איך כותבים סינופסיס? קווים לדמותו של מסמך ההגשה

צילום: Pixabay
אולי נתחיל ב-מה זה סינופסיס?
אז ככה – סינופסיס הוא מסמך ההגשה, מן תקציר של הסדרה בן כ-3-5 עמודים (להגשת סינופסיס לפיצ'ר - סרט באורך מלא - יש כללים קצת אחרים, אפרט בהמשך).
למי מגישים אותו?
למי שיגרום לפרויקט שלכם להתממש –
לערוצי השידור ו/או לקרנות הקולנוע והטלוויזיה, כדי שיעניקו לכם תקציב פיתוח (וזה מה שהופך את הסינופסיס למסמך טיפל'ה שיווקי מהסיבה הפשוטה שהוא הסנונית שאתם שולחים החוצה כדי לקבל - סליחה על המילה הגסה - כסף).
את הסינופסיס גם תגישו לחברות ההפקה כדי שיביעו עניין בפרויקט וירצו ללכת אתכם את הדרך עד להגשה, או לשחקנים או במאים כדי שישתלבו בפרויקט ואפילו לאבאמא כדי להסביר להםן על מה עבדתם בשנים האחרונות...
קיצר – את הסינופסיס תשלחו לכל מי שאתם רוצים להציג לו/ה את הפרויקט והרי לא תשלחו את כ-ל התסריט, נכון?
הכתבה באדיבות דניאלה דורון מנחת סדנאות התסריט "דראפט ראשון"
מה ההבדל בין הסינופסיס לבין התסריט?
בניגוד לתסריט עצמו, שהוא אשכרה המוצר הסופי, הסינופסיס הוא מסמך שמדבר "על" הפרויקט. מהבחינה הזאת הוא כמו ההקדמה או הסיכום שאתם כותבים לפני או אחרי העבודה עצמה, בהם אתם מציינים מה הביא אתכם לכתוב, במה ביקשתם לעסוק וכו'...
בגלל זה, כתיבת סינופסיס היא אמנות שונה לגמרי מכתיבת התסריט עצמו ומי שטוב/ה בכתיבת תסריט, לאו דווקא טוב/ה בכתיבת סינופסיס ולהפך...
אז.. אה... איך כותבים אותו?!
חשוב לי להגיד שאין באמת דרך יחידה לעשות את זה. המטרה היא אחת והיא ברורה: לגרום למי שקורא/ת את הסינופסיס לגרום לרצות להשקיע בו ולשם כך – (כמעט) כל האמצעים כשרים..
מה שבטוח, הסינופסיס צריך, מן הסתם, לכלול את: פרטי הקשר שלכם, שם הפרויקט, הז'אנר שלו (קומדיה? דרמת מתח? מד"ב?), הפורמט (דרמה שבועית? יומית? סיטקום?), מספר פרקים ודקות (עשו תחקיר מעמיק על סדרות ישראליות אחרות דומות), קהל היעד. אני ממליצה גם להוסיף תמונה שתכניס את הקורא/ת לעולם המדובר (או אם יש לינק למשהו מצולם), לכתוב די בהתחלה את הפרמיס שהוא התקציר של הכל ומשם – המשיכו אל העניין עצמו – אשכרה מה יהיה בסדרה.
את כל הסדרה ב-3-5 עמודים?!
כן, אבל בזום אאוט עצבני שיציג לנו בכמה וכמה פסקאות את הסדרה, העולם והלב שלה. צריך שנבין מהסינופסיס את המסע של הדמות הראשית, מה הרצון שלה, מהי שאלת המתח של העלילה ואיך היא תתפרס ותתפרק לאורך העונה.
במקביל, צריך לפרוס גם את עלילות המשנה ולהראות אילו עוד דמויות ייקחו חלק בסיפור (מה הרצונות שלהן ואיזה מסע הן תעבורנה במהלך העלילה).
חשוב שנרגיש מהקריאה מה הקונפליקט העיקרי ואיך הוא בא לידי ביטוי (כמובן לא לנסח את זה ככותרת "הקונפליקט העיקרי הוא:", אלא שזה יעלה מבין השורות).
ובגדול - שנבין איך הסדרה תעבוד, מה אשכרה יקרה בכל פרק ופרק (אפשר לנסח את זה במשפטים כמו "במהלך הסדרה... בכל פרק...").
אם יש אפשרות, עדיף לכלול בסינופסיס ממש סינופסיסונים קטנים של עלילות הפרקים.
כמו כן, לא לשכוח לכתוב פסקה על העונות הפוטנציאליות הנוספות (ללא קשר אם באמת תהינה כאלה... חשוב שיבינו שיש אפשרות לעונות נוספות והסיפור לא נסגר הרמטית).
ובסינופסיס לסרט?
פירוט הסיפור בסינופסיס לפיצ'ר נראה, כאמור, קצת אחרת. קרן הקולנוע, לדוגמא, מבקשת לכתוב סינופסיס מפורט (שאפשר גם לחלק לסצנות ואז זה יוצא טריטמנט מקוצר...) של 10-15 עמודים.
מעבר לסיפור עצמו, מה עוד צריך לכתוב?
מכיוון שהסינופסיס מציג את כל הרעיון ובנוסף -את מה שמאחוריו מלפניו ומצדדיו, ממליצה לכתוב גם פסקאות שמסבירות למה אתם רוצים בכלל לכתוב את זה, מה הקשר שלכם לפרויקט (ואתם זוכרים כמה זה חשוב. יש לי לפחות 3 בלוגים על זה...), איך הרעיון נולד, אולי קצת רקע אינפורמטיבי קצר אם חשוב להסביר (נגיד, אם התסריט הוא על תופעת טבע נדירה או תופעה חברתית ייחודית או מבוסס על מקרה שהיה), ואם זה חשוב, אז גם מה התפיסה האמנותית שלכם - אם יש לכם לינקים לדברים שעשיתם בעבר, זה עשוי לעזור.
בסינופסיס לפיתוח לסרט החלק הזה, בגדול, ייקרא "הצהרת כוונות".
בנוגע לדמויות
כששולחים לי פירוט רחב מדי על הדמויות (לפעמים אני מקבלת סינופסיסים ובהם שלושה עמודי רקע על הדמויות, מבלי להגיד עדיין מילה על מה יקרה בסדרה...), אני פשוט מרפרפת על זה ועוברת ישר לעלילה. כי לא מעניין אותי לדעת באופן כללי שהדמות "מפונקת אבל יודעת לעמוד על הרגליים האחוריות כשצריך" – אני רוצה לראות איך זה ישפיע על העלילה! אז אם כבר דף דמויות, כמו שלפעמים הקרנות מבקשות – כתבו ממש שורה לכל דמות – שם, גיל, אינפו קריטי והקשר לדמות הראשית, רק כדי שהקורא/ת יוכלו להתמצא בחלל.
יש ברשותכם עוד חומרים שכתבתם?
טריטמנטים, תסריטים לפרקים וכו'? יופי. ככל שיש לכם יותר דברים כתובים, זה יגדיל את הסיכויים לקבל תקציב פיתוח. אבל ממליצה בחום רק לציין בתחתית המסמך שיש לכם את זה ולא לשלוח הכל על ההתחלה, אלא אחרי שקראו את המסמך הראשוני והביעו עניין. מה שמוביל אותי לעניין הבא:
מה חשוב לקחת בחשבון?
לא להעיק על מי שקורא/ת! קחו בחשבון שהקוראים מקבלים לידיהם עשרות רבות של סינופסיסים, ועשו שהסינופסיס שלכם יהיה אוורירי ונוח לקריאה. נסו לא לשלוח שלחטה (ככה כותבים שלחטה?) של טקסט, בלי רווחים. זה כואב בעיניים ובלב ☹ או במילים אחרות - הוסיפו אנטרים, הבלטות, כותרות. זה לא עולה לכם כסף. תראו איך עשיתי את זה פה - הבלטתי מילים חשובות, כמו זיזים לטיפוס קל יותר :)
מה ממש חשוב לקחת בחשבון?
אולי את ההבנה שהסינופסיס לא צריך להיות "נכון". הוא צריך לרתק – כבר מהפסקה הראשונה! הוא צריך להעיף את הראש של הקוראים, לגרום להם לא להניח את הדף, לרצות לקרוא עוד על העולם והדמויות הייחודיות שבראתם. ועל הדרך, חשוב שהקורא/ת יכירו גם אתכם - שיבינו שאתם מבינים דרמה ושאתם מספרים סיפור אישי (גם אם הוא לא קרה לכם) חד פעמי, אמיתי וסוחף.
וזהו. קטן עליכם :-)
שיהיה בהצלחה ואל תשכחו ליהנות מהדרך!
דניאלה דורון
תסריטאית ומנחת סדנאות כתיבת תסריט DraftRishon
הכתבה באדיבות דניאלה דורון מנחת סדנאות התסריט "דראפט ראשון"