לעולם בעקבות הניו מדיה - אור גוטליב על העולם שמעבר למסך

צילום: יח"צ
לרגל הכנס "תעשיה ללא גבולות" בו ירצה אור גוטליב, מנהל תחום הניו מדיה של yes , פגשנו אותו לשיחה מרתקת על המוצרים המלווים את הטלויזיה ועל עולמות התוכן שמעבר למסך הקטן.
גוטליב, שבין היתר אחראי על קולו של יובל סמו ב WAZE, על האפליקצייה הפייסבוקית של הסדרה ניו יורק ותכנים נוספים, הסביר לי אילו אפשרויות חדשות פתחה המהפכה הטכנולוגית לעולם בכלל וליס בפרט.
מה בעצם התפקיד שלך?
"התפקיד שלי הוא לזהות מגמות בעולם הניו מדיה ולהצליח לרתום אותם למטרות של YES.
בהיבט של התוכן זה ליצור עניין סביב התכנים שלנו. פעם הכלים היו מצומצמים יותר: כתבות סיקור, מאחורי הקלעים, בשנים האחרונות גם בלוגים, עכשיו התווספו עוד שכבות ואפשרויות חדשות המשלבות ניו מדיה ותוכן גם לגופי שידור וגם ליוצרים.
"לפני חמש שנים, כשהגעתי ל YES, רוב הפעילות של YES התמקדה באינטרנט- באתר של וואלה- ובפעילות VOD. היו פורטלים ופעילות בסלולר אבל מעט, ומאז, הפעילות גדלה והשתנתה באופן משמעותי, בקצב כזה שמה שהיה עדכני לפני שנתיים, נשמע עכשיו אנכרוניסטי.
"לדוגמא פעם היו עושים לסדרה חדשה דמויות פיקטיביות בפייסבוק על מנת לעורר את הקהל, היום אף אחד לא עוקב אחרי דמויות לא אמיתיות בפייסבוק, זה בכלל לא רלוונטי, כלומר שכבר בשנה הזאת יש אבולוציה בכל הרשתות ובפלטפורמות של הסלולר."
מה עם מושג הבהייה? האם רב הצופים לא מעוניינים להיות פאסיביים ושיחליטו עבורם?
"יש בזה מן הנכון.
צריך לזכור שצפייה בטלוויזיה היא לפני הכל פעילות של השענות אחורה ולא כל מה שהניו מדיה מציעה מתאים ותומך תוכן שנצפה בטלוויזיה, ועל מנת שתוכן משלים יצליח, הוא צריך לענות על צורך. דוגמא טובה לצורך שזיהינו וקיבל מענה היא האפליקציה שעשינו לעונה השניה של "חי בלה לה לנד" או מה שנקרא בשמה הניו מדי אפליקציית "סקנד סקרין" (לינק לאפליקציה) האפליקציה נולדה ממחקר שמראה כי מעל שמונים אחוז אנשים שרואים טלויזיה משתמשים בטבלט או סמארטפון במקביל לצפייה בטלוויזיה, כלומר שקיימות פלטפורמות נוספות לערב את הצופה בתוכן ולאפשר לו לתת פידבק לייב במהלך הצפייה.
"חלק מהצופים בחתך אוכלוסיה מסוים רוצים עוד משהו פרט לצפייה והאפשרות להגיב לייב בזמן אמת למה שקורה בטלוויזיה הצליחה כי היא לא דרשה הרבה. הקונספט היה שהצופה מנחש מה יקרה, לא יודע מה עומד לקרות וצריך להצביע ולראות מה אחרים הצביעו בזמן אמת, מעורבות של 15 שניות ואז אחרי שהסצנה מתממשת, הצופה מקבל איתות מהאפליקציה, במידה והניחוש היה נכון, הוא מקבל חמסה, משחק לכל דבר.
"היו עשרות אלפי אנשים שהשתמשו באפליקציה והבנתי שקורה כאן משהו גדול וחדשני ובאמת המוצר הזה זכה לאחרונה בפרס חשוב בקטיגורית חדשנות טכנולוגית בתחרות PromaxBDA העולמית כי היה בו משהו מאוד פורץ דרך שעשה שימוש בטכנלוגית של סריקת המסך מבלי שהצופה יצטרך לקום מהספה.
"גם לסדרה "ניו יורק" היו 2 אפליקציות חדשנית ברמה עולמית. לעונה הראשונה. יצרנו סוג של Intro לסדרה שלא לקוחה מהתוכן של הסדרה, אבל בהחלט מעבירה את הקונספט ואת האווירה ויוצרת גם סקרנות ומתח. צילמנו במיוחד סצנה דרמטית של אושרי כהן בחדר חקירות (על פי עולם התוכן של הסדרה) נחקר על שאלות שהתשובות עליהן ניתנות באמצעות הגדרות הפייסבוק של החשבון האישי של כל משתמש ומשתמש, אפליקציה חכמה שלא תנחש אלא תבחר את האנשים הקרובים שלך כדי ליצור עניין אישי במהלך הצפייה. (לינק לאפליקציה) בגלל שהסדרה היא דרמה יומית של חמישים פרקים לא רציתי שזו תהיה אפליקציה שתמות בתחילת העונה, אז חתכנו את הסרטון באמצע ... To be continue ובאמצע העונה העלנו את ההמשך וזה יצר עניין מחודש מעבר לעניין שהתוכנית מייצרת.
"לעונה השנייה הלכנו על כיוון אחר לגמרי ופיתחנו אפליקציית משחק אקשן לiOS, אנדרואיד ופייסבוק בשם "נויורק: הבריחה" שעושה חייל בימים אלו. לייצר משחק ממכר זה דבר לא קל, יש המון משחקים שמנסים לעשות את זה ורק מעט מצליחים כי יש איזה איזון נורא עדין במשחקיות. לשמחתי אפליקציית נויורק:הבריחה מצליחה כי אנחנו רואים נתונים היסטריים של זמן שהייה וחזרתיות של יוזרים.... אגב, כעבור כמה חודשים לאחר מכן להקת Green Day עשו אפליקציה מאד דומה.
"עוד דוגמא היא הפעילות שעשינו לסדרה זנזורי - הסדרה מספרת על מורה לנהיגה (יובל סמו) ומשפחתו המופרעת. חברנו עם waze והקלטנו את יובל נותן את ההוראות הכוונה המוכרות של ה waze – רק בצורה הרבה יותר מגניבה כפי שכתב אותן התסריטאי של הסדרה, והרי לך יובל סמו האהוד בתפקיד מורה לנהיגה שעוזר לך לנהוג, רק צריך להפעיל את הוויז. והחשיפה לתוכן הזה היתה אדירה..כולם אוהבים את סמו.
"אבל בכל זאת אנחנו מדברים פה על יוצרים שעושים הרבה וידאו, אז בכל זאת עשינו גם שילוב בין ספר דיגיטלי לסדרה (אליפים) ואפילו קיבלנו פרס של פרומקס על הפיתוח, ומעבר לפרס, נתנו ערך ללקוחות שלנו מכיוון שאורך החיים של קמפיינים כאלו הוא נורא קצר, זה חייב להיות וואו, שיפתיע את האנשים ויתן להם ערך זוהי הדרך לייצר עניין וירלי סביב התוכן שלך. "
דבר קצת על יוצרים וניו מדיה...
"אולי זכור לחלקכם כי בשנת 2009 יס הוציאה "קול קורא" לקהל הרחב ,לא רק לאנשי תעשייה, והזמינה אותם להציע הצעות לסדרות אינטרנט במטרה לקבל קולות חדשים ומרעננים. עשינו ועדה שבחרת את ההצעות הכי טובות, התקדמנו לפרזנטציות ומתוכם נבחרו 5 הצעות לעשות פיצ׳ מצולם של הרעיון שלהם. הצילומים עלו לבחירת גולשים ושלושת ההפקות הנבחרות יצאו להפקה: "כוח סודוקו" של שלישיית חמללו לבית דומינו גרוס, "ליברמן הקטן"- קומדיה פוליטית ו "ג׳ויסטיק" שזו סדרה על שני בני שש עשרה חרמנים שמתים לעשות סקס בפעם הראשונה בחייהם... בינתיים (שתבינו כמה מהר העולם מתקדם) האינטרנט הפך למדיום לצפייה לכל תוכן.
כלומר שאם בהתחלה הראש היה שלאינטרנט עושים דברים קצרים ואת הארוכים משדרים בטלוויזיה, הדיכוטומיה השתנתה וכבר אין הפרדה או מגבלות ולכן עניין הפקת סרטים לאינטרנט מבחינת יס כגוף שידור, הפכה לפחות רלוונטית אבל זו היתה התנסות מעניינת שמאד חיזקה את המעמד של יס כחברה שמתעסקת בתוכן מקור בצורה חדשנית. "
האם יש באינטרנט קרש קפיצה ליוצרים צעירים?
"האינטרנט זו דרך מעולה ליוצרים לעורר עניין וצפייה בתוכן שלהם (ראו ערך יניר האחמ"ש או שרוטונים או ניר וגלי או נוי אלוש או אפילו החבר'ה של דיבוב מצחיק) וגם יכול להיות כרטיס כניסה מעולה לתעשייה.
אם יש מישהו שיש לו תשוקה ליצור ויש לו את know how ורואה את עתידו כיוצר, היום יש יכולת להפיק משהו לבד ובעזרת עבודה עצמאית, אפשר לקבל הרבה חשיפה בעזרת יוטיוב והרשתות וזה צריך להיות הטריגר ולא העניין הכלכלי לדעתי.
"אם אתה מצליח לעשות משהו באינטרנט שמעורר באזז ועניין – גופי השידור כבר יפנו אליך. זו אפשרות נפלאה ליוצרים להצליח לבלוט במקום רק להמשיך להגיש הצעות ולקוות לטוב."
אילו כשרונות הניו מדיה מחפשת?
"אנשי תוכן שמביאים רעיונות ששזורים בטכנולוגיה. כשאתה עוסק בתוכן בסופו של דבר הכל סביב הסיפור והדרמה אבל זה לא חייב לבוא לידי ביטוי רק בווידאו. גם וידאו מאוד מושקע ומוקפד יכול ללכת לאיבוד בים של אינסוף התכנים באינטרנט. לכן כדאי לחפש את המקום שהסיפור משיק לאיזשהי טכנולוגיה קיימת או שניתן לממש אותה בקלות יחסית. מוצר משלים כזה יכול מאוד לשדרג סדרת טלויזיה או סרט.
היום יוצר עצמאי יכול לחשוב לבד על התוכן ליצור עניין ולהתגלגל לדברים גדולים יותר בטלוויזיה"
איך אתה מתעדכן במה שחדש?
"אני עוקב אחרי בלוגים בעולם ומשתדל להיות בכנסים הרלוונטיים אבל בעיקר אני לומד מלהסתכל על שימוש של אנשים פרטיים ואיך הם משתמשים במוצרים, אני יכול להבין מה הם היו רוצים לקבל ודרך זה אני מזהה צורך ועונה עליו, וכשעונים על צורך, יש לזה ערך וביקוש אור מסר שהוא תמיד שמח להכיר יוצרים צעירים ומוכשרים ולכן לכל מי שיש רעיונות ורוצה לעבוד עם יס מוזמן לפנות אלינו, אז אם במקרה יש לכם משהו לוהט בכיס על יד האייפון, אתם מוזמנים לשלוח רעיונות..."
אור גוטליב הוא אחד האורחים הנכבדים שלנו בכנס "תעשיה ללא גבולות". היכונו לפעילות תוכן משותפת לקראת הכנס.





