ראיון עם אנדי גרין - מייסד ומנהל Distrify
תמר דרכלי
|
29.04.2013
|
לאחר ההצלחה המסחררת של נטפליקס הוכח כי שיטת הצפייה בסרטים השתנתה דרמטית. פלטפורמת הפצה אינטרנטית חדשה מביאה כעת את הבשורה גם ליוצרים עצמאיים

צילום: לוגו
אנדי גרין, מייסד חברת Distrify הבריטית נמצא בימים אלו בישראל ויהיה הדובר הראשי ב 'אתה.קליק.העולם' - כנס ההפצה הדיגיטלית הגדול שעורך אתר תעשיה במסגרת פסטיבל דוקאביב ב- 9.5.
Distrify היא פלטפורמה אינטרנטית באמצעותה יוצרי סרטים בעולם יכולים להפיץ הלאה את יצירתם וגם להרוויח ממנה באותה הזמן. גרין שוחח איתנו השבוע, והסביר על הפלטפורמה, על מחשבה קולנועית בעידן הנוכחי, ועל מה חשוב לכל קולנוען לדעת בכדי להצליח להגיע לתפוצה עולמית.
כיצד בעצם נוסדה Distrify?
הרעיון החל לרקום עור וגידים כאשר אני ושותפי פיטר ג'רארד נסענו ברחבי העולם בניסיון לשווק סרט דוקומנטרי שפיטר ביים ואני הפקתי (Just to get a rep). הלכנו לפסטיבלים שונים, היינו סוכני המכירות של עצמנו והצלחנו עם זה לא רע בכלל, ובהמשך גם מצאנו סוכן שימכור את הסרט עבורנו. אבל לעומתנו, שהצלחנו להפיץ את הסרט למדינות אחרות, הסוכן לא עשה עם זה כלום, שכח מזה. מהסיפור הסקנו מסקנה מאד ברורה - החוכמה היא לא רק לעסוק בסרטים. אנו מבינים שלכל יוצרי הסרטים מחוץ למערכת הקיימת (פסטיבלים, יוטיוב וכולי) קיים קושי אמיתי להפיק רווחים מהסרט שלהם ורצינו להעמיד מודל עסקי טוב יותר. החדשנות ב Distrify היא לחתוך החוצה כמה חוליות בשרשרת של סרט, ככה שלבמאי תהיה אפשרות לחיבור ישיר עם קהל ולהפקת רווחים ישירה מהקשר הזה".
מה מציעה הפלטפורמה שלכם?
הפלטפורמה מספקת דרך פשוטה לכל אחד לראות את הטריילר של הסרט ולקנות אותו באופן מיידי. זוהי פלטפורמה גמישה מאוד והיא מסוגלת לתמוך במגוון מוצרים שהיוצר בוחר להוסיף: לראות איפה הסרט משחק בעולם, באיזו פסטיבל הוא נמצא, מתי ההקרנות שלו, לקשר לקניית כרטיסים אונליין, לקשר את קמפיין הגיוס לנגן שלך ב- Distrify וכן הלאה.
במוקד הטכנולוגיה של Distrify עומד נגן הפלא שלה, שמאגד בתוכו מבחר אופציות הטמעה ותרגום של עשרות שפות (הובטח שבקרוב מאד יהיה נגן בעברית). אפשר גם להגדיר את הנגן באופן שהוא יותאם לכל מדינה וצרכיה, לדוגמא באירופה ישלמו יותר על סרט מאשר במדינת עולם שלישית כמו הודו והמחירים צריכים להיות בהתאם, או למשל אם הסרט שלך עתיד להיות מוקרן בטלויזיה ולכן אי אפשר למכור אותו אונליין, עדיין יש לך את האפשרות למכור אותו כ DVD ולא להתעכב עם ההפצה שלו.
איך יוטיוב לא חשבו על זה?
את זה צריך לשאול אותם, אבל אנחנו כמובן דואגים להיות ממומשקים היטב לכל הרשתות החברתיות שכולנו מכירים, כך שכל אחד שרוצה לפרגן לסרט או ליוצר יכול לעשות את זה בקליק Share אחד ואפילו לקבל על זה אחוזים מהמכירות. יוצרי סרטים יכולים להגדיר את נתח השותפים שלהם מ -10% ל % 72.5 והרבה מיוצרי הסרטים נותנים לגולשים עמלת אחוזי שותפות גבוהה, בכדי לעודד שיתוף ויראלי. אבל תתפלאי לשמוע שרב האנשים לא מתעניינים בכסף, אלא באופציה להפיץ את הגילוי המרעיש שלהם ולהגיד אנחנו ראינו את הסרט הזה ראשונים! הקהל שהכי משתף הם בלוגרים ומובילי דעת קהל, שיכולים להרוויח כמה גרושים על הדרך ממה שהם גם ככה אוהבים.
אתה היוצר, אתה המפיץ, אתה המשווק, צריך זמן לכל זה
נכון, ודוקא בגלל זה הרבה מהסרטים המצליחים של Distrify הם לא מה שהייתם בהכרח מצפים. קחי לדוגמא את סרטו של הבמאי האהוב והידוע טרי גיליאם (ברזיל, פחד ותיעוב בלאס וגאס, מונטי פייטון) שהפיץ את סרטו האחרון The Wholly Family דרך הפלטפורמה של Distrify, ולעומתו את Sea wall - סרטו הראשון והקצר של במאי אנונימי בשם Simon Stephens. על פניו נראה שאין מה להשוות בכלל. אבל מסתבר שבזירה הדיגיטלית זה קצת שונה. הסרט של סיימון קיבל הרבה יותר צפיות וגרף הרבה יותר כסף מאשר סרטו של גיליאם. בעוד גיליאם סמך על שמו וקהל מעריציו ולכן לא טרח להפיץ, סטפנס האנונימי השקיע בהפצה, וזה אכן השתלם לו. הסרט גרף הצלחה אדירה ומפתיעה מבחינת נתוני צפייה והדגים איך זה עובד - צריך פשוט לספר לאנשים על הסרטים שלך. הסרט לא יהפוך להצלחה מסחררת בן לילה, צריך להשקיע עבודה בלהפיץ את השמועה על הפרויקט באמצעות פלטפורמות מדיה החברתיות. אבל עם מאמץ ממוקד ומדויק שמוביל לקהל היעד הנכון, גם בלי מפיץ הסרט יכול לקצור הצלחה.
אתם רואים הבדל בין הצלחה בקולנוע להצלחה ברשת?
מה שעובד בקולנוע, עובד גם אונליין, אנשים רוצים לראות סרטים אמוציונליים, אנשים מדברים על רגשות, וחולקים רגשות. כ- 70 אחוז מהצופים הן צופות וגם אחוז הסרטים שמועלה על ידי נשים הוא גבוה יותר.
סרטים קווירים מצליחים מאד, וכך גם דוקומנטרי על אוכל. מה שקצת פחות פופלרי הם סרטי אוונגרד ואומנות, אבל שמנו לעצמנו מטרה להגדיל את ההפצה של סרטים אלו לטובת חובבי סלוואדור דאלי ולואי בונואל היקרים...
חשוב לציין ש - Distrify לא לוקחת שום זכויות מיוצרים, הכל נשאר אצל היוצר. באשר לעלויות, פתיחת חשבון לסרט אחד הוא בחינם, ואם יש לכם ספרייה של סרטים המחירים נעים בין 100-400 דולר תלוי בכל מיני ומיני.
כמה יוצא לי מזה?
הסכומים שאפשר להגיע אליהם מבחינת מכירה תלויים ביוצר ובהפצה שלו. עם הפצה נכונה ויעילה סרטים הגיעו עד כה לסכומים של עד 15 אלף דולר בחודש, ואנחנו מאמינים שאפשר להגיע ליותר. בכל חודש חלה עליה בצפייה בסרטים אונליין, וכמובן שזה דורש זמן ועבודה, אבל העולם מבקש את זה. בנוסף לכך, לכל יוצר יש האפשרות לנתח ולמצוא את קהל היעד, לבנות קהל מעריצים נאמן לסרטיו, לערב את הקהל בתהליכי הסרט וכאמור גם לצ'פר כספית את המפיצים. הסרטים המצליחים ביותר אצלנו הגיעו מיוצרים שאין להם מפיץ, ומצאו את קהל היעד הנכון עבור הסרט שלהם. כל עוד יש עניין בנושא, ואם זה משווק מספיק חזק, אנשים יגיעו ויצפו בסרט. השאיפה שלי היא שיוצרים ירוויחו את הכסף וישקיעו אותו עבור יצירה של סרט נוסף. יש כבר מקרים כאלה, ואני שואף שיהיו יותר.
אולי זה יעניין אותך...
עצמאית בשטח: אנה פתחוב מתחרה בענקים
פגשנו את היוצרת העצמאית אנה פתחוב לשיחה על סדרת הרשת העצמאית ופורצת הדרך, סדרה קצת נבואית ובעיקר מאד ישראלית
ראיון עומק עם התסריטאית נועה ארנברג
נועה ארנברג היא תסריטאית ויוצרת הסדרות "האחיות המוצלחות שלי" ו"מי שמע על חווה ונאווה" (יחד עם גלית חוגי) פגשנו אותה לשיחה על כתיבה, יצירה ועבודה בצמד
ראיון עם התסריטאי עמרי שנהר
מסרטוני רשת ויראליים ועד "המדובב" ו"טהרן". פגשנו את עמרי שנהר לשיחה על הקריירה שלו
על קו תל אביב ברלין: הצלם עומר אלוני אחד על אחד
לרגל צאתו לאקרנים של הסרט "אמריקה", פגשנו את עמרי אלוני לשיחה צפופה על צילום ועל החיים בין ישראל לגרמניה
ראיון עם הבמאי אלעד מוקדס על סרטו החדש
"כשיוצר נתקל בפנצ'ר הוא רואה בעצבים האלה חומר לעבודה הבאה שלו" לקראת הקרנתהבכורה לסרט החדש 'בוא נדבר' בפסטיבל קולנוע דרום, הקולנוען אלעד מוקדס בראיון





