נטפליקס, אמזון ואפל טיוי: הדבר הגדול הבא בז׳אנר הבלתי מתוסרט

צילום: Photo by freestocks on Unsplash
באופן מסורתי נטפליקס ואמזון פנו בעבר בעיקר לקהל יעד משכיל, צעיר ובעל אמצעים, אבל הצמיחה המהירה שלהם במספר המנויים, הובילה גם לשינוי דרמטי בבחירות התוכן שלהם, תוך הפיכתן מפלטפורמות המיועדות לעילית, לפלטפורמות הפונות לקהל הרחב ולמיינסטרים.
הכתבה בשיתוף אקסלרטור הפורמטים של דורי מדיה המזמין אתכם להגיש הצעות מקוריות וחדשניות
על פי חברת המחקר הבריטית אמפר, שינוי זה מתבטא באופן מיוחד בהגדלת מספר ההפקות של הסטרימרים בז׳אנר הבלתי מתוסרט על חשבון הערוצים הלינארים, שהתחילו מצידם להזמין ממפיקים פחות תכניות מהז׳אנר. מגזין הטלוויזיה והבידור וריאיטי טוען שבשנת 2019 גדל מספר הפיתוחים של פרויקטים בלתי מתוסרטים בסטרימרים מ-24% ל- 51%, כך שניתן אולי לראות פה התחלה של טרנד עולמי, שהולך ומתגבר וזאת במיוחד מאז התפרצות הקורונה במרץ 2020.
נראה שהערוצים הדיגיטליים הגיעו למסקנה שהם צריכים לתת לצופים שלהם מה שהם רוצים וכנראה זה אומר הרבה יותר ראליטי טי וי. אז מה מייחד את הז׳אנר הבלתי מתוסרט בפלטפורמות הדיגיטליות כמו, נטפליקס, אמזון ואפל טי וי ולמה הן החליטו לשנות את אסטרטגית התוכן שלהם כאשר עד לאחרונה העדיפו להתמקד בעיקר בז׳אנר המתוסרט, עם סדרות דרמה מצליחות כמו sex education, american crime story, the crown, transparent ורבים אחרים?
הסיבות לכך שונות אבל בראש ובראשונה צריך לזכור שמדובר בחברות בינלאומיות שמטרתן העסקית בראש ובראשונה היא להשתלט על השוק שבו הן פועלות ולשם כך הן צריכות להטביע את חותמן בכל טריטוריה אפשרית ולכבוש כל יעד ז׳אנרי. כדאי להקשיב לנטפליקס כשהיא טוענת שהמעבר שלה לבלתי מתוסרט ״יעשה מהפכה בז׳אנר״ (הוליווד ריפורטר). מצד אחד, זו אמירה שיכולה להיתפס כבומבסטית ויומרנית, במיוחד לאור המיעוט היחסי של פורמטים בלתי מתוסרטים שהפיקה. מצד שני, נטפליקס כבר הוכיחה בעבר שכשהיא רוצה היא יכולה לפרוץ דרך לאחרים, עם סיפורים העוסקים באופן אמיץ במגוון רחב של גיבורים ללא אפליית גזע, גיל או העדפה מינית (בשונה מהשמרנות היצירתית של ערוצי הברודקאסט הלינארים). כבר עכשיו אפשר לראות דוגמאות לסדרות מצליחות בז׳אנר הבלתי מתוסרט בסטרימרים, לדוגמא בנטפליקס תוכנית הבישול הקומית nail it , השעשועון floor is lava , והפורמט המחודש queer eye, באמזון - הלהיט הבלתי מתוסרט הראשון the grand tour ובאפל טיוי carpool caraoke.
במהלך פסטיבל הטלוויזיה באדינבורו בקיץ 2020 ניתן היה להתרשם מסוג התוכן שמענין את הפלטפורמות הדיגיטליות בז׳אנר הבלתי מתוסרט. שני מנהלים בכירים בנטפליקס nathaniel grouille ו- sean hancock ציינו באופן בלתי מפתיע שגם הם מחפשים אחר רעיונות נועזים למגה פורמטים מסוג הישרדות או האח הגדול הותיקים. עם זאת סייגו שנטפליקס היתה רוצה לקבל אותם עם טוויסט חדשני - זאת אומרת, שיהיה בהם דבר מיוחד שיהפוך את הפורמט לחלק מאקו סיסטם של תוכן ולא רק כמוצר בודד העומד בפני עצמו.
מנהלי נטפליקס הדגישו גם את רצונם להרחיב את העשייה שלהם בז׳אנר הבלתי מתוסרט, לפורמטים המיועדים לכל המשפחה, מתוך כוונה להפוך אותם ללהיטים בינלאומיים עבור קהלים רחבים ככל האפשר. נראה שכיוון זה שונה ממה שנטפליקס עשתה בעבר, אבל מסתמן שבכוונתה להתמקד בו הרבה יותר בעתיד הקרוב.
באותו הפסטיבל georgia brown האחראית על תוכן בלתי מתוסרט באמזון אירופה, אמרה שאנשים רבים מבינים את החיפוש של אמזון אחרי תוכן ״גדול, בוטה, יפה ומיוחד״ כמשהו שקשור לתקציבי ענק. היא הדגישה שזו ממש לא הכוונה, כאשר לטענתה יש להבין את התפישה של ״גדול, בוטה ומיוחד״ כמבטאים רצון להביא משהו שונה ואחר במובן היצירתי ולא דווקא מבחינת התקציב. באופן מיוחד היא התייחסה לז׳אנר של ״פשע אמיתי״ (שהינו אגב אחד מהטרנדים הבולטים כיום בבלתי מתוסרט) ככיוון יצירתי שמאוד מענין את אמזון. עם זאת טענה שבאמזון מתייחסים לז׳אנר הזה בדרך שונה מאחרים, תוך פתיחות רבה יותר לעיסוק בסיפורים מקומיים, שהיכולת שלהם ״לנסוע״ בעולם לכאורה מוגבלת. זוהי בהחלט גישה לא צפויה מכיוונו של סטרימר גלובלי, אבל בהחלט מעניינת ומבטיחה עבור יוצרים המגיעים מטריטוריה קטנה כמו שלנו.
האם יוצרים ישראלים יצליחו להביא את הדבר הגדול הבא בבלתי מתוסרט לפלטפורמות הדיגיטליות? ישראל כבר הוכיחה שהיא מסוגלת לעשות זאת בענק בדרמה (מתוסרט) עם הצלחות פנומנליות בכל העולם. בזמן שאין ספק שהשוק הישראלי הקטן אינו מסוגל להכיל את פוטנציאל היצירה האדיר שקיים בו, לשמחתנו נפתחות כיום יותר ויותר הזדמנויות עבור יוצרים מקומיים, להביא את הסיפורים שלהם ישירות לשוק הבינלאומי תוך הרחבת מנעד העשייה שלהם לתחום הז׳אנר הבלתי מתוסרט.
יוצרים יקרים – העולם מחכה לכם! אתם מוזמנים להגיש הצעות מקוריות וחדשניות לאקסלרטור דורי מדיה.