גם מותג אינטרנטי הוא דמות מתוסרטת
צילום:
אחת ההרצאות המובילות בכנס תעשיה ללא גבולות 3 שיתקיים ב-29 ביוני בסינמטק תל אביב, ויעסוק בנושא ההיבטים של היכולת לספר סיפור (storytelling) היא ההרצאה של כנרת יפרח, שהייתה המרצה הפופולרית ביותר בכנס אנשי חוויית המשתמש UXILive ושאפילו אני, הח"מ, עשיתי אצלה סדנה מרתקת.
מיקרו-קופי הוא תת-תחום גדל ומתפתח בתוך הענף של חוויית משתמש (UX), והעוסקים בו צריכים בעיקר היגיון בריא ואמפתיה ללקוחות, יכולת כתיבה, גישה טובה לתהליכים טכנולוגיים ולממשקים ורצון להצליח.
כנרת תעביר הרצאה ב"תעשיה ללא גבולות" ותוכלו גם לרכוש בוועידה את הספר "מיקרו-קופי: המדריך המלא" בהנחה מיוחדת.
פגשנו את כנרת לשיחה קצרה לקראת ההרצאה כדי להבין מה זה בכלל מיקרו-קופי, למי זה מיועד ולמה כדאי בטירוף להיכנס לתחום הזה.
אז מה זה בעצם מיקרו-קופי?
מיקרו-קופי הוא למעשה המילים בממשקים דיגיטליים הקשורים ישירות לפעולה של המשתמשים: ההנעה שלפני הפעולה (למשל המשפט שמזמין את המשתמשים להירשם לניוזלטר), ההנחיות המלוות את הפעולה (כל ההסברים שליד השדות או בתוכם, וגם הכפתורים), והתגובות שהממשק נותן למשתמשים אחרי הפעולה (בעיקר הודעות שגיאה והודעות אישור).
מטרתו של המיקרו-קופי היא להניע לפעולה, להנחות, לרגש כשצריך, להסיר חסמים שמעכבים את ביצוע הפעולה, לשפר את השמישות ואת ההמרות, ולפעמים גם להצחיק. הוא מחבר את המשתמשים למותג (engagement), מעשיר את החוויה ופותר חיכוכים עוד לפני שקרו.
בעבר, כל המילים האלה היו דיפולטיביות: "התשלום התקבל בהצלחה", "אל תפספסו אף מבצע" ושאר סיסמאות שנשמעות בדיוק אותו הדבר אצל כולם. עם הזמן וההתפתחות של כל תחום חוויית המשתמש, הבינו כמה כוח ואיזו הזדמנות אדירה טמונה במילים הקטנות האלה, ביצירה של מותג שמדבר עם הלקוח, מרגש אותו ובסופו של דבר, מתחבר אליו. היום, כל אתר זקוק למיקרו-קופי, וההבנה של הלקוחות את הצורך שלהם בפונקציה הזו יוצרת ביקוש אדיר.
אז מה, פשוט כותבים טקסטים חמודים ומצחיקים?
מה פתאום... לכל מותג יש אופי, יש לו קהל, יש לו מטרה, ותהליך המיקרו-קופי הוא תהליך מקיף של אפיון המותג, הדמות והשפה. רק אחרי זה, בסוף התהליך מול האתר או המותג, מגיע השלב של כתיבת הטקסטים, בהתאם לתהליך שהתבצע ובהתאם למטרות.
מי יכול להשתלב בתחום המיקרו-קופי?
למעשה, כל מי שיודע לכתוב היטב, להבין ממשק וטכנולוגיה (לא צריך לדעת לתכנת או לעצב, אבל צריך גישה טובה) יכול להשתלב בתחום המיקרו-קופי. הביקוש לכותבי מיקרו-קופי הוא אדיר, ולמעשה כמעט כל אחד ואחת שעונים להגדרה שתיארתי יכול להשתלב בו.
מבחינת יוצרי טלוויזיה וקולנוע, לדוגמה, לתסריטאים יש כאן יתרון אדיר: הרי כל מותג אינטרנטי הוא דמות. יש לו אופי, התנהגות מסוימת ושפה משלו, ותסריטאים יודעים לבנות דמות כזו שמסוגלת להישמע אמינה, ידידותית ומעוררת הזדהות גם כשמדובר במילים קצרות מאוד. אחרי שהם בונים דמות, הם גם יודעים לבנות את תסריט השיחה, שזה חשוב מאוד: כי הטקסטים אמנם כתובים, אבל הלקוח צריך להרגיש שמדברים איתו, שמתנהלת שם שיחה בין המותג לבינו.
אבל איך מתחילים בעצם?
הדרך שהייתי מציעה היא לנסות ללמוד מה זה מיקרו-קופי, בסדנה, בהרצאה, מהספר (אלה החומרים היחידים בעברית) ומהרבה מאוד חומר באנגלית ברשת, ולאחר מכן להציע את שירותיכם לשני אתרים כדי ליצור לעצמכם תיק עבודות. אני מציעה אפילו למצוא שני חברים טובים שיש להם אתרים או אפליקציות ולעבור מול האתרים האלה תהליך מלא של אפיון שפה ושל מיקרו-קופי, גם כדי שאתם תוכלו להתנסות וגם כדי שיהיה לכם מה להציג ללקוחות. ברגע שהתנסיתם, למדתם, הבאתם ערך ללקוחות הראשונים שלכם, תוכלו להשתלב בתחום. סביר להניח שמי שעושה עבודה טובה ומבין את התהליכים הטכנולוגיים יוכל להשתלב וליהנות מהביקוש הזה.
איזה כלים נקבל בהרצאה שלך בכנס תעשיה ללא גבולות 3?
בהרצאה אני נותנת 10 כללי זהב לכתיבת מיקרו-קופי, שאפשר ליישם מיד בתום ההרצאה על האתר או האפליקציה שלכם, וגם להבין היטב מה כולל התחום ואם מתאים לכם להשתלב בו.
את כנרת אפשר למצוא אצלנו בכנס, באתר שלה, ובקבוצת כותבי המיקרו-קופי הפופולרית שהיא מנהלת.