5 טיפים לעיצוב דמויות בתסריט

צילום: מהאינטרנט, זה מיניונים חמודים
שהדמויות הראשיות שלהן מעוררות הזדהות, מרתקות, מצחיקות, בלתי נשכחות. בגללן אנחנו חוזרים שוב ושוב (אפילו לעונה 13 המגוחכת..). אז איך כותבים דמויות כאלה? אין לי תשובה אחת כמובן אבל הנה כמה טיפים שיכולים לעזור.
המאמר באדיבות מרב נחום, תסריטאית ובימאית, יוצרת סדרת הדרמה "מגדלים באוויר" (ערוץ 10) ומנחה סדנאות לכתיבת תסריט
דמויות מהחיים
כולנו מחכים ליום שבו נתחיל לשמוע את הדמויות שלנו והן פשוט "יכתבו" את עצמן. וזו לא אגדה אורבנית, זה משהו שבאמת קורה אחרי תקופה של כתיבה. לוקח זמן ליצור ולהבין דמות מעניינת ומורכבת. דרך אחת קצת לזרז את התהליך היא "להלביש" על הדמות המומצאת שלנו אישיות של מישהו שאנחנו מכירים ממש טוב. ככה כבר מההתחלה יש לנו דמות עמוקה שיחסית קל לנו לדמיין איך היא תגיב בסיטואציות שונות. אפשר גם לבסס את הדמות על מישהו שאנחנו מכירים פחות טוב, סתם כדי שתהיה לנו תמונה בראש, ולמלא את החסר בעצמינו. התבוננות באנשים סביבנו, באיך הם מדברים, מתנהגים, מתלבשים ובשפת הגוף שלהם יכולה ללמד אותנו המון ולהוליד רעיונות נפלאים שנוכל לשלב בתסריטים.
לכל אחד יש עבר
הבית בו גדלנו, ילדותינו וחוויות החיים השונות שעברנו מעצבים אותנו והופכים אותנו למי שאנחנו. גם אם אין לכם כוונה לגלות בתסריט את סיפור העבר של הדמות אותה אתם כותבים, כדאי שתדעו בדיוק מה הוא. כדי לכתוב דמות עלינו להכיר אותה היטב, וכדי להכיר אותה אנחנו צריכים לדעת בדיוק מה הביא אותה לנקודה בה היא נמצאת כרגע. תכתבו לכל דמות ביוגרפיה שלמה ותתעמקו בה על מנת שתדעו בדיוק מה מניע אותה. למה זה כ"כ חשוב? כי אם אתם לא לגמרי תבינו את הדמות שלכם סיכוי גבוה שגם הצופים לא.
מה הטוויסט
להימנע מסטראוטיפים אני לא אגיד כי זה ממש ברור מאליו. אבל גם כשכותבים דמות עמוקה ומורכבת כדאי לנסות למצוא לה טוויסט, משהו לא צפוי. הרעיון הוא להשתמש בשני אלמנטים מוכרים (כל אחד בפני עצמו) שהשילוב ביניהם יוצר משהו חדש ומפתיע. למשל אפשר היה לכתוב על בוס מאפיה אכזר מניו ג'רזי שנאבק לשמור על מקומו ולא מהסס לרצוח במידת הצורך את מי שאינו נאמן - מעניין אך מעט צפוי. או אפשר גם היה לכתוב על גבר בן 40 שסובל מהתקפי חרדה ומתקשה ליצור איזון בין עבודתו לבין חייו האישיים והקשר שלו עם אשתו וילדיו - נחמד אבל מרגיש שכבר ראינו סיפורים כאלה. אבל מה אם זה אותו אחד? בוס מאפיה שמתקשה ליצור איזון בחייו בין קריירה ומשפחה. ה"טוויסט" הזה בדמותו של טוני סופרנו, זה שמצד אחד הוא האיש הכי רגיל ומעורר הזדהות עם הבעיות שיש לכולנו ומצד שני הוא עושה מעשים אכזריים בלי להניד עפעף, זה מה שהופך את דמותו לבלתי נשכחת.
הרגלים מגונים
אף אחד לא מושלם, זה ברור. לא אנחנו ולא הדמויות שלנו. ברור גם שלכל דמות עגולה יש חולשות ופגמים באישיות. אבל מה עם הרגלים מגונים? לא חסרים הרגלים מעצבנים שאנשים לא מצליחים להיפטר מהם – כסיסת ציפורניים, נחירות, קלפטומניה, לעיסת מסטיק, יש אינסוף אפשרויות. להוסיף לדמות הרגל כזה זו עוד דרך לאפיין אותה ולתת לה אולי גם משהו שהיא תרצה לשפר בעצמה. הרגל מגונה יכול להיות קומי, להעיד על מצב רגשי או אפילו להשפיע על העלילה.
מבחן אישיות
אם יש לכם זמן (אם אתם מנסים לכתוב כנראה שיש לכם) תנסו לעשות את מבחן האישיות הזה ולענות על השאלות כאחת הדמויות שלכם. שיטת מאייר בריגס היא מבחן אישיות שמבוסס על תאוריה שמחלקת אנשים ל16 סוגי אישיות שונים, 16 טיפוסים שלכל אחד מאפיינים משלו. כמה זה מדוייק? אני לא באמת יודעת אבל מה שבטוח שהחלוקה לטיפוסים מאוד ברורה ומזכירה לנו המון דברים שאנחנו צריכים להחליט לגבי הדמויות שלנו. האם הדמות שלכם מחליטה החלטות לפי רציונל או רגש? האם היא אוהבת לתכנן הכל מראש או שהיא יותר ספונטנית? מה יותר חשוב לה חופש או ביטחון? אפשר ללמוד לא מעט מהמבחן על איך אנחנו חושבים, מתנהגים ומרגישים. גם כשיש לנו אנסמבל של דמויות ואנחנו מנסים למצוא קול ייחודי לכל דמות, לאפיין כל אחת כטיפוס אחר שהוא מנוגד לדמויות שלצידה, מבחן כזה בהחלט יכול לעשות פלאים והרבה סדר בראש.
אז יאללה שבו לכתוב. יצירת דמויות זה אחד החלקים הכי מהנים בכתיבה. לברוא אנשים מאפס, להרגיש אותם קורמים עור וגידים עד שיום אחד הדמות פתאום עושה משהו שלא היה בכלל בתכנון ולנו רק נשאר לאפשר לה ולתת לקסם לקרות.
המאמר באדיבות מרב נחום, תסריטאית ובימאית, יוצרת סדרת הדרמה "מגדלים באוויר" (ערוץ 10) ומנחה סדנאות לכתיבת תסריט. מחיר מיוחד לחברי התעשייה לסדנה הקרובה ב-19 לדצמבר 16.





