9 טיפים לכתיבת תסריט טוב
צילום: UNSPLASH
אני בטוחה שאתם יודעים - אין נוסחת פלא לכתיבת תסריט טוב, הלוואי שהייתה. מה שיש זה אינספור טיפים, הצעות וכל מיני עצות. אז עשיתי קצת סדר ובחרתי עבורכם כמה טיפים חשובים שבהחלט שווה להקדיש להם מחשבה.
1. לא לכתוב מסחרי - כן כולנו רוצים לכתוב את ה"פאודה" הבאה או את "אפס ביחסי אנוש". הבעיה היא שאי אפשר לנחש מה יצליח וכתיבה כדי לקלוע לטעם של מישהו אחר או לרצות את השוק בד"כ לא עובדת. בכתיבה לטווח ארוך אתם צריכים איזו תשוקה שתניע אתכם לכתוב ולהמשיך לכתוב. אז תכתבו מה שאתם רוצים לכתוב, תכתבו מה שמעניין אתכם, תכתבו מתוך מה שאתם אוהבים, מתוך פצע שיש לכם צורך לגרד. תכתבו על כל מה שמביך אתכם, מציק לכם, מכאיב, מכעיס ומרגש. תאמינו שיש לכם משהו בעל ערך להגיד, סיפור מקורי, ראיית עולם ייחודית או פשוט פרספקטיבה קצת שונה.
2. אף אחד לא מושלם – אנשים מושלמים הם משעממים. הרבה יותר קל לאהוב אנשים עם פגמים שאנחנו מיד מזדהים איתם, מתוך חוסר המושלמות שלנו, או לפחות חשים אליהם אמפתיה. כך גם בדמויות. דמויות פגומות יעוררו יותר אמפתיה. ככל שתהיה לנו יותר אמפתיה לדמויות כך נהיה יותר מעורבים ריגשית בסיפור ונרצה יותר שהדמות הפגומה שלנו תתגבר על הקשיים שבדרך, בתקוה לראות אותה מתגברת על חולשה משמעותית. אז קחו את הסודות הכמוסים ביותר שלכם, את הפחדים, את הדברים שאתם הכי מתביישים בהם ותעניקו אותם לדמויות שלכם. וזה ממש בסדר לשמור בסוד את מקורות ההשראה שלכם.
3. להקשיב לאחרים – איכות הכתיבה שלכם קשורה ליכולת שלכם להבין התנהגות אנושית. כדי להצליח לכתוב דמויות מעניינות ועמוקות שעוברות תהליך של שינוי אנחנו צריכים להיות קצת פסיכולוגים. למשל אם לדמות יש אמונה מגבילה כמו שהיא לא חכמה מספיק עלינו להבין איך דמות כזו תתנהל בעולם אם זו האמונה שלה, איך היא תתנהג בסיטואציות שונות ומה צריך לקרות לה על מנת שהאמונה הזו שלה תוכל להשתנות. כדי לשכלל את יכולתכם להבין אנשים והתנהגויות - תקשיבו ותתבוננו כמה שיותר באנשים סביבכם, בהורים שלכם, בחברים, באנשים שאתם אוהבים ובאנשים שהכי מעצבנים אתכם ותנסו לפענח מה עומד מאחורי כל התנהגות שלהם. למידה מעניינת מובטחת.
4. קלישאות - אל תכתבו משהו שכבר ראיתם או משהו שממש מזכיר לכם משהו שראיתם. אל תחקו משהו ממש מגניב שצפיתם בו. גם אם אתם מרגישים שכבר היו סיפורים דומים לשלכם תנסו לחדש – בדמויות, בסיטואציות, בדיאלוגים או בפרשנות שלכם. אם אתם כותבים סצנת פרידה למשל, סצנה מהסוג שברור שראינו המון פעמים, תתרחקו כמו מאש מכל המקומות הצפויים, מכל מה ש"אמור להיות" ומה ש"אמורים להגיד" בסצנה כזו. במקום זה תתרכזו בדמויות שלכם ותנסו לחשוב על משהו אמיתי, נוגע, או מפתיע, משהו שהוא רק שלכם.
5. לכל דמות יש סיבה - כמו שבחיים לכל אחד יש סיפור משלו, רגשות משלו וסיבה למעשיו כך כדאי שיהיה גם בתסריט. אם כתבתם דמות אז שיהיה לה תפקיד, שיהיה לה סיפור כלשהו, רצון ומטרה משלה. תדעו למה כל דמות שנמצאת בסצנה שכתבתם נמצאת שם, מה היא מרגישה, מה היא רוצה ולמה היא עושה את מה שהיא עושה. אם היא "דמות קטנה ולא מספיק חשובה" ולכן אין לה סיפור, אולי היא פשוט מיותרת. כל דמות שקיימת בתסריט אמורה לתרום משהו לעלילה או לאפיון הגיבור.
6. אי ודאות - אין דרך כתיבה אחת שהיא נכונה. בתור קונטרול פריק אני תמיד אוהבת לצאת לדרך אחרי שעניתי לעצמי על מרבית השאלות החשובות. מי הגיבור? מה מטרת העל שלו? על איזה מכשולים יצטרך לגבור בדרכו אליה? ועוד רבות. אז אם אתם כמוני תתחילו בלהשקיע הרבה זמן ומחשבה בלהבין את כל הנקודות הדרמטיות המרכזיות בסרט/סדרה וכתיבת אאוטליין כלשהו. אולי אפילו תרחיקו לכת עד כרטיסיות צבעוניות (השלב האהוב עליי). אבל תכנון וראייה למרחקים לא מתאימים לכל אחד. לחלק הם עלולים לפגום בחדוות היצירה. אז אם אתם כאלה לפעמים עדיף פשוט לכתוב, לשחרר, לזרום בספונטניות ולראות מה יוצא. אפשר גם לא לכתוב בסדר כרונולוגי ולהחליט שדרך הכתיבה נכיר את הסיפור והדמויות. לא משנה באיזו דרך נבחר – התסריט יתגלה לנו לאט לאט עד שנבין מה הוא בדיוק. אז מה אני אומרת בעצם? שאי ודאות היא חלק מתהליך הכתיבה ועדיף שנכיר בכך ונקבל אותה באהבה. עדיף לדעת מראש שעל כל כמה צעדים קדימה נלך גם אחורה ושכל מה שנכתוב בוודאי ישוכתב פעם או פעמיים לפחות וכנראה יותר. זה התהליך - ככל שנזכור זאת נוכל יותר להנות ממנו.
7. לראות וללמוד – בין אם אתם כותבים סדרה או סרט, קומדיה או דרמה, יש בעבר או בהווה משהו דומה מבחינת סגנון למה שאתם כותבים. אל תתעצלו, תנתחו סרטים ותכירו מבנים. תמצאו מודל או מודלים להשראה. אם אתם כותבים סרט מתח תבחרו כמה סרטי מתח שאתם מעריכים ותתעמקו במבנה שלהם. כנ"ל לגבי כל ז'אנר אחר. ככל שיותר תתמצאו במבנה יהיה לכם יותר ברור מה הצעד הבא.
8. פידבק - כתיבה זה מקצוע בודד. רוב הזמן אנחנו צריכים לסמוך על המבקר הפנימי שלנו בהחלטה לגבי מה מעניין או משעמם, אמין או מופרך. מדי פעם חשוב לצאת מהבועה, לתת למישהו שאנחנו סומכים עליו לקרוא ולשמוע חוות דעת. אתם יכולים לסמוך על מישהו קבוע או כל פעם לתת לשלושה אחרים לקרוא, זה לא כזה משנה. העיקר שתהיה לכם אופציה לשמוע דעה אובייקטיבית. אל תסתפקו ב"אהבתי" או "מצויין" , חשוב לשאול שאלות ולדבר על הסיפור כדי לראות מה הבינו ומה לא, אם אהבו אז מה בדיוק ואם לא אז למה. מומלץ לרשום או להקליט את כל ההערות ולהקשיב להם אחר כך שוב בשקט, אחרי שההתנגדות הראשונית שלנו נרגעת. והכי חשוב - זכרו לא לקחת ביקורת באופן אישי אלא לנסות ללמוד ממנה כדי להמשיך הלאה לשכתוב הבא עם כמה שיותר תובנות.
9. הטיפ החשוב ביותר – פשוט.. תכתבו. בתוך חיים עמוסים למדי יכול להיות מאתגר למצוא זמן לכתוב. אז בשלב ראשון, פחות משנה איך, העיקר להתקדם. דרך אחת היא להחליט על מסגרת זמן קבועה שתוכלו להתחייב אליה (לפחות פעמיים בשבוע). דרך נוספת – להחליט על הספק. למשל שכל פעם שאתם יושבים לכתוב תייצרו 5-6 עמודים, אם זה יקח חצי שעה או חצי יום. אם תכתבו עמוד ביום או שתי סצנות בשבוע בסופו של דבר יהיה לכם תסריט שלם.
המאמר מאת מרב נחום, תסריטאית ובימאית, יוצרת סדרת הדרמה "מגדלים באוויר" (ערוץ 10), עורכת תסריט ומנחה סדנאות לכתיבת תסריט. מחיר מיוחד לחברי התעשייה לסדנה הקרובה שתתחיל ב 19.5.19.