פורמטים ברשת – העתיד כבר כאן
צילום: מאתר הקורס
כשמתחיל משהו חדש, אוהבים להספיד את הישן.
עכשיו כשהדיבור של כולם הוא על "ביטקוין", צצות הנבואות שחוזות את קץ עידן הבנקים.
אחרי המצאת הוידאו הביתי הראשון, חשבו שאנשים יפסיקו ללכת לבתי הקולנוע.
לא במקרה, הלהיט שפתח את השידור הראשון ב-MTV היה "Video killed the Radio Star"
עם ההתקדמות של הטכנולוגיה, צריכת התוכן והבידור שלנו משתנה כל הזמן. אבל בבוקר בדרך לעבודה אני עדיין מאזין לתוכנית הרדיו הקורעת של טל ברמן ואביעד קיסוס, והשבוע אפילו יצא לי לראות את הסרט ג'ומנג'י בקולנוע.
הכתבה באדיבות הראל יוספסון, מנחה הקורס "פורמטים" בבית הספר MAKE של "קשת". חמשת הנרשמים הראשונים מתעשיה יזכו בהנחה של 10% במחיר. לפרטים והרשמה
בכל פאנל שאני משתתף שואלים על עתיד הטלוויזיה. האם אנשים ימשיכו לצפות בתוכניות טלוויזיה?
התשובה שלי היא תמיד – כן!
למרות שהילדים שלי, וגם אני, מבלים את רוב הזמן הפנוי שלנו מול מסכי האייפון, הצורך בחווית הצפייה המשפחתית עדיין קיים, וביחד אנחנו רואים למשל את "ארץ נהדרת" בסלון מול מסך הטלוויזיה. לפי נתוני הרייטינג, כנראה שלא רק אנחנו.
ואז השאלה שבאה מיד אחרי היא - האם נשארו עוד רעיונות לפורמטים חדשים בטלוויזיה?
התשובה שלי גם לזה היא תמיד – כן!
תראו איזו תוכנית מובילה בימים אלו את שיא הרייטינג מאז פיצול ערוץ 2 – "חתונה ממבט ראשון". פורמט דני מבריק, יחסית חדש, שהפך ללהיט ריאליטי בכל העולם ומשודר כיום בשידורי קשת ערוץ 12.
רק לפני שבוע הושק בהצלחה בערוץ פוקס האמריקאי פורמט ישראלי מקורי חדש מבית "ארמוזה פורמטס" – תחרות שירה בשם "The Four" שהחליפה את "אמריקן איידול" המיתולוגית.
כשיש סיפור טוב וחדש העסק עובד.
אז נכון, עולם הפורמטים במגרש המשחקים של גופי השידור בטלוויזיה הוא צפוף מאוד, והיום הרבה יותר מאתגר להמציא את הדבר הגדול הבא. אבל עדיין כולם מחפשים את המסי הטלוויזיוני הבא, ואני מבטיח לכם שעוד ימצאו! כי סיפורים טובים לא נגמרים אף פעם, החוכמה היא לדעת איך לספר אותם.
אז מבלי להספיד את הישן, אני רוצה דווקא להתמקד בחדש.
רשת האינטרנט הופכת לאט לאט למגרש המשחקים החדש והמסעיר גם של עולם הפורמטים הלא מתוסרטים.
כשנחשפתי לראשונה לפורמטים ברשת, תודות לענבר שנהר, מנהלת הפיתוח בחוג לתקשורת במכללה למנהל, הרגשתי כמו קולומבוס שגילה יבשת חדשה.
בפסטיבל מיפ האחרון שהתקיים באוקטובר כבר הצגתי פרוייקט אינטרנטי שלנו שזכה להצלחה ענקית כאן בישראל ונקרא "My Vibe" בכיכובו של כוכב הרשת סהר קליזו.
היכולות של האינטרנט מאפשרות ליצור עולם תוכן עם שפה חדשה ורמת מעורבות של הצופים שלא היו קודם לכן. ייחודן של הפורמטים ברשת הוא הקשר הבלתי אמצעי עם הקהל בבית, היכולת לשתף, לתייג ולהגיב תוך כדי צפייה.
המנהלים בגופי השידור כבר מבינים שבמקום להילחם באינטרנט עדיף להם להצטרף אליו!
RTÉ באירלנד היו החלוצים ששידרו פרק שלם של "רוקדים עם כוכבים" בפייסבוק לייב, כשעתיים לפני השידור בפריים טיים.
ממשק מעניין נוסף בין שתי המדיות הוליד לאחרונה סדרת ריאליטי חדשה ברשת מעולם תחרות הבישול שנקראת "Chopped After Hours". הסדרה היא בעצם סדרת ההמשך של התכנית הטלוויזיונית "Chopped". בסדרה זו מוצגת תחרות רק בין השופטים, שהופכים למתחרים בעצמם, ומנסים לעמוד במשימות שהם הטילו על המתמודדים בגירסה הטלוויזיונית שקדמה לשידור. התכנית משודרת בחינם באתר של ערוץ האוכל בארה"ב.
רשתות חברתיות כמו פייסבוק, אינסטגרם, יוטיוב ופלטפורמות נוספות מהניו-מדיה כמו נטפליקס, אפל ואמזון רעבות להיכנס עכשיו למגרש של עולם התוכן בכל מחיר, ואף מוכנות להשקיע סכומים של מיליארדים כדי לנגוס מנתח שוק הפרסום של גופי השידור בטלוויזיה.
אם עד היום ראינו סדרות רשת מצליחות שהפכו ללהיטים כמו "Broad City" ו- Burning love"", לאט לאט אנחנו רואים מגמה ברורה של עשרות סדרות מהז'אנר ה-לא מתוסרט שמופקות בזמן האחרון ומשודרות ברחבי הרשת.
הנה כמה דוגמאות בולטות:
"HQ Trivia" הוא שעשועון ידע חדש שהפך ללהיט ברשת וסוחף בימים אלו מיליוני משתמשים ברחבי העולם. השעשועון הושק ע"י היוצרים של רשת הוידאו החברתית Vine והוא משודר לייב כל יום, ובו מתחרים אנשים מהבית בסלולר על פרס כספי של כ-1000 דולר. במונחים של הפקת טלוויזיה השעשועון נראה כמו הפקה מתקופת האבן - מנחה קומיקאי עומד לבדו באולפן של מסך ירוק, ללא קהל, ללא תפאורה, ופשוט שואל את השאלות ישירות מול המצלמה. לפעמים הגאונות היא בפשטות.
עוד שעשועון מצליח ברשת נקרא "Legend of gaming" ובו יוטיוברים גיימרים יושבים באולפן ומשחקים משחקי מחשב ומתחרים ביניהם על התואר הגיימר הטוב ביותר. פורמט זה כבר שודר במספר מדינות ברחבי העולם.
"MatPat’s Game Lab" הוא שעשועון אתגרי שמשודר ב- Youtube Red ובו גיימרים מבצעים במציאות את מה שהדמויות האהובות עליהם מבצעות במשחקי הוידאו.
שעשועון נוסף מבית Youtube נקרא ""Escape the Night והוא שעשועון חדר בריחה שבו המשתתפים "נקלעים" לתקופה היסטורית, וצריכים לפענח חידות כדי לחזור בחזרה להווה.
פייסבוק בשיתוף עם E&A הפיקו שעשועון ריאליטי חדש ומופרע של מתיחות שמשודר ב- Vimeo ונקרא "Bae or Bail". בשעשועון זה זוגות מתמודדים עם הפחד הכי גדול שלהם, והמבחן הגדול שלהם הוא האם בן הזוג יתמודד עם האמבוש בגבורה או יברח? באחד הפרקים תוכלו למשל לראות משהי שמותחת את בעלה בטקס הלוויה ובוחנת כיצד הוא יגיב כשיתקרב אל הגופה החיה ששוכבת בארון הקבורה. כל פרק בסדרה, או ליתר דיוק כל Webisode בטרמינולוגיה של השפה האינטרנטית, הוא בערך כ-5 דקות שבה רואים כמה זוגות שעומדים באותו המבחן.
גם סדרות מז'אנר הריאליטי והדוקו ריאליטי הגיעו לשידור ברשת, והן מאופיינות בעיקר בדלות ההפקה שלהן לעומת התוכניות המושקעות שמשודרות בטלוויזיה. בדרך כלל מדובר בתוצרים מהירים, קצרים ועצמאיים ,שמצליחים על אף המגבלות התקציביות, למשוך לא פחות צופים מהסדרות המושקעות שמשודרות בטלוויזיה.
אחד הפורמטים החלוציים בז'אנר הדוקו ריאליטי שמשודר בהצלחה מסחררת בטוויטר וב- Youtube הוא "SUMMER BREAK". הסדרה מתעדת את חייהם של בני נוער אמריקאים שזה עתה סיימו תיכון ועומדים לעזוב לקולג'. כמעט כל פרק בסדרה עומד על כמיליון ציפיות, והעונה החמישית בדרך...
Save It Or Sell It היא סדרת רשת דוקו ריאליטי שבה מנטורים עסקיים מגיעים לעסקים קטנים ועוזרים לבעלים להחליט האם לשפר אותם או למכור אותם. הפקה של A&E, משודר בשלל עמודי הרשתות חברתיות שלהם.
"Second Chance" היא סדרת רשת דוקו ריאליטי מעולם הדייטינג, שבה בכל פרק מנסים להחזיר לזוגיות שני אקסים ולעבוד על מה ש"לא עבד" לפני כן. הפקה משותפת לסנאפצ'ט ו- A&E, ומשודרת באפליקציה של סנאפ צ'ט.
בין סדרות הרשת מז'אנר הדוקו ריאליטי ניתן לראות גם סדרות שאותן מובילות דמויות מפורסמות כמו בסדרה של פייסבוק and Brian Doyle - Murray’s Extra Innings" Bill Murray". בסדרה זו אגדת הפוטבול ביל מוריי ומשפחתו יוצאים למסע חוצה ארה"ב כדי לפגוש קבוצות בייסבול מהליגה הזוטרה במטרה לשדרג אותן.
"Oh My Josh!" היא סדרת רשת דוקו ריאליטי על חייו האישיים והמקצועיים של הכוריאוגרף האוסטרלי המפורסם ג'וש הורנר. ג'וש הוא דמות צבעונית והומוריסטית שהופכת כל פרק לקומי. הסדרה משודרת באפליקצייה של HULU.
עוד סדרת רשת דוקו ריאליטי שאותה מוביל טאלנט מפורסם היא "Chasing Cameron". בסדרה זו של נטפליקס עוקבים אחר חייו של כוכב הרשת קמרון דאלאס, ואחר הניסיונות שלו "למצוא עבודה של גדולים" בזמן שהוא חוגג עם חבריו וממשיך להסעיר את הרשת.
בגזרת ז'אנר סדרות הריאליטי שמשודרות ברשת מעניין מאוד לראות את הכניסה הראשונה של הענקית "אפל" לתחום הפקת התוכן הלא מתוסרט. הסדרה הראשונה שאפל הפיקה בשיתוף עם מפיק הטלוויזיה הותיק בן סילברמן נקראת " Planet of the Apps". הסדרה עוסקת בתחרות בין מפתחי אפליקציות על מימון של משקיעים מפורסמים ומשודרת אך ורק בApp store של אפל.
"MVP" היא סדרת רשת נוספת בז'אנר הריאליטי מעולם היזמות האתלטית. בסדרה זו יזמים מעולם הספורט מגיעים לעשות פיץ' מול טובי הספורטאים בארה"ב כדי שיבחרו לאיזה מוצר לתת את חסותם. הסדרה מושכת מפרסמים רבים ומשודרת בחינם באפליקציה GO90.
מעולם התוכן של הניסויים החברתיים משודר כעת ברשת פורמט מסקרן מאוד שנקרא Mind Field. בכל פרק המנחה או המתנדבים שאיתו בוחנים טענה מחקרית חדשה - על עצמם- ומשתתפים בניסוי פסיכולוגי מפתיע כמו למשל האם אפשר להתאהב במשחק מחשב? הסדרה משודרת ב- Youtube Red ולפרק הראשון ששודר יש כבר מעל ל-12 מיליון ציפיות.
ולסיכום,
היתרונות ביצירה והפקה של פורמטים לרשת ברורות.
יוצרים עצמאיים יכולים להפיק סדרות עם רעיונות מופרכים שבספק היו עוברים את המסננת המוקפדת של מנהלי התוכן בגופי השידור בטלוויזיה.
התיווך בין התקציבים של המפרסמים לבין הטאלנטים היוצרים והמפיקים ברשת התקצר ולעיתים אף ישיר.
אי הרגולציה באינטרנט מאפשרת כמעט לכל תוכן להיות משודר. כל אחד מהבית יכול להפוך לברודקאסטר עצמאי שמשדר למיליוני צופים ברחבי העולם באפס עלות עם שליטה מוחלטת בתוכן המשודר.
בעתיד הלא רחוק גם השוק של עולם הפורמטים ברשת יוצף.
בים של ריבוי הפקות חדשות אנחנו נראה הרבה ניסיונות שיכשלו, ולצידן נזכה גם לראות פורמטים חדשים של יוצרים מבריקים ונועזים שיובילו לפריצות דרך וימציאו ז'אנרים חדשים שטרם הכרנו. המבחן הגדול להצלחה של פורמט באינטרנט יהיה מבחן ההפצה שיעשה ע"י השיתוף של הצופים בעצמם.
עולם הדיגיטל מרגיש קצת כמו מדבר עצום ומסעיר במערב הפרוע, וככזה, חייבים להבין שלצד היתרונות יש גם לא מעט חסרונות.
עדיין לא תמיד יש את הפיצוח של כל המודלים הכלכליים. המתווה העסקי הברור שהכרנו בעולם ההפצה של הפורמטים בטלוויזיה לא תמיד מתאים למתווה העסקי של עולם הפורמטים ברשת. הכל מאוד דינמי והדברים עדיין נעשים תוך ניסוי וטעייה.
ההגנה המשפטית על זכויות היוצרים של הפורמטים ברשת והיכולת למנוע העתקת רעיונות עדיין פרוצים ומאתגרים לאכיפה.
מה שכן ניתן לראות, זה את הפוטנציאל הגדול ואת השחקנים הענקיים שרעבים לשחק. הם משלמים על הכניסה לאצטדיון סכומי עתק תוך סיכון עצום להחזר השקעתם. כנראה כולם מבינים שעכשיו זה המאני טיים, וכדי לבלוט במגרש של אין סוף מתחרים אתה חייב למתג את עצמך כנבחרת גלקטיקוס.
תור הזהב של הפורמטים ברשת יתחיל בקרוב. בוא נראה מי יצליח לבעוט את ה-וולה היישר לתוך השער.
בנתיים, אני הולך לראות מאסטר שף, הנה, הפרסומות נגמרו...
הראל יוספסון, מנכ"ל Volley formats ,יוצר ומפתח פורמטים בעל נסיון רב בתחום הפיתוח והמכירה של פורמטים לשוק הבינלאומי, ומוסמך תואר שני MFA בקולנוע וטלוויזיה באוניברסיטת תל אביב.
בין הפורמטים שהראל יצר ונמכרו לעשרות מדינות ברחבי העולם: השעשועונים "משאבת הכסף", "תראו מי שואל", הריאליטי בית הצ'אט, דייט ברברס, תחרות השירהOpen Call ועוד.
לפרטים על קורס הפורמטים ב MAKE של שידורי קשת בהנחיית הראל יוספסון