מוכרים סודות עם העורך אריק להב לייבוביץ'
צילום: יח"צ
אריק - ספר לנו מעט על עצמך
שמי אריק להב – ליבוביץ ואני עורך סרטים מזה כעשרים שנה. אני מזגזג בין קולנוע דוקומנטרי לעלילתי ומנסה לערוך סרטים עלילתיים כדוקומנטריים ודוקומנטריים כעלילתיים.
אם לא היית עורך מה היית בוחר להיות ולמה?
הייתי בוחר להיות נגר.יש בי קנאה באלו שמייצרים ומשאירים חפצים של ממש בעולם.
מה הייתה העבודה הראשונה שלך בתחום הטלויזיה?
אני לא זוכר בדיוק מה העבודה הראשונה. אבל העבודה הראשונה המשמעותית הייתה הסדרה "בת ים - ניו יורק".
איך השגת אותה?
בתחילת דרכי עשיתי המון עבודות און ליין שהיו טכניות למדי.
באחד הלילות הגיעו שני סטודנטים שעשו סרט על בית ספר אורט משהו... אלו היו דוד אופק ויוסי מדמוני. לימים, כשעשו את הסדרה "בת ים -ניו יורק" וחיפשו עורך נזכרו בי מאותו לילה.
באיזה עבודה שלך אתה הכי גאה?
תמיד בעבודה האחרונה. נכון לעכשיו זה הסרט "לבנון".
באיזה עבודה שלך אתה מתבייש?
אף עבודה שהביאה לי פרנסה לא מביישת אותי.
נגיד שעריכה זה כור גרעיני בדרום הארץ, ונגיד שאתה וענונו, ונגיד ששילמנו לך מיליארד דולר- תמכור לנו 5 סודות בדרך להצלחה.
- הרושם הראשוני מחומר הגלם זה המצפן שלי לכל אורך הפרוייקט.
- חשוב לי לצאת מתוך סדר, אחר כך אפשר לרסק הכל.
- לא לשכוח שסרט, מתחלק לשלושה חלקים: התחלה- אמצע – וסוף.
- אני משתדל להקשיב לעצמי ולא לנחש מה הקהל ירגיש.
את מי אתה מעריץ (או - מי נותן לך השראה)?
מוסיקאים. מקנא בהם, עוצמים את העיניים ועפים.
ממי למדת הכי הרבה?
מתסריטאים שאיתם עבדתי, הם מתעסקים במבנה הסיפורי ולרוב יש להם את היכולת לאבחן ולהגדיר דברים.
בכלל, ספרי התסריטאות שקראתי תרמו לי יותר מכל דבר אחר בעבודת העריכה.
עם מי היית רוצה לעבוד ולמה?
אסי דיין. גאון.
אם היית יכול לעבד ספר או יצירה אומנותית אחרת, במה היית בוחר ולמה?
"עבריין צעצוע" של קובי אוז.
מדליק אותי פורמט הסיפור בו יש מספר שמתחלף.
מה היה גורם לתחום שלך להיות יותר מקצועי / מוצלח בארץ?
אם היו מגמות עריכה בבתי הספר לקולנוע כמו שיש מגמת בימוי תסריט והפקה.
מה היא העצה הטובה ביותר שקיבלת?
ללכת אחרי האינטואיציה.