עולם התוכן העולמי צמא לפורמטים חדשים
לכן פותח היוצר מטין בילמן סדנה שתאפשר לכם להשתלב

צילום: רוני הרמן
בילמן, בעל ניסיון עשיר בתחום, תפקד כמנהל הפיתוח של "ארמוזה פורמטס" כארבע שנים וכמפתח תוכן בסניף הישראלי של ענקית התוכן הסקנדינבית "סטריקס" בשנה וחצי האחרונות. כיום הוא משמש כמפתח, יועץ תוכן, שיווק ומכירה של תוכן ישראלי לשוק הבינלאומי.
תפסנו את מטין לשיחה.
אז למה סדנה?
שוק הפורמטים הישראליים תפס תאוצה אדירה בשנים האחרונות, וכולם רוצים להיות חלק מההצלחה. ישראל נמצאת באור הזרקורים והרעיונות המקומיים זוכים לחשיפה רחבה בעולם. ייצוא תוכן טלוויזיוני הוא יוקרתי, ויכול להיות גם עסק רווחי, בטווח הארוך יותר. בארץ מלמדים את נושא הפורמטים כחלק מחוגי תקשורת וטלוויזיה, אך זו הסדנה הראשונה שתהיה ייעודית לנושא, ותלמד את הנושא מכל צדדיו.
ומה תיתן הסדנה שלא נותנים החוגים?
זו תהיה סדנה מעשית ובה נלמד את יסודות ועקרונות הפיתוח. רעיון טוב הוא חלק משמעותי בפורמט, אך לא היחיד. איך בונים מנגנון דרמטי? איך כותבים בייבל (ספר ההדרכה של הפורמט) וכיצד מציגים אותו לחברות הפקה וזכיינים ומי בעלי התפקידים הרלוונטיים? שם המוצר, שיווקו ומכירתו חשובים באותה מידה. הצד העסקי הוא חלק בלתי נפרד מהקריאייטיבי.
ישנם יוצרים שאינם מבינים כיצד לשמור על קניינם הרוחני וכיצד מתבצעות עסקאות מכירת הרעיון. אנחנו ניגע בכל השלבים האלה.
הסדנה תהיה אינטימית, עם לא יותר משבעה אנשים, בכדי ליצור קרקע פורייה לחשיבה יצירתית, קבוצתית ואישית.
ואתה אומר שהסדנה מיועדת לכולם. האמנם? אין צורך ברקע קודם בתוכן?
בשנותיי כמנהל פיתוח נפגשתי עם עשרות יוצרים, שחלק גדול מהם בכלל לא הגיעו מעולם הטלוויזיה והתקשורת, אך הייתה בהם תשוקה לרעיון, שסביר להניח שאני לא הייתי חושב עליו. אני חושב, שרעיונות טובים יכולים להגיע מעולמות אחרים לחלוטין – טכנולוגיה, מתמטיקה, רפואה. מה לא?
וזהו בעצם הקסם. ישנה צורת חשיבה מרעננת ושונה לחלוטין על תוכן, וזו נקודת מבט מרתקת ומקורית.
מה לדעתך מחפשים בעולם כיום?
עולם התוכן העולמי צמא לפורמטים חדשים, בעיקר תוכניות ריאליטי גדולות כדוגמת האח הגדול והישרדות, אבל גם שעשועונים ותוכניות כשרונות כמו "דה ווייס". אלו, בשילוב של המדיות החדשות והפלטפורמות השונות, ייצרו פורמטים חדשים שעוד לא חשבנו עליהם, ולהערכתי גם יגיעו מהמקומות הלא צפויים ומאנשים שלא בהכרח כבר נמצאים בתעשיית התוכן.





