מאחורי הקלעים של הפורמט- ראיון עם מושיקו כהן מארמוזה

צילום: יח"צ
לקראת פורמג'יניישן- תחרות הפורמטים השנתית החגיגית של ארמוזה פורמטס, שנערכת מדי שנה בועידת MAD של גלובס, פגשנו את מושיקו כהן, חבר צוות הפיתוח בארמוזה, להבין קצת יותר מה קורה מאחורי הקלעים של התחרות בפרט ושל עולם הפורמטים באופן כללי.
"לפורמג'יניישן מגישים מדי שנה אי שם בין מאה למאתיים פורמטים, שעוברים סינון על ידי הצוות שלנו, כאשר אנחנו מחפשים כמה מדדים- מההיכרות שלנו עם מה שקורה בעולם:
1. שהרעיון הזה הוא מקורי- כלומר, אולי היוצר לא יודע אבל הפורמט שלו כבר נמצא בשידור בטריטוריה מסויימת. מפתיע מאד לראות שבכל מיני מקומות בעולם חושבים על רעיונות דומים ואפילו אפשר לומר זהים. לכן אנחנו, עם ההיכרות העמוקה שלנו עם מה שקורה בעולם, יכולים כבר בסינון הראשוני לדעת אם מדובר בפורמט מקורי או שכבר קיים בצורה זו או אחרת.
2. שהפורמט יהיה בעל פוטנציאל מסחרי- כלומר- המטרה שלנו מהתחרות היא להוציא פורמט שניתן יהיה לפתח ולמכור, ולכן, אנחנו בוחנים כמה הפוטנציאל הוא ישים בעולם וכמה ניתן יהיה למכור אותו, וכמובן לפתח אותו.
"בתום ההרשמה אנחנו עוברים על הכל ועושים שיקלול, ובסופו של דבר נשארים כ 15 פורמטים בעלי פוטנציאל, ואת היוצרים שלהם אנחנו מזמינים ליום עיון אצלנו, ואז אנחנו יכולים לראות יותר לעומק, לראות מצגת, לשמוע את הפיצ'ינג של הרעיון ולהבין בצורה יותר מקיפה מה הפוטנציאל שלו.
נכון שלפעמים שורה מספיקה, אבל פה חשוב לנו מאד גם להכיר את האנשים וגם להבין לאן הפורמט הזה הולך."
שאלות רבות עולות מצד המגישים לתחרות וחשבנו שיהיה רעיון טוב להביא כאן כמה "סודות" של מאחורי הקלעים, ולכן פגשנו את איש ארמוזה פורמטס מושיקו כהן, שעובד יחד עם אביטל אפשטיין ואלעד אדלמן על הסינון וההכנה לתחרות הפורמטים. (אם לא הגשתם עדיין- הגישו פה)
מי יכול להשתתף בתחרות?
התחרות נותנת הזדמנות שווה לאנשים שהם גם לא מתחום הטלויזיה ואינם מקושרים. זה יכול להיות מורה בבית ספר או אופה במאפיה, כל אחד שיש לו רעיון יכול להגיש אותו ולקבל הזדמנות. וגם אם הפורמט לא נכנס בסופו של דבר לפורמג'יניישן, זו עדיין הזדמנות להתחיל ולהיות איתנו בקשר.
האם לסלבים או אנשי טלויזיה ותיקים יש יתרון?
תראי, התחרות עצמה היא SHOW וכיף שיש שם גם אנשי טלויזיה מנוסים שיכולים להעביר את התוכן שלהם בצורה מקצועית וכיפית. מצד שני זה לא שיקול עיקרי. שלי ורוד לדוגמא, יוצרת הפורמט sex tape, אמנם הייתה באח הגדול, אבל מה שהדליק אותנו במיוחד היה הפורמט עצמו דווקא מהצד שלה כסקסולוגית ולא כיוצאת ראליטי.
בסופו של דבר מסתכלים על הסיכוי של הפורמט כמקורי, מסחרי ובר הפקה.
כלומר, גם אם יש פורמט של "האח הגדול בחללית"- הוא לא בר הפקה. לא ישגרו חללית, לכן זה בעייתי.
איך אני מגן על הרעיון שלי מפני שימוש בלי שיתנו לי זכויות עליו?
בעולם הפורמטים קשה מאד להגן על רעיון. השוק הבינלאומי ענק, ואפילו פורמטים ידועים וענקיים שמשנים בהם אלמנט אחד בלבד נחשבים כבר משהו חדש ומקורי.
קשה לגונן על הרעיון ולכן צריך לצאת לפיתוח, מסחור והפקה כמה שיותר מהר. העבודה שלנו היא לחשוב על פורמטים, ולכל אחד מהצוות פה- כולל אותי- קרה שחשבנו על משהו בתוך 4 קירות ופתאום ראינו את זה באיזה מדינה אירופאית בטלויזיה, ואמרנו, ואו, איך זה יכול להיות?
יכול להיות שכולם מקבלים השראה מדברים דומים, ואז כמה מוחות בעולם ממציאים את אותו דבר, ורק השאלה היא מי עושה ראשון.
אנחנו מנסים להיות הכי פייריים.
מצד שני אם אתה חושש מדי, בחיים לא תצליח להפיק את זה. זה תמיד יישאר חבוי במגירה.
הרי פורמג'יניישן היא תחרות- עם שופטים מכל העולם וקהל. הרי אנשים ישמעו את זה ויכולים לעשות את זה. מצד שני אין ברירה, ואנחנו משקיעים בפורמטים המוצלחים ומביאים אותם לשוק כמה שיותר מהר.
מה קורה עם מי שמשתתף בתחרות?
אנחנו ממש מביאים את זה מרמה של רעיון לרמה של פורמט. של תכנית טלויזיה שניתן למכור להפקה. זו עבודה רבה שאנחנו משקיעים ובסופו של דבר הפורמטים המוצלחים ביותר מקבלים מאיתנו תמיכה רחבה ונמכרים במסגרת הפורטפוליו שלנו. שלי ורוד שהשתתפה בתחרות בשנה שעברה והגיעה למקום השני, הייתה השנה בין הפורמטים המובילים והרעננים ב MIP, ככה שיש להשתתפות בתחרות פוטנציאל גדול.





