מוכרים סודות - עם נדב טמיר
צילום: נדב טמיר
נדב טמיר, בן 39 ואב לשניים מתל אביב התחיל לעבוד כעורך לפני כ-13 שנה. במהלך שנותיו במקצוע הוא עבד בין היתר על התוכניות: האח הגדול, ארץ נהדרת, שלוש, לצחוק או למות עם גורי אלפי, אפס בהתנהגות, הישרדות, היפה והחנון, פרויקט מסלול וגולשי ספות. בימים אלה הוא העורך הראשי של ״המערכת״ - תכנית תחקירים חברתית בהנחיית מיקי יחימוביץ שמשודרת ברשת.
איך הכל התחיל?
התגלגלתי למקצוע הזה לגמרי במקרה. בזמן שעבדתי בספריית הוידאו של האוזן השלישית בשנת 1998, פגשתי את תמר ירון, מנהלת ג׳אמפ קאט בית ספר לעריכת וידאו, שהכירה לי את התחום והדליקה אותי עליו. החלטתי לנסות, נכנסתי ללימודים והשאר היסטוריה.
אם לא היית עורך? מה היית בוחר להיות ולמה?
פעם חשבתי שאני אהיה שחקן תיאטרון אפילו שיחקתי בצעירי הבימה בתקופת התיכון עם חלומות להתקבל לבית צבי. חלום שנקטע בגלל סיבות אישיות.
מה הייתה העבודה הראשונה שלך בתחום?
העבודה הראשונה שלי היתה עורך הבית של סטודיו שורט קאט (פלייגראונד כיום). הזדמנות שניתנה לי על ידי נאור רון ושחר אמריליו.
איך השגת את העבודה הראשונה שלך?
מנהל הסטודיו של שורט קאט למד איתי בג'אמפ קאט, אהב את מה שעשיתי והציע לי לעבוד בסטודיו. באתי לפגישה איתו ועם שחר אמריליו עם קלטת שואו רייל עצובה שיצאתי איתה מהלימודים, הם ראו והחליטו לתת לי את ההזדמנות הראשונה.
באיזה עבודה שלך אתה הכי גאה?
בתחילת דרכי ערכתי במשך זמן רב פרומואים. באחד הפרוייקטים פגשתי את יואב פז שהאמין בי ונתן לי את ההזדמנות לערוך יחד איתו את "הנרגנים", סדרה דוקומנטרית ששודרה ביס דוקו. זו בעצם היתה נקודת המפנה בקריירה שלי שנתנה לי את ההזדמנות להיפתח לתחומים אחרים בעולם העריכה. לאחר מכן היו פרויקטים נוספים שהייתי חלק מהם ואת כולם אני אוהב ומעריך אבל אין ספק שהפרויקט שהיווה נקודת פריצה עבורי היתה העבודה המשותפת עם יורם זק על האח הגדול בה אני עורך ראשי מהעונה השניה. זו תכנית שעד היום אני עושה באהבה גדולה ולעולם תהיה עבורי המקום הפורה ביותר, המאתגר ביותר והמהנה ביותר שהיה לי עד כה.
מי הם המשפיעים עליך?
במאים שמאז ומעולם הערכתי מאוד ותמיד שאבתי השראה מהעבודות שלהם הם: דיוויד קרוננברג, סטיבן סודרברג, מייק לי וקווין סמית׳.
נגיד ששילמנו לך מיליארד דולר- בוא תמכור לנו 5 סודות בדרך להצלחה
אין סודות זה רק עבודה קשה, הרבה ניסיון, ובעיקר ללמוד מכל מי שסובב אותך.
מי נותן לך השראה?
הסופר הנערץ עלי הוא בורוז אז אני חייב לצטט אותו מצטט את Hassan I sabbah שאמר ״שום דבר הוא לא אמיתי והכול אפשרי״. נתקלתי במשפט הזה בגיל 16 ולמרות שעדין לא מצאתי כיצד ליישם אותו אני חושב שזו גישה לא רעה לחיים. ובטח לעריכה.
ממי למדת הכי הרבה?
כשהגעתי לשורט קאט עבדתי תחת אלון כהן ז״ל שבעצם לימד אותי את כל מה שאני יודע ועוד אדע על עריכה. הייתי יושב במשך שעות לידו ומסתכל עליו עורך. הוא היה איש מדהים, כשרוני בצורה יוצאת דופן, והיה למעשה המנטור שלי בתחום.
מתי הפעם האחרונה שנפלת מעריכה של סצנה/ סדרה?
אני לא יודע לגבי הפעם האחרונה אבל הפעם הראשונה שנפלתי מקאט בסרט היה בסצנת הבריכה של הבוגר של מייק ניקולס, כשדסטין הופמן מזנק החוצה מהמים אל זרועותיה של אן בנקרופט.
אם היית יכול לעבוד על סרט/ סדרה בז׳אנר מסוים, באיזה ז׳אנר היית בוחר ולמה?
אני כבר הרבה שנים בראליטי וסרטי דוקו והייתי שמח להתנסות בסדרת דרמה או פיצר.
מה היה גורם לתחום שלך להיות יותר מקצועי / מוצלח בארץ?
אני חושב שבארצנו הקטנה והמקומבנת הגישה הרווחת היא שאין דבר שאפשר לעשות בשלושים משמרות שאי אפשר לעשות בחמש עשרה. אנחנו העורכים תמיד נשתדל לעמוד במספר המשמרות שמתוקצבות לנו לא משנה כמה המספר יהיה מופרך. אני חושב שהגיע הזמן להבין שאולי את הכל ניתן לפתור בעריכה אבל צריך לתת לזה את הזמן המתאים.
מה היא העצה הטובה ביותר שקיבלת?
25 פריים בדיזולב סאונד, של אלון כהן ז״ל כמובן.
אם היית יכול להחזיר את הזמן לאחור, מה היית עושה אחרת?
הייתי לוקח את הפנייה שמאלה באלבקרקי כמובן... והמבין יבין...