כל התותחים על במה אחת בכנס הפורמטים השנתי שיוזם מכון היצוא בשיתוף מנהל סחר חוץ
צילום: יח"צ
הכנס מתקיים השנה בפעם השניה בהובלת מכון היצוא, בשיתוף מנהל סחר חוץ במשרד הכלכלה והתעשייה ומשרד החוץ.
דנה שטרן ושרון לוי הן שחקניות ותיקות בתחום התוכן הטלויזיוני. לרגל כנס הפורמטים השנתי שיתקיים בשבוע הבא, שוחחתי עמן, כדי להבין למה בעצם הכנס הישראלי הוא המקום בשבילכם להיות בו. אני יכולה להעיד ממקור ראשון, שקשרים שיצרתי בכנס של שנה שעברה כבר מבשילים לעסקים... וכמה עצות מבעלות ניסיון אף פעם לא הזיקו.
שרון לוי היא מנהלת מחלקת המכירות בארמוזה פורמטס. החברה מובילה את המכירות, הפיתוח וההפצה של עשרות פורמטים ישראלים. במסגרת הכנס, תקיים ארמוזה פורמטס את תחרות הפורמטים השנתית FORMAGINATION. התחרות התקיימה מספר שנים תחת אכסניית כנס MAD של גלובס וכעת משנוסד כנס הפורמטים השנתי של מכון היצוא, התחרות תתקיים במסגרתו.
דנה שטרן היא מנהלת הרכש, הערוצים וההפצה של YES ובקרוב של YES STUDIOS - חברה חדשה בבעלות YES שמתמחה במכירה והפצה, יזמות ופיתוח, מימון והפקה לשוק הבינ"ל של תכני YES ושל צדדים שלישיים. החברה הוכרזה לאחרונה בעקבות ההצלחה הבינלאומית הפנומנלית של הסדרה פאודה, וחוזי ההפקה הבינ"ל לרימייקים שנעשים בימים אלה לסדרות "השוטר הטוב" ו"כבודו". ברימייק לסדרה "השוטר הטוב" שמפיקה בימים אלה נטפליקס, יחליף את יובל סמו שלנו השחקן הפופולרי טוני דנזה ("מי הבוס"). הסדרה "כבודו" נמכרה לרימייק לכ-7 מדינות. הסטודיו יתמקד בסקריפטד ובדוקומנטרי, אם כי גם תכניות ריאליטי שיצליחו ב YES יופצו דרך הסטודיו.
אז איך בעצם הגעתן לתפקיד שאותו אתן עושות?
שטרן: הייתי מנהלת רכש התוכן של YES זמן ממושך מאד. מבחינתי המעבר ל STUDIOS שבו נעשה גם הפצה והפקה של תכנים היה טבעי, והגיע עקב כך שתחזקתי קשרים רבי שנים עם אנשי מפתח מכל עולם התוכן וההפקה. לדוגמא, כשהסדרה "כבודו" התקבלה לפסטיבל SERIES MANIA בצרפת, הזמנתי להקרנה מפיק גרמני שהכרתי הרבה שנים וידעתי שגם הוא מבקר בפסטיבל. מפה לשם, אנחנו 4-5 חודשים אחר כך עם הפקה של "כבודו" בגרמנית, בהפקתו. ככה שהקשרים שיוצרים במסגרת האירועים האלה לא הולכים לאיבוד אף פעם, ומפיקים שבעבר רכשנו מהם תכנים, היום מפיקים תכנים שלנו.
לוי: תמיד עבדתי במקומות יצירתיים וקריאייטיביים. במקור הגעתי מעולם המוזיקה, במשך 9 שנים ניהלתי את המחלקה הבינ"ל בהד ארצי ועבדתי מול השוק הבינלאומי, ייצגתי חברות תקליטים מחו"ל בארץ. עולם הטלויזיה והמוזיקה די מקבילים ודומים. אנרגיה טובה, דינמיות והרבה שינויים ודרושה כמובן היכולת להסתגל לשינויים. אני אוהבת לעבוד עם אנשים ובשווקים בינלאומיים. תעשיית המוזיקה בארץ השתנתה ותעשיית הפורמטים רק הולכת ומתפתחת ומבחינתי זו הייתה התפתחות טבעית לעבור מתעשיית המוזיקה לתעשיית הטלויזיה המרגשת.
מה הפורמט שאת הכי אוהבת למכור?
לוי: אני מוכרת משהו כמו 100 פורמטים כבר 4.5 שנים. אז זה כמו להגיד איזה ילד אני הכי אוהבת. הכיף בזה הוא למצוא משהו שמזדהים איתו בכל פורמט. לא משנה איזה פורמט זה- דוקו, ריאליטי או אפילו שעשועון. בכל פורמט שאני מוכרת אני מוצאת את עצמי בפנים, את הסיפור האישי והאנושי, וככה אני מוכרת את זה. מחברת את הלקוח לסיפור האנושי של הפורמט. עובדים הרבה מאד על רגש. זה הדבר שאני הכי אוהבת לעשות כשאני מוכרת פורמטים.
מה עושה פורמט לפורמט מכיר?
הכי חשוב שבפורמט יהיה אמת. אי אפשר למכור שקר. צריך שיהיה סיפור אישי שאנשים מתחברים אליו, סיפור אמיתי כי קל לעלות על זיוף. וכמובן משהו בידורי, שכל צופה יוכל להירגע איתו, לנוח איתו, קצת אסקפיזם, קצת מעורר חשיבה... כל אחד צופה בתוכן טלויזיוני מצורך אחר ומסיבה אחרת, ולכן חשוב שיהיה מנעד רחב בפורמטים שאנחנו מוכרים כדי שיהיה מענה עם פורמט לכל צורך. ברגע שיש אמת בפורמט הוא מכיר, אם אתה יכול למצוא את עצמך כצופה בתכנית, הפורמט יהיה יותר קל למכירה.
מה היא בעיניכן החשיבות של השתתפות בכנסים מהסוג הזה?
שטרן: הכנסים הם הזדמנות ליצור קשרים, לחשוף תוכן לתעשיה הבנלאומית- הן תכנים בפיתוח והן תכניות ששודרו. זו הזדמנות לפגוש את מובילי התחום בעולם ולשמוע מה הם מחפשים כרגע, מה עובד בכל טריטוריה, שזה מידע חשוב מאד. כנס הפורמטים הבינלאומי של מכון היצוא הוא הזדמנות מצוינת לרכז את כולם במקום אחד.
לוי: יש חשיבות בכנס להעלאת המודעות לכל נושא הפורמטים. וטוב עשו מכון היצוא כשחשבו על כנס שכזה, המאגד בתוכו את כל המובילים בתעשייה הזו. החשיפה מאד טובה בכנסים, והתהליך הוא מדהים כשרואים איך רעיון טוב קורם עור וגידים, נורא כיף לראות איך פורמט הופך להיות סדרה, ממש כמו לראות תינוק גדל.
לא רק נחשפים לתכנים חדשים אלא נחשפים לתכנים שפגשת לפני זה ורואים את ההתפתחות היצירתית של כל פורמט, ממצב של נייר ורעיון, עד למצב של סדרה שמשודרת במדינה או בכמה מדינות.
מעבר לזה שבכנסים הבינלאומיים יש את המדינות שמהן רוב התוכן העולמי מגיע כמו ארה"ב ואנגליה, בכנס המקומי יש הזדמנות למדינות קטנות כמו ישראל להציג את התכנים שלהם. חותמים עסקאות ועושים עסקים.
בכנס של תוכן יש יותר הזדמנות לבריינסטורם קריאייטיבי, פחות לחץ על מכירות וביזנס ויותר אפשרות להכיר אנשים באופן אישי, לחזק קשרים, לחשוב ביחד על רעיונות. הכנסים האלה נותנים המון השראה. יוצרים שמגיעים מקשיבים ופוגשים רעיונות מכל העולם וזה נותן להם השראה ופותח להם את המחשבה לקראת הפורמטים הבאים שלהם. זה ממש נותן אפשרות להחשף וליצור.
זו הזדמנות מעולה להיחשף לרעיונות ולקבל השראה, אפשרות להיפגש ולהתערבב עם אורחים מחול ולהבין מה מעניין אותם ומה הם מחפשים ויאפשר להם גם לספר על רעיונות שלהם. יכולים לשמוע מיד ראשונה מה הזכיינים בחול מחפשים ולפעול לפי הבריף הזה.
דנה, את היית ב MIP עשרות פעמים... מה היתרון בעיניך של הכנס הלוקאלי שלנו על פני מיפ?
שטרן: ובכן, הייתי במיפ לדעתי 37 פעמים עד כה, ולכן אני יכולה להגיד שהיתרון של הכנס שלנו הוא זה שהוא ב"מגרש הביתי" שלנו, הוא מצומצם יותר, הרבה פחות פורמלי. במיפ צריך לקבוע פגישות חודשים מראש, והכל נעשה לפי הלו"ז ובסלוטים של חצי שעה.
עם זאת, גם לכנס שלנו צריך להגיע מוכנים, כי גם מפגשים בלתי פורמליים הם הזדמנות מעולה לקדם את התכנים והפורמטים שאתם עובדים עליהם. תגיעו עם פיץ' קצרצר וממוקד אותו תוכלו להציג למשתתפים שתפגשו בפגישות מתוכננות או לא מתוכננות, תעשו עבודת הכנה לגבי מי המשתתפים, את מי תרצו לפגוש, אפילו לכתוב להם מייל קצר של היכרות. בעיני ההכנה היא הדרך להצלחה. צריכים לדעת מה מחפשים וברגע שיש את המיקוד הזה, קל ליצור את הקשרים שיעזרו לזה לקרות.
תגיעו מוכנים- בואו עם כרטיסי ביקור, עם חומר על התוכן שלכם. מה שיכול לקדם אתכם.
אם כבר פגשתם מישהו, תשמרו איתו על קשר, כתבו לו מייל תודה, תעשו פולואפ בלי להתבייש גם אם לא ענו לכם בפעם הראשונה, פשוט לשמור על קשר. אין לדעת באיזה סיבוב הקשרים האלה יהיו חשובים ורלוונטיים.
כנס הפורמטים של מכון הייצוא יתקיים ב 12 וב 13 בספטמבר 2017 בתל אביב
לפרטים והרשמה לחצו כאן.