שרון קרן על מה שבין משחק כדורגל להפקת אירוע

צילום: יח"צ
שרון קרן הוא מנכ"ל קבוצת שקוף דיגיטל ואחד מהשותפים בחברה, שבבעלותה האתר Mefik.co.il. לפני כן שימש קרן כסמנכ"ל קבוצת זאפ וניהל את הפעילות העסקית באתרים: rest, מתחתנים ואדירה. לפני כן שימש בתפקידי ניהול בחברת פלאפון. שוחחנו איתו לקראת ועידת מפיק, הועידה השלישית של ענף האירועים וההפקות שהשנה נקראת "Make it Global".
מהו האתגר הגדול בארגון אירוע כמו ועידת מפיק?
מכיוון שמדובר בוועידה המרכזית של ענף האירועים בישראל, אנו נדרשים בכל שנה מחדש לבנות את האירוע "שטרם נראה". אני מאמין כי מבקר שמגיע לוועידה, בכל תחום, חייב לצאת עם לפחות כלי לימודי אחד. אנו שמים דגש בכל ועידה על כך שבתור אתר שלקח על עצמו להוביל את עולם האירועים בישראל, נביא אל הועידה את החדשנות והקדמה.
בשנה הראשונה ייצרנו זירת מפגש שלראשונה כללה גם מליאת תוכן מלמדת ועשירה, בשנה השנייה התמקדנו בנושא של כניסת הדיגיטל לעולם האירועים והכרזנו לראשונה על תחרות "סטארט אפ השנה בענף האירועים" שהביאה אליה מעל 30 יזמים עם אפליקציות חדשניות וכאלה שמייצרות מהפכה בעולם שלנו.
השנה, הקונספט הוא "make it global" ובו ניתן ביטוי לחברות הפקה ישראליות שמבצעות אלפי אירועים בעולם, חברות ישראליות שמקיימות אירועים בחו"ל, החיבור בין עולם הכנסים והתערוכות לתיירות, ועוד.
מה חשוב לדעת כמחליטים על תוכן באירוע?
מה שחשוב בתוכן בתחום האירועים הוא החיבור לכל אחד ואחת מהקוראים והמשתתפים, שחיים את התחום ביום יום.
מי הספקים שהשתתפו באירוע? מי הפיק את האירוע? איזה חדשנות הצליחו לייצר באירוע? האם התקיימו שיתופי פעולה מעניינים, או פריצות דרך בתחום התוכן, העיצוב והשירותים הנוספים? אלו נושאים שאנו מנסים לגעת בהם כאשר אנחנו כותבים תוכן על עולם האירועים.
בתחום האירועים קיים צורך תמידי "להמציא את הגלגל", ואין ספק שאירועים אשר מצליחים לייצר תוכן חדשני ומעניין הם האירועים הכי רלוונטיים וחשובים.
בעולם הטלוויזיה והקולנוע יש צורך לאלתר ולעשות ניסים בתקציבים שבדרך כלל אינם מספיקים. האם בתעשיית האירועים זה שונה?
לחלוטין לא שונה. גם בעולם האירועים אנו נתקלים לא פעם בתופעה הזו, כאשר התקציבים הם תקציבים משתנים שהרבה פעמים נפגעים. כאשר חברות מקצצות בתקציבים, אחד הדברים הראשונים שנפגעים הם תקציבי הרווחה והאירועים.
ניתן להבחין במספר מגמות אשר משפיעות על התקציבים: מצב בטחוני לא יציב, חברות שמקצצות בתקציבי הרווחה משיקולי תקציב פנימיים, מחאה חברתית אשר מחייבת לא מעט חברות לעשות אירועים בתקציבים נמוכים, ועוד.
אגב, שני דוברים שמגיעים למליאה בוועידה שלנו הם ניר אדן ואייל מרקוס מפסטיבל "המידברן" , השלוחה הישראלית המוצלחת של פסטיבל ה"ברנינגמן" הידוע. מסתבר שאירועים בתקציבים נמוכים יכולים להיות נפלאים....
כמי שעשה שינוי ועבר לעצמאות ויזמות בגיל 37 מה אתה יכול להציע מניסיונך למי שרוצה לעשות צעד וחושש?
כל אדם שיוצא לעצמאות הוא סיפור בפני עצמו, עם חששות שונים, אתגרים ונקודות חוזקה שונות. בין הדברים שמשפיעים על נקודת הפתיחה של כל עצמאי בתחילת דרכו הוא מהיכן הגעת כשכיר, מה תחום העיסוק שלך, וכמובן – איזה עסק אתה הולך להקים. בגלל השונות הזו, קצת קשה לי לתת הצעות נקודתיות, אז אנסה לתת אמירה יותר כללית: יציאה לעצמאות אינה דבר של מה בכך. יחד עם זאת, היא חלום. יש מספר תנאים שצריכים להתקיים על מנת להגשים את החלום: אורך רוח וסבלנות, מודל עסקי בו אתה מאמין, חריצות ורעב. כבוד, מעמד ו"טייטל" מחוץ לתחום עוזר כאשר אתה רוצה לבנות את עצמך כעצמאי, לא משנה באיזה תחום אתה מתעסק.
מה למדת לא לעשות בתעשיית הבידור והאירועים הישראלי?
"האמת שעד היום לא נכוויתי מהתעשייה הזו, כך שאני בעיקר בניסוי ותהייה של מה כן לעשות."
מכיוון שאתה ידוע באהבתך לכדורגל, שזה גם סוג של אירוע, מה אתה לוקח מהמגרש לעולם העסקי?
שני דברים מרכזיים:
משאב אנושי - כמו במגרש אנחנו קבוצה אחת: אנושית, מחוברת, משתפת, חושבת ורצה קדימה בכל הכוח..
שיטה ודרך - דבר שאי אפשר לוותר עליו בשום תחום. שיטה ודרך זה דבר חיוני בכל עסק, בין אם זה עסק בעולם הספורט, עולם האירועים, או כל עסק אחר. אני מאמין בבניית שיטת ניהול הכוללת מתודולוגיה ברורה ובה חזון, מטרות ויעדים. שיטת עבודה זו חייבת גם לכלול כלי בקרה השקופים לכל הארגון.
האם אתם מזהים מגמות מעניינות השנה?
אנו רואים מגמה אמתית וברורה של רצון עז של חברות קטנות, עסקים זעירים ופרילנסרים לחדור באופן משמעותי לתחום האירועים. הקשיים להיכנס ולעבוד כספקים עם חברות הפקה ועם ארגונים וחברות גדולות הוא קושי לכל הספקים, גדולים כקטנים, אך עבור החברות והספקים הקטנים זה קשה אפילו יותר. המגבלות התקציביות והתחרות הגדולה הם חסמי כניסה משמעותיים, וכל עסק צריך לחשוב ולהבין עם עצמו איך הוא, בצורה אסטרטגית, מתגבר ומתעלה על החסמים האלו.
חשוב לנו לקרוא לכל הספקים הקטנים לא לפחד לפרסם את עצמם בפלטפורמות שונות, לאו דווקא ה"קלאסיות". השתתפות בוועידה כדוגמת וועידת מפיק יכולה להיות קפיצת מדרגה משמעותית עבורם, גם מבחינת ההתנסות באירועים מסוג זה אבל בעיקר מבחינת היכולת השיווקית וההזדמנות להציג את פעילותם לקהל לקוחות פוטנציאלי רחב מאוד. אנו מעודדים ומחזקים את כל הספקים שנותנים שרותים מסוגים שונים לתחום האירועים, מתוך התפיסה הזו.






