השלילי שלי - עם התסריטאי והיוצר אריק שגב

צילום: יח"צ
אריק שגב (38) הוא תסריטאי ומורה לתסריטאות, בוגר המסלול לתסריטאות בחוג לקולנוע וטלויזיה של אוניברסיטת תל אביב. התחיל לכתוב ב 1995 לתכנית לילה גוב וכתב ביו השאר ל'ארץ נהדרת' לערוץ 2. הוא היוצר והתסריטאי הראשי של הסדרות "אולי הפעם" ו"15 דקות" של yes והכותב הראשי של הגירסה הישראלית של "בנות הזהב" לערוץ 10. כיום מפתח מספר פרוייקטים במסגרות שונות.
1. תפרגנו קצת, מה קרה – יוצרים ממילא מעורבים מדי אישית ורגשית ביצירות מקומיות אחרות בשביל להיות מבקרים מהימנים. אבל התמונה הגדולה היא שיצירה קומית ישראלית שמצליחה זה טוב, זה נצחון לצד שלנו מול אלה שחוסכים עלינו בתקציבים, ומחלקים ליצירה מקורית זמן במשורה. אין לך משהו טוב להגיד? שמור על זה במעגל הפנימי שלך. תסריטאי שהעלבת עבודה שלו לא ימהר להתייצב לצידך, ואפשר להבין אותו.ככותבים אנחנו צריכים סולידריות, אחרת ימעכו אותנו. יותר, אני מתכוון.
2. תפסיקו להתעסק בשטויות – מכל הדברים שאפשר ללמוד מ"פואטיקה" של אריסטו (וזה כולה 40 עמודים נטו, אז הגיע הזמן שתקראו), אחד השיעורים החשובים נזנח בקורסים לתסריטאות למיניהם – יש לנו תפקיד חיוני בחברה. יש לנו מחוייבות לחשוף ולתאר ולמחות ולרגש, ויש לנו אחריות כלפי הקהל שלנו. אנחנו עושים משהו חשוב, הגיע הזמן שנפסיק להשחית יותר מדי כשרון וזמן בשולי, בזניח, בזמני, במיוחצ"נ.
3. אל תתביישו לבקש יותר כסף – כי יש. התעשיה הזו חסכנית, ונמנעת מלהוציא כסף איפה שהיא רק יכולה. אל תתנו לה לחסוך עליכם, מה שאתם עושים זה חשוב, אף אחד לא יכול לכתוב את מה שאתם כותבים, אף אחד, ואל תתנו שישכחו את זה. אין שום דבר פחות ונחות בלבקש שישלמו לכם כראוי על עבודה שהיא קשה, אפילו אם אתם לא צריכים לקום מהכיסא כדי לעשות אותה. מעבר לפרנסה, התשלום הוא חוזה אמון ביניכם לבין המעסיק שלכם, שיגביר את המוטיבציה שלכם ליצור משהו טוב, נותן משמעות לדד ליין, ואולי הכי חשוב – מקנה למישהו אחר את הזכות להתערב ביצירה שלכם..
אל תתביישו לבקש יותר כסף, גם אם אלה זמנים קשים, גם אם זה רק לתקופת נסיון, גם אם יש תחרות גדולה בשוק. ומעבר לכך – גם אם אתם יודעים שבסוף לא תקבלו (מה שמן הסתם יקרה, אבל תמיד יש הפתעות) לבקש תגמול הולם על עבודה שהשקעת זה להגיד 'אני חשוב'. וזה הצעד הראשון בדרך להיות באמת חשוב.
4. אל תנחשו, תכתבו – את הדיונים על מה נעשה בעונה השנייה' ו'איך אפשר לשווק את זה בבינלאומי' ו'נוכל להשתמש בסט של' תשאירו לשלב שבו השאלות האלה תהיינה רלוונטיות.
בואו ניצור את הטלוויזיה שאנחנו רוצים לראות, לא את מה שאתם מנחשים שאנשים בבית ירצו לראות או HBO ירצו לקנות. אם היצירה שלכם חדשנית, מקורית וכו', שינוי שכפיתם עליה מתוך שיקול זר כלשהו לא יעזור למכור אותה. אל תהיו עוד פרפרזה על אותו שוקולד פרה.
5. תנו כבוד לשפה שלנו - עברית היא כלי העבודה שלכם, תקפידו שהוא יהיה מושחז, תדעו איך להשתמש בו. אל תדברו בעברית משובשת, ואל תשימו אותה בפה של הדמויות שלכם. זה לא אומר שחייבים להיות מליציים, וברור שלדמות של עולה חדש ייקח קצת זמן לדייק בשם המספר, וזה בוודאי לא מבטל שימוש במילים לועזיות או בסלנג. אבל אם אתם חושבים ששימוש בלשון תקינה יפגע בקומיות, או באותנטיות או בשפה הייחודית של הדמויות שלכם, אז אתם לא רק לא עובדים על הדמויות שלכם לא נכון, אתם גם מתנשאים על הקהל שלכם. זה עניין של כבוד למקצוע ולצופים שמהם אתם מצפים לכבד אתכם.





