מה זה סטוריטלינג ולמה הוא חשוב למכירות באתר שלכם?
צילום: סטוקאנלימיטד
אם יש לכם תחושה בשנה האחרונה שכל האתרים הולכים ונהיים דומים זה לזה, ובכלל זה גם חנויות מקוונות – אתם צודקים. נכון שבדרך כלל אנחנו לא רוצים או צריכים לחנך את קהל הגולשים שלנו לצורות ניווט חדשות, אבל נראה כאילו כל העיצובים נהיו שטוחים, הגלילה אינסופית, ה – layout-ים דומים…
Not that there's anything wrong with that. עיצובים זה עניין של טרנד, גלילה אנכית לא מפחידה אותי – רק השילוב של כל האלמנטים האלה, החוזר על עצמו כמעט בכל אתר שתיכנסו אליו היום, קצת בעייתי. כמעט ולא נתקלתי באתר לאחרונה שגרם לי להרגיש "וואו". וכשמדובר בחנות האונליינית שלכם אתם לא תמיד צריכים וואו מבחינת האתר – אתם צריכים בידול.
הכתבה פורסמה גם באתר של ליהי TheSpetz
אני הראשונה לעודד שימוש בתבניות עיצוב קיימות לפלטפורמות Open Source כדוגמת שופיפיי, מג'נטו, וורדפרס וכו'. אבל גם למצוא את הדרכים לייצר את הבידול של המותג שלכם ושל החנות שלכם מאלו של המתחרים. אם חברתם ליבואן שעונים ואתם פותחים עכשיו חנות אונליינית תוך שימוש ב תבנית שמצאתם שמתאימה בול לשעונים, יכול להיות שמחר תיפתח חנות זהה כי מישהו נוסף חבר לאותו יבואן והחליט לפתוח גם הוא חנות ולהשתמש בתבנית דומה. גם אם השם של החנות שלכם שונה והרקע כחול במקום ירוק, לקונים שלכם לא יהיה אכפת. אם לא תשקיעו בחוויית משתמש אמיתית שיכולה לבוא לידי ביטוי אפילו בדברים הקטנים – הקופי והמיקרו קופי, מידע רב על המוצרים, זוויות צילום מעניינות, שירות לקוחות ואמנת שירות מודגשים לאורך כל האתר – אין באמת סיבה להעדיף אתכם על פני המתחרים והתחרות פה היא על מחיר בלבד.
יצירת סיפור, Storytelling, היא דרך נהדרת נוספת לבדל את עצמכם מהמסה של המותגים/ חנויות אחרות ברשת.סיפור טוב יכול להפוך מותג חסר חיים לכזה שיש לו משמעות, ליישות שתדמיתה והערכים שלה מדברים אל קהל היעד ומכאן – לאחוזי המרות גבוהים יותר.
פסיכולוגית יש פה הגיון פשוט – המוח האנושי מזהה סיפורים כדפוסים (מלשון pattern). כשאנחנו שומעים סיפור, אנחנו מדמיינים את עצמנו בתוך הסיפור, בתוך הסיטואציות המתוארות בו. סיפורים עוזרים לנו להבין את העולם וסדריו (למה יש קשת בענן? נוח והמבול; למה נרקיסים צומחים ליד ביצות? נרקיסוס מהמיתולוגיה היוונית…), כך שיש לנו תחושה שיש לנו שליטה כלשהי. הסיפורים מספקים מסגרות ותכנים שמלמדים, מבדרים ומעצבים את התודעה. כאשר אנו שקועים בתוך סיפור, המוח שלנו מגיב בצורה דומה בה הוא היה מגיב לסיטואציות מציאותיות. אורי חסון, פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי העצב בפרינסטון , אומר כי "ניתן לשתול רעיונות, מחשבות ורגשות במוחותיהם של השומעים, פשוט על ידי סיפור סיפור (telling a story)".
ומה אתכם? אתם צריכים להבין קודם מהו הסיפור שלכם, ומהם הכלים להעברת הסיפור הזה בכל אמצעי הדיגיטל ונקודות ההשקה עם הלקוח. אבל זה לא יכול להיות "על הדרך". אתם צריכים להאמין בסיפור הזה בראש ובראשונה, כי כולנו מזהים חוסר אותנטיות מהר מאוד. אם אתם יכולים להעזר באיש קריאייטיב (מיתוג, אסטרטגיה…) – שווה את ההשקעה בעיניי. אם לא בשלב הזה, הדוגמאות הבאות של מותגי חנויות קומרס אולי יתנו לכם השראה:
אני מאוד אוהבת את המותג הזה של מוצרי קמפינג וספורט אתגרי. עם הכניסה לאתר מאוד ברור מה מוכרים שם הן מבחינת תמונות האווירה והן מבחינת הפריטים, הניווט מאוד ברור ונכון, עמודי המוצר נהדרים… אבל היום נדבר על הסיפור של המותג.
– מהיכן הכל התחיל – מאיפה הכל התחיל (תרגום חופשי שלי): "Backcountry.com התחיל ב- 1996 עם שני בחורים, ערימה של ציוד נגד מפולות שלג וגראז' בפארק סיטי, יוטה. השורשים שלנו התחילו בקטן ואמנם גדלנו מאז, אבל החזון שלנו עדיין ברור: לספק את ציוד הקמפינג הטוב ביותר – ולהיות הטובים ביותר בתחום זה".
– פוקוס על ערכים – ערכים שמדברים אל קהל היעד ומחזקים את תדמית המותג.
– שימוש ב- rich media כדי ליצור חוויית משתמש עשירה וחובקת – אם תראו את הוידאו על מסך מלא, יש שם פריימים עוצרי נשימה ממש שיוצרים תגובה ריגשית ממש. בפעם הבאה שתיראו הר, סלמון במעלה נהר או מישהו מקיא (כן, כן) – תחשבו על המותג שלהם.
בשורה התחתונה, הם מוכרים חוויות – הסיפור שלהם כולו נסוב סביב לצאת החוצה מהבית, ולעשות דברים שמגדירים מחדש חופש, כיף, אוויר, אתגר. הציוד שהם מוכרים הוא משהו נלווה לחוויה, לא הדבר המרכזי – וזה המפתח. אנשים מתחברים לחוויות או סגנון חיים ולא למוצר.
עוד מותג נהדר שעושה עבודה נהדרת בעיניי, שהזכרתי בעבר. אחד המייסדים של המותג הוא ממייסדי אתר המשקפיים Warby Parker – בשני המקרים הסיפור פה הוא פשוט. אותם מייסדים חוו תסכול – במקרה של Harry's, סכיני גילוח במחיר מופקע – והבינו שהתיסכול הזה משותף לאנשים נוספים, והחליטו לפתור אותו. מכיוון שמדובר בנושא שבאמת מטריד גברים רבים, הסיפור של המותג תפס מהר בקרב קהלי היעד.
הסיפור של מותג האופנה הזה סופר מעניין. בשמונה שנים האתר צמח להיות אתר מכירות של מעל 100 מליון דולר ו- 350 עובדים. הסיפור של האתר הוא הסיפור של המייסדת שלו – סופיה אמורוסו. והסיפור הוא עד כדי כך מעורר השראה ומוערך, שהיא אפילו הוציאה ספר בשם #GirlBoss. בנעוריה היא היתה חסרת מסגרת לחלוטין, תפסה טרמפים ברחבי המדינה, חיפשה שאריות אוכל בפחי אשפה ובאופן כללי היה קרובה לייאוש מתוך הבנה שאף אחד לא יעסיק אותה. מתוך זה, חיפשה את הדרך שלה. כל דבר שעשתה באתר, היא עשתה מנקודת המבט של הלקוחה – אם זה השירות, תצוגת הפריטים וכו' (תזכרו שהאתר התחיל לפני שמונה שנים). הגישה שלה מדברת על אותנטיות, תשוקה וגדילה איטית מתוך למידה והבנה של הלקוחות, ובכלל מי זו Nasty Gal – זה לא רק שם ולוגו, זו התחושה של אותה לקוחה, ושהפריטים באתר יוכלו לעזור לה לממש. כדאי לקרוא את הטקסט הזה מתוך הספר שלה, אני מאמינה שתוכלו להתחבר לחלק גדול מאוד ממנו.
מעבר לסיפור הזה, סופיה אמורוסו היא גם הפנים של המותג ויש משהו ברצון לקנות את הפריטים באתר במטרה להידמות לה, לסגנון חייה או לסיפור המדהים של בניית אימפריה מאפס. רוב מקימי המותגים נחבאים אל הכלים; אם אתם חלק מהסיפור – לכו על זה ובגדול.
פוקוס – החבר'ה האלה עושים רק דבר אחד. ג'ינס. ומשום כך הם המומחים בנושא.
מטרה טובה – החברה העסיקה מחדש עובדי מפעלי ג'ינס אחרים שנסגרו ובעצם זה שאתם קונים את המוצר (הלא זול, דרך אגב, 250 פאונד לזוג) – אתם תומכים באותם עובדים.
הכתבה פורסמה גם באתר של ליהי TheSpetz