טיפים לכתיבת סדרת טלוויזיה

צילום: UNSPLASH
זו לא ריצת מאה מטר אלא מרתון שבו קו הסיום לא תמיד נראה באופק. אבל ... יש גם חדשות טובות.
חדשות טובות 1 – המשימה היא קודם כל לכתוב הגשה, לא סדרה שלמה. הגשה מורכבת מסינופסיס/תקציר, דף דמויות, הצהרת כוונות ופרק אחד. זהו. אל תמשיכו לכתוב עוד ועוד פרקים (גג שניים ותבחרו את הטוב מביניהם) . במקום זה תעבדו על חומרי ההגשה עוד ועוד ועוד עד שהם פשוט מצויינים/מעולים/מעיפים ולא פחות.
חדשות טובות 2 – יש תקוה. הרבה מהסדרות הישראליות המצליחות שאתם מכירים נכתבו ע"י תסריטאים/יות שזו הייתה ההתנסות הראשונה שלהם/הפעם הראשונה שכתבו סדרה - "על הספקטרום", "חזרות", "שטיסל", "האחיות המוצלחות שלי" ועוד רבות. תוכן חדש ומקורי הוא תמיד מצרך מבוקש.
אז אחרי שהתעודדנו קצת, מה הדברים החשובים שכדאי לשים לב אליהם לפני שניגשים לכתיבה עצמה או במהלכה?
האם זה רעיון שמתאים לסדרה או לסרט?
- אם יש לכםן סיפור אחד שיש לו התחלה, אמצע וסוף ברורים, אז הסיפור שלכם כנראה יותר מתאים לסרט. ברגע שהקונפליקט המרכזי ייפתר הסרט ייגמר – למשל בסרט "הנסיכה הקסומה", ברגע שהנסיך והנסיכה מוצאים זה את זו וגוברים על אויביהם הסרט כמובן מסתיים. לסדרה מתאים סיפור שיוכל להמשיך ולהמשיך וקונפליקט מרכזי אחד או יותר שלא ייפתר/ו.
- בסרט הגיבור עובר תהליך שבסופו הוא משתנה באופן משמעותי. הבעיות עימן התמודד בסרט מגיעות לפתרון כלשהו. בניגוד לכך, בסדרה הדמות המרכזית והדילמה המרכזית שלה לא ישתנו או ייפתרו מאחר והסדרה צריכה להמשיך. הדמות המרכזית יכולה לחוות ניצחונות קטנים, רגעים של גדילה רגשית ואף שינויים בנסיבות החיצוניות אבל היא תישאר מי שהיא ותמשיך לעשות את אותן טעויות כל עוד הסדרה נמשכת, גישתה לחיים לא תשתנה.
אז מהו רעיון טוב לסדרה?
- רעיון טוב לסדרה הוא בד"כ כזה שמאפשר פרקים בעלי מבנה דומה. זה אומר שיהיו לנו דמויות קבועות ולוקיישן מרכזי לפחות אחד אם לא יותר. הסיפורים ישתנו כמובן מפרק לפרק אבל הז'אנר, העולם, הדמויות והאווירה הכללית יישארו אותו הדבר.
- סיטואציה או מסגרת כלשהי שמהווה מצע של אופציות לעוד ועוד סיפורים וקונפליקטים כמו בסדרות בית חולים או משטרה למשל. גם משפחה או קבוצת חברים יכולות להיות במרכזה של סדרה כמובן אם היחסים ביניהם מספיק מעניינים ומורכבים כדי לספק עוד ועוד קונפליקטים.
- הדמויות בסדרה צריכות להיות שונות בבסיסן וכדאי גם שיאתגרו ויפעילו זו את זו כדי להוות מאגר קונפליקטים פורה. באופן אידיאלי יהיו בין הדמויות קונפליקטים תמידיים שלעולם לא ייפתרו ושנובעים מהשוני באישיותם (למשל אחות מורדת מול אח מרצה).
איך כותבים משהו שעוד לא ראינו – מצד אחד הרבה יותר קל לדמיין סדרה ולהתחבר אליה כשהיא דומה לסדרה שכבר ראינו. מצד שני, הערוצים והצופים רוצים סדרות מקוריות ורעננות, אף אחד לא רוצה לראות סדרה שמזכירה מדי משהו שהוא כבר ראה. הפתרון הוא למצוא את שביל הזהב שבאמצע – סדרה שמזכירה מבנה קיים אבל שונה במהותה. למשל לסדרה "בנות" מבנה מאוד דומה ל"סקס והעיר הגדולה" – שתיהן דרמות קומיות שמספרות על ארבע חברות בניו יורק, לשתיהן גיבורה כותבת. מלבד הגילאים השונים של הגיבורות, השוני העיקרי בין הסדרות הוא במהות, בהשקפה של היוצר/ת ובמה שרצה/תה להגיד. "סקס והעיר" הציגה ניו יורק זוהרת, אופנתית, עם נשים חזקות שאוהבות לחיות טוב. "בנות" חשפה ניו יורק אחרת לחלוטין ולא זוהרת בכלל. הסדרה הראתה תמונה מציאותית ואת עליבות חייהן של בנות עשרים מבולבלות בעיר מנוכרת. לחזור על מבנה מוכר זה אפשרי ואפילו כדאי אבל חשוב לצקת לתוכו תוכן מקורי, דמויות חד פעמיות וזווית ייחודית שלכם על העולם שיצרתם.
למה דווקא אתםן? – כדאי שתהיה לכםן תשובה טובה לשאלה – למה דווקא אתם כותבים את הסיפור הזה? את הסדרה הזו? התשובה הכי טובה כמובן היא קשר אישי לסיפור – עולם שחוויתם ואתם מכירים היטב, משהו שקרה לכם או למישהו קרוב או אולי אתם כותבים על דמויות מחייכם. אם אין לכם קשר אישי ברור, אולי יש סיבה רגשית שהחלטתם לכתוב? או אולי יש לכם ידע, הבנה, עניין או זווית השקפה מיוחדים על הנושא? עצם המחשבה על למה דווקא אתם יכולה לעזור לדייק את הכתיבה.
כתיבת סדרה זה אתגר נהדר. לוקח זמן לגבש דמויות, למצוא קול ולהבין על מה בדיוק אתם רוצים לכתוב ולמה. עולם התסריטאות הוא עולם מדהים שכל אחד יכול להיות טוב בו אם הוא מצליח להביא חווייה כנה אז פשוט תתחילו להתקדם בצעדים קטנים, בסוף תגיעו.
המאמר מאת מרב נחום, תסריטאית, יוצרת סדרת הדרמה "מגדלים באוויר" (ערוץ 10), עורכת תסריט ומנחה סדנאות לכתיבת תסריט. מחיר מיוחד לחברי התעשייה לסדנה הקרובה ב23.5.
.