הרצון החמקמק של הדמות בתסריט

צילום: PIXABAY
בלי רצון של דמות אין סיפור.
אז לא משנה כמה פעמים כבר אמרו לכם שלדמות שלכם חייב להיות רצון ברור, אני אגיד את זה שוב - לדמות שלכם חייב להיות רצון ברור. זה פשוט כ"כ כ"כ חשוב. אם כתבתם תסריט ויש לכם דמות מרתקת, מצחיקה ואפילו מפתיעה אבל אין לכם את הדבר הזה, משהו שאתם יכולים להגיד בפשטות שהדמות שלכם רוצה (לא זה לא "מורכב ואי אפשר להסביר במילים"), תעצרו הכל ותחשבו. רק על זה.
המאמר באדיבות מרב נחום, תסריטאית ובימאית, יוצרת סדרת הדרמה "מגדלים באוויר" (ערוץ 10) ומנחה סדנאות לכתיבת תסריט. מחיר מיוחד לחברי התעשייה לסדנה הקרובה ב-19 לדצמבר.
בסרט גמר שלי היה הכל, סיפור מעניין , שחקנים מקסימים, לוקיישנים מעולים רק חבל שלדמות הראשית לא היה רצון. כשראש המגמה עוד בשלב התסריט העיר לי ושאל "אבל מה היא רוצה?!" הסתכלתי עליו וחשבתי שבלב אני יודעת את התשובה, זה פשוט לא משהו שקל להגדיר. אז זהו שכן, רצון של דמות אפשר וכדאי להגדיר. הרצון של הגיבור שלכם, הדבר הכי חשוב שהוא רוצה להשיג בתסריט, צריך להיות קונקרטי, ספציפי, דחוף ובר השגה.
אסביר למה כוונתי -
רצון דחוף – יכול להיות שלדמות שלכם יש רצון יום אחד לפרוש ולצאת לטיול מסביב לעולם. יום אחד, זה אומר שמדובר במעין חלום, ברצון לעתיד הרחוק שאין שום דחיפות להגשימו.
אם אין דחיפות, אז לא נוצר שום מתח סביב אם זה יקרה או לא, ועל כן זה רצון לא דרמטי בעליל.
לרצון כזה בהחלט יכול להיות מקום בתסריט אבל כתוספת בלבד. רצון דרמטי הוא כזה שעל הגיבור להגשים בדחיפות עכשיו כמו למשל לתפוס פושע נמלט. וכמובן שגם אם אתם לא כותבים סרטי אקשן (כמו רובנו) הכוונה היא לדחיפות בסיטואציה - בעלה של הגיבורה עזב אותה והיא רוצה להחזירו.
רצון בר השגה – אם יש לכם גיבור עם עודף משקל שלא זז מהספה כבר כמה שנים ועכשיו הוא רוצה לזכות במדליית זהב באתלטיקה קלה באולימפיאדה, כל הכבוד על החלום, אבל סביר להניח שזה לא יקרה. אם אותו גיבור רוצה להתאמן לקראת המרתון השנתי בעירו ולהגיע לקו הסיום, זה נשמע קשה אך לא בלתי אפשרי, כלומר בר השגה.
ואנחנו, הצופים, נאמין שזה משהו שהוא יכול להשיג ולכן נהיה בעדו ונרצה שיצליח.
רצון קונקרטי וספציפי - לא פשוט אבל הכי חשוב. "היא רוצה להיות מאושרת" זה רצון מעורפל ולא דרמטי. אם זה הרצון של הגיבורה שלכם תנסו למצוא לו ביטוי קונקרטי מהחיים שיהפוך אותו לרצון דרמטי כלומר - איך היא רוצה להיות מאושרת? היא רוצה להתחתן? לפתוח מסעדה משלה? או אולי לסיים את תשלומי החובות שלה? תמצאו לה רצון שיגדיר מטרה קונקרטית בחייה, גם אם הרצון האמיתי הוא בעצם להיות מאושרת.
ועוד כמה דברים שכדאי לזכור:
רצון של דמות אינו קיים מתחילת התסריט. הרצון מתעורר רק לאחר הארוע המחולל, המאורע הדרמטי הראשון בתסריט שנכפה על הדמות הראשית ומוציא אותה מאיזון. בסרט באורך מלא הרצון גם עשוי להתחלף במהלך הסרט אחרי נקודת המפנה הראשונה. למשל גיבור שאשתו עזבה אותו (ארוע מחולל) רוצה לנסות להחזירה אליו. עד שהוא מגלה שיש לה בנזוג חדש, היא כבר שכרה עו"ד ורוצה להשיג משמורת מלאה על הילדים (נקודת מפנה ראשונה) ואז מטרתו היא להילחם על משמורת משותפת.
רצון של דמות הוא לא הצורך שלה אז חשוב לא לבלבל בין השניים. הרצון הוא הדבר הברור, הקונקרטי שהדמות והצופים מודעים אליו. כמו אותו מרתון שהגיבור רוצה להצליח לרוץ. הצורך הוא הדבר הפחות מודע ומדובר בקול רם, הרצון הפנימי ולב הסיפור כמו למשל שהגיבור רוצה להוכיח לעצמו שהוא יכול, או רוצה שיסתכלו עליו אחרת (ועליו ארחיב עוד רבות בהמשך).
חוץ מהרצון העיקרי של הדמות יש לדמות רצון בכל סצנה, רצון שנותן לה מוטיבציה ברגע נתון. הרצון בסצנה אחר מהרצון העיקרי אבל נגזר ממנו בד"כ. למשל אם הגיבור שלי רוצה להצליח לרוץ מרתון , הרצון שלו בסצנה יכול להיות הרצון לשרוך שרוכים בנעלי הספורט החדשות למרות כרסו האימתנית או בסצנה אחרת הרצון לשכנע את אחותו להאמין בו.
רצון הוא המפתח לסיפור. ברגע שלדמות יש רצון אין בעיה לייצר לה מכשולים, מכשולים גורמים לקונפליקט שמביא לבחירות ופעולה והנה סיפור. בזכות הרצון של הדמות שלכם יווצרו אצל הקורא או הצופה שלכם אמפטיה, חיבור ותהודה.
אם חשבתם וחשבתם ואתם לא יודעים עדיין, תנסו להדביק אפילו באופן מלאכותי כל מיני רצונות שונים לדמות ותראו לאן זה לוקח אותה ואת הסיפור. לפעמים דרך זה שתבינו מה לא, יגיע הדבר הנכון.
העיקר שלא תוותרו לעצמכם ותזכרו שדמות בלי רצון היא כמו רוטב בולונז בלי בשר, או בורסיה הטבעונית – מג'דרה בלי אורז.
המאמר באדיבות מרב נחום, תסריטאית ובימאית, יוצרת סדרת הדרמה "מגדלים באוויר" (ערוץ 10) ומנחה סדנאות לכתיבת תסריט. מחיר מיוחד לחברי התעשייה לסדנה הקרובה ב-19 לדצמבר.





