סליחה, זה לא אמין.

צילום: דני כתרי
לקראת הרצאתו בערב מיוחד ליוצרים ותסריטאים שיתקיים ב 13.2.19 הוא מספר לנו איך הוא הגיע לשם ומה היה תפקידו.
איך נוצר הקשר הראשוני שלך עם הוליווד?
זו הייתה יוזמה שלי. קראתי בכתבה על סרט שנמצא בשלבי הפקה מתקדמים שהנושא שלו הוא מבצע לכידת אייכמן. כמומחה לשואה בכלל ולאייכמן בפרט, יצרתי קשר עם העיתונאית שפרסמה את הכתבה. היא העבירה את המייל שלי למפיקים שיצרו איתי קשר מיד.
אחרי זמן קצר במאי הסרט, כריס וייץ, הגיע להיפגש איתי בהרצאה שלי בשיקגו.
איך השפיע עליהם הרקע שלך כסוכן מוסד לשעבר?
זה בהחלט פותח דלתות. יש סקרנות רבה סביב המוסד ופעילותו ואני בטוח שהסדרות הישראליות שעוסקות בארגונים הביטחוניים הישראלים ושודרו בכל העולם תרמו לא מעט לסקרנות הזו. בסרט הספציפי הזה הידע שלי כמומחה לאייכמן וכאיש מוסד ממש השלים להם את התמונה.
ואז קיבלת את התסריט?
זה לא היה כל כך פשוט. כבר בפגישה הראשונה שלי בלונדון נאמר לי שיש להם כבוד רב לתחום המומחיות שלי, אבל שלא מדובר פה בסרט דוקומנטרי, שהתסריט סגור ושהם לא מתכוונים לדקדק בכל פרט ופרט. את התסריט עצמו לא מיהרו לתת לי, אני מעריך שחששו מהערות ושינויים שיהיו לי.
אני מבין את החשש הזה של היוצרים והמפיקים, הם כבר היו ממש לקראת צילומים וחששו מהוצאות מיותרות ועיכובים. אני הבנתי מיד שהתפקיד שלי הוא לשמור עליהם מאי דיוקים וטעויות ולחזק את אמינות הסרט. נשארתי שם במשך חודשיים, אפילו השתתפתי בכמה סצנות...
איך שמרת עליהם מטעויות ואי דיוקים?
היו מקרים של אי דיוקים קטנים, ברמת האביזרים. במקרים האלה השגתי עבורם משוק הפשפשים ריהוט שמתאים למטה במוסד, פרטי ביגוד, מאפרות, בקבוקי יין, תמונות משנות ה- 60 וכו'.
לעומת זאת היו מקרים שבהם עליתי על טעויות גדולות יותר. למשל, כשההפקה רצתה להבין איך נראה איש מוסד הם חיפשו את תמונתו של רפי איתן, איש המוסד והמפקד של המבצע ללכידת אייכמן. הבעיה הייתה שמה שהם מצאו הייתה תמונה של רפאל איתן (רפול), לבוש מדים. מהתמונה של רפול הם הסיקו שלאנשי מוסד יש מדים ודרגות... זה היה יכול להיות מביך לו אנשי המוסד בסרט היו מסתובבים על מדים ודרגות. יש עוד לא מעט דוגמאות כאלה, שעליהן אדבר בהרצאה שלי.
איך הגיבו להערות והשינויים שיזמת?
את רוב ההערות שלי הם קיבלו בשמחה. יש דברים שהצעתי להם והם דחו, וזה בסדר, אבל היו דברים שהתעקשתי עליהם כי הבנתי שאמינות הסרט עלולה להיות מעורערת. מאז אני חותר להיות מעורב כבר בשלב הכתיבה. אני בטוח שאם הייתי נכנס לתמונה בשלב מוקדם יותר הייתי יכול לתרום יותר גם עלילתית וגם לחסוך להפקה לא מעט כסף.
"הפרטים הקטנים שיכולים לרומם ולמוטט תסריט" – 13.2.19 - ערב העשרה ליוצרים. 20% הנחה לחברי התעשייה.קום בהזנת הקוד: TAASIYA12