מה הקשר בין תסריטאות לעסקים?
צילום: מתוך הסרט "ג'רי מגוויאר"
אני בנאדם פרקטי, באתי מבית שקידש את הפרקטי וקצת בז לכל "השטויות" האחרות, אותן "שטויות" שלשמחתי הרבה אני מתפרנסת מהן היום. זו הסיבה שהאהבה שלי לפורמט של תסריט הייתה אהבה ממבט או מכתיבה ראשונה.
מצד אחד תסריטאות היא יצירת אמנות. בוראים יש מאין, ממציאים עולם, בונים דמויות, מחוקקים חוקים וממציאים שפה. אולי פיזית אני מול מחשב, אבל בראש אני במקום אחר ובזמן אחר. זו עבודה קשה אבל גם תענוג צרוף.
מצד שני, תסריט הוא גם מסמך עבודה שמהווה בסיס לפרויקט עסקי גדול – הפקת סדרה או סרט. זהו מסמך עם חוקים ברורים, שמי שלא עומד בהם נתפס כלא מקצועי. התסריט הוא התנ"ך של כל בעלי התפקידים בפרויקט הגדול הזה: מההנהלה הבכירה- המפיק, הבמאי והיוצר, לניהול המחלקות: וידאו, סאונד, תאורה, ארט, וכו' ועד לאחרון הפועלים: הצלמים, עוזרי הצלמים, עוזרי הבמאי, התאורנים, המפיקים בפועל, נער/ת המים ועוד. ובואו לא נשכח את השחקנים, המלהקים, הניצבים והרשימה ממשיכה. כל בעלי התפקידים האלה עובדים מול מסמך אחד עיקרי, שממנו נגזרות כל המשימות שלהם: התסריט.
אני זוכרת שביקרתי על הסט של הסדרה שכתבתי, ביחד עם מרב נחום, "מגדלים באוויר". הסדרה צולמה בבית אמיתי, שבו גרו אנשים אמיתיים. באותו ביקור ביקשו ממני לזוז קצת, בדיוק שברו את הקיר שמחבר בין המטבח לסלון. פתאום נזכרתי באותה שורת תיאור שכתבנו באחת מסצנות הפתיחה בתסריט, שבו תיארנו את המטבח ככזה שניתן לראות ממנו את הסלון. עם שבירתו של הקיר הבנתי לראשונה, פיזית, את המשמעות של מה שנכתב בתסריט.
זו בדיוק הסיבה שמכל הכלים של מספרי הסיפורים השונים והמגוונים, מצאתי שהכלים התסריטאים כל כך מתאימים לעסקים. כל תסריט הוא סטארט אפ, שזה הכי פרקטי שיש, אבל לא רק. הכלים התסריטאים מאפשרים גם זווית אחרת – יצירתית ומעמיקה, להבנה של הסיפורים הקשורים בניהול ושיווק העסק או הארגון.
כתסריטאים, אנחנו בונים דמויות. אנחנו צריכים להבין לעומק את הדמות שלנו ויש לנו כלים איך לעשות זאת. אותם כלים בדיוק יכולים לסייע לבעל עסק להבין את לקוחותיו וכך לפנות אליהם בצורה מדויקת יותר, אותם כלים יכולים ליצר מוטיבציה וקשר רגשי של העובדים לארגון שהם עובדים בו ואותם כלים יכולים לעזור להבין מהם היתרונות הרגשיים שהמוצר שלי יכול להעניק ללקוח.
לא בכדי המילה החמה היום בכנסים ותכניות שיווקיות היא "סטוריטלינג", או אמנות הסיפור, כחלק בלתי נפרד מיצירת מותג ושיווקו. המילים "אמפתיה", "מעורבות רגשית" ו"לספר סיפור" נזרקות לחלל האוויר כהכרח בפנייה ללקוחות, אבל איך עושים את זה? הכלים התסריטאים מספקים לנו את ה "איך" - איך יוצרים אמפתיה, איך גורמים למעורבות רגשית ואיך מבינים את הסיפור האמתי, זה שבדרך כלל לא נאמר במפורש, אלא בסבטקסט. כי תמיד, אבל תמיד יש סבטקסט.
מרב שקד היא תסריטאית, מנחת סדנאות בתסריטאות ובעלת "סבטקסט" - כלים תסריטאיים לשיווק וניהול והיא תדבר במושב "תעשייה ללא גבולות" בוועידת המדיה Connect בנושא: "מה הסיפור של הלקוח שלך?"