ לא ללכלך על אנשים מאחורי גבם, זו תעשייה קטנה וכולם מכירים את כולם, אין לדעת לאן הדברים יגיעו. מצד שני אנשים נוטים להעריך ולהיות בסביבת אנשים חיוביים ובעלי חוש הומור - וכתוצאה מכך גם להעסיק אותם.