ראיון עם ג'ף פולבר
פגשנו את האנג'ל הפופולרי, אבל הוא לא השקיע במיזם שלנו

צילום: גלי מאירי
כל סטרטאפ צריך אנג'ל. אנג'ל הוא המלאך הנדיב הזה, שנותן את הכסף לסטרטאפ עוד בהיותו רק רעיון ממש ממש מצויין בראש של מישהו. הוא זה הגורם לכך שבהשקעתו יעבור הרעיון מן הכוח אל הפועל.
אנחנו פגשנו את ג'ף פולבר- אנג'ל פופולרי ומוכר- לשיחה, וניסינו להבין, בשבילכם וגם בשבילנו, מהו החומר שממנו עשוי סטרטאפ מצליח.
ג'ף פולבר הוא דוגמא דווקא לפן החיובי של הכלכלה שצומחת באינטרנט- הוא אינו עומד בראש אף תאגיד ומקיים את קשריו עם יזמים צעירים דרך הכרטיס שלו בפייסבוק ודרך הבלוג שהוא מנהל בקפדנות יומיומית http://pulverblog.pulver.com . כמו כן מקיים פולבר מדי כמה שבועות מה שנקרא "ארוחת בוקר עם ג'ף פולבר" שבה ניתן להתרועע עם שפע של יזמים צעירים ומבטיחים ולייצר networking. חלק מארוחות הבוקר האלה מתקיימות, שימו לב, בתל אביב, וחלק גדול מן ההשקעות שעושה פולבר הם במיזמי סטרטאפ ישראליים.
פולבר, יהודי אמריקאי בן 46, ידוע בעולם כמי שהוביל את מהפכת הטלפון האינטרנטי, ה VoIP.
אז ככה- איך מזהים סטרטאפ שיצליח?
אני עוצם את עיני ושואל את עצמי שתי שאלות- האם יש שם משהו שישנה את פני העולם כפי שאנו מכירים אותו כיום? והשאלה השניה שאני שואל היא- מתי אני אוכל לעשות אקזיט...
אם אין אופציה לאקזיט אני לא נכנס לזה. ואני רוצה גם אקזיט מהיר, לא מוכן לחכות 22 שנה.
אם אני מרגיש בנוח עם הרעיון, אני פותח את העיניים ומסתכל על היזמים. אני מנסה להרגיש את הצוות שיושב מולי, עד כמה הם מחוייבים לרעיון, האם הם יעשו הכל בעולם בשביל הרעיון שלהם, האם יש להם תשוקה אמיתית להצליח. אני גם שואל את עצמי אם זו הזדמנות השקעה בשלב המאד-מאד מוקדם שלה, שזה השלב שאני בדרך כלל נכנס. אני לוקח את הגרעין של הרעיון, נותן לו דשן, ועוזר לו לצמוח. אני יודע שההשקעה הראשונית המאד קטנה שלי יכולה להפוך לרווח גדול מאד.
עם כמה יזמים נפגשת, וכמה מהיוזמות היו באמת מעניינות עבורך?
בביקור הזה בישראל פגשתי כבר 25 יזמים, ואני חייב להגיד שלא הרבה רעיונות היו טובים.
מה חשוב בהשקעה?
חשוב מאד התזמון. זה המפתח. אתה יכול להשקיע ברעיון כשהוא מקדים את זמנו, או ברעיון שפתאום מישהו יעשה לפני כן. צריך מאד מאד להיות קשוב לשוק, למה שהולך מסביב. זה כמו לעבוד בלייבל של מוסיקה, אתה מחפש את הלהקה עם הסאונד הכי מקורי והכי טוב... אם אתה בר מזל ויכול לצפות טרנד לפני שהוא קורה, אתה יכול להשקיע סכום מאד מאד קטן ולקבל ממנו מיליונים.
אז מה הטיפים שלך לסטרטאפיסט המצליח?
דבר ראשון- אל תיתן לאגו שלך לעמוד בדרכך. המון אנשים מגיעים אלי עם רעיון של כמה כסף הרעיון שלהם שווה, עוד לפני שהם כתבו אותו. האגו שלהם יפריע להם לקבל השקעה. אני מעדיף את החבר'ה הענוים, הצנועים, שיותר חשוב להם להגשים את החלום שלהם מלקבל כמות כזו או אחרת של כסף. קשה מאד לכמת שווי של רעיון בשלב הרעיון.
דבר שני- הצוות. חשוב מאד שהצוות יהיה טוב, מתקשר, יגבה אחד את השני. חשוב מאד שהכימיה ביני לביניהם תהיה טובה כי אנחנו הולכים לעבוד אחד עם השני על בסיס יום יומי... אני שואל אותם שאלות אחד על השני, ורואה איך הם מגבים אחד את השני. הם צריכים להיות מסוגלים לעמוד יחד גם ברגעי משבר. גם חשוב שכל אחד יהיה טוב במה שהוא- י שיודע להציג את הפרזנטציה, מי שהוא איש טכני, מי שמבין בעסקים... הם צריכים להשלים זה את זה. חשוב שלא יגיע יזם לבדו, עם רעיון מצויין ובלי דרך לבצע אותו, או איש טכני מעולה שאין לו מושג איך להציג רעיון. תהיו צוות טוב.
דבר שלישי- תבדקו מה אפשרות האקזיט שאתם מציעים למשקיע שלכם. לדוגמא מישהו כמוני, שאתם פונים אליו כדי שיעזור לכם לבנות משהו, השאלה הראשונה שאני אשאל אתכם, מיד על ההתחלה, זה מתי אתם הולכים לעשות את האקזיט... עוד לא בניתם את החברה ואני כבר רוצה לדעת מתי תמכרו אותה.
לא ממש חשוב לי תכנית עסקית, אני חושב שהיא לפעמים ממש מחבלת ביצירתיות. הם מאבדים את התשוקה והניצוץ בעיניים.... אני עצמי יכול לדעת תוך 3 עד 5 דקות אם אני בעניין. לא צריך לראות תכנית עסקית.
מה היא החשיבות של networking? ספר קצת על ארוחת הבוקר
קשה מאד לאנשים לייצר שורת פתיחה כאשר הם פוגשים אחד את השני. לדוגמא אני ישבתי בכנס מסויים ליד הקולנוען הארווי ויינסטיין. אני מעריץ אותו, אבל לא מצאתי דרך לדבר איתו. לא הייתה לי שורת פתיחה. שנה אחר כך, שוב ישבתי לידו. הפעם ניסיתי לדבר איתו על איזה סרט שהוא עשה. הוא ענה בקרירות והשיחה לא קלחה. ואז התחלתי לחשוב- איך מתחילים שיחה, מה קושר ביני לבין בנאדם אחר שאני לא מכיר? מה יכול לקשור שיחה בינינו, במיוחד בתחום העסקי. לפעמים אנשים הופכים לחסרי ביטחון בסיטואציות כאלה, נשענים על הקיר, מדברים עם מישהו חסר משמעות.... אחר כך שמתי לב שכשאני כותב בבלוג אני מתייג את מה שאני כותב.
ואז עלה רעיון ארוחות הבוקר. בארוחת הבוקר אתה מקבל תג אחד שעליו שמך, תג נוסף שעליו אתה יכול לכתוב איך אתה מתייג את עצמך, וזה נותן לאנשים את האופציה לבוא אליך עם משפט פתיחה שקשור אליך, למשהו שרשמת לגבי עצמך... ואז אני נותן המון המון מדבקות קטנות שאיתן אנשים יכולים לתייג זה את זה אחרי שהם שוחחו, לתת מילת מפתח למי שהם דיברו איתו. ואז הם מחפשים אנשים שיותר דומים להם, בעלי תחומי עניין משותפים. זה מאפשר לאנשים להשתמש בכלים שהיום מוכרים לכל אחד דווקא מהרשת, ולהביא אותם לחיים עצמם.
גם אנחנו הבאנו לג'ף סטרטאפ הורס, וכפי שהוא העיד על עצמו, לקח לו בדיוק 3 דקות כדי להבין שהוא לא בעניין. אנחנו, מסתבר, נצטרך לחפש לנו אנג'ל אחר.





