שלושה חודשים של המנון לסוף השבוע

צילום: ביונסה מתוך הקליפ “Hymn for the Weekend”
38,284,742 זה מספר הצפיות בקליפ “Hymn for the Weekend” של ביונסה וקולדפליי ב 12 ימים בלבד. מה שפחות ניתן לראות בקליפ המרשים הזה היא כמות העבודה שהושקעה באפקטים הויזואלים בקליפ, עליהם אחראי הסטודיו הישראלי, סטודיו ישינסקי בשיתוף עוזי מור.
ישינסקי הוא אחד הסטודיואים הבולטים בתעשייה, שאחראי על האפקטים בפרוייקטים רבים, ביניהם בפרומואים ל"קרדשיאנס", ל"דה וויס", ל"כוכב הבא" ובסרטים כמו "שושנה חלוץ מרכזי", "לצוד פילים", "כידון" ו "The Collection".
מי שהביא לחיבור הראשוני של ירון ישינסקי, המנהל הקריאטיבי ובעלי סטודיו ישינסקי, לבן מור, הבמאי של הקליפ של קולדפליי וביונסה, היה עוזי מור (שום קשר משפחתי לבן מור), השותף של ירון ישינסקי. עוזי מור כבר עבד עם וויל אי אם מלהקת Black Eyed Peas על מספר קליפים של הלהקה, כשאת האפקטים הויזואלים הוא הפקיד בידי ירון ישינסקי. וויל אי אם, שהוא גם מפיק מוסיקלי, התעקש להמשיך לעבוד עם מור וישינסקי ושכנע את בן מור, הבמאי, לתת בהם אמון.
עכשיו, כשאחד הפרוייקטים הגדולים ביותר שהיו פה בתחום מאחוריו, שוחח ירון ישינסקי עם אתר התעשייה.קום על העבודה הרבה מאחורי הקלעים - האתגרים, המגבלות, הלקחים שלמד בדרך וכן, גם החלומות הבאים.
האם הייתה כוונה מראש לבסס את הקליפ על עבודה כזו של אפקטים ויזואלים (VFX ) או שזה נבע גם מהחומרים שצולמו?
"בן מור, הבמאי של הקליפ, ידע מה הוא מתכנן ומה הוא רוצה מהפוסט. תמיד יש דברים שנעשים כדי לשפר את השוטים, אבל הרוב המכריע היה ידוע ותוקצב מראש. בן עשה איתנו סטורי בורד, הסביר לנו את הקונספט ומה הוא מתכנן. הוא ידע אילו אפקטים הוא רוצה- כמו הזיקוקים, הפרחים והרקעים השונים, אפילו הטווסים והגלימות שהוספנו לנזירים היו ידועים מראש. עם זאת כן היו דברים שהיו קשורים להשלמות של הצילומים, למשל בשל השימוש בסינמסקופ נאלצנו לעשות התאמות ותוספות בכל מיני שוטים. בשוט של ההודי היוגי המעשן היינו צריכים להשלים את השליש השמאלי של הפריים כי כשבן התאים את השוט לפורמט סינמסקופ, הרגלים והידיים של ההודי נחתכו, אז כדי לא לאבד אותם היה צריך להקטין את התמונה ואז ולהשלים את מה שאבד במהלך ההקטנה. היו כמה וכמה שוטים כאלה.
דוגמא נוספת היא שבשלושה שוטים החלפנו את הים, כי היו הבדלי שעות כשצילמו את הים והוא נראה קצת אחרת. בסך הכל השינויים שהיו מעבר למה שהיה ידוע מראש לא חרגו ממה שקורה בדרך כלל."
מה לגבי תקציב הפרוייקט?
"חשוב לי לציין שבניגוד לפרסומים שהיו, אנחנו לא נתנו את הצעה הזולה ביותר. בעצם, בכלל לא הייתה פה תחרות. בן פנה אלינו ונתן לנו את הפרוייקט, שכבר היה לו תקציב מוגדר. זה ממש לא היה קטע של ללכת לישראלים כדי לעשות את זה בזול ומצד שני אנחנו לא ניסינו לעשות על גבם קופה. כל העיסוק בכסף היה עניין צדדי בפרוייקט הזה."
מה היה הכי מאתגר מבחינת האפקטים?
"שני שוטים ספציפיים: הראשון הוא השוט בהתחלה שכריס מרטין על המרפסת. בהתחלה הלכנו לכיוון שהבניין יהיה מצופה במן אבקה, פודרה, שמתפזרת ברוח. בגלל שזה שוט של 31 שניות לקח ארבעה שבועות ליצר את האפקט הזה. אחרי שהאפקט היה מוכן- בגלל הבהירות של השמים, האופי של השוט והרגישות התרבותית הוא ירד כמעט לגמרי. בקליפ הסופי רואים ממש רק בקצה העליון של הבניין שמתפזרת עדיין אבקה. האפקט ירד לא כי הוא לא היה יפה, הוא פשוט לא שידר את מה שרצינו לשדר, זה פשוט לא התאים. גם הפתרון של הדגלים היה מאתגר ועבדנו עליו לא מעט.
השוט השני שמאד אתגר אותנו היה השוט של הפרצוף של הבחורה שמתפזר. זה אותו קונספט כמעט, רק שבשוט הזה היה אתגר פחות טכני ויותר קריאטיבי. עשינו המון גרסאות עם מים, עשן ואפקטים עכשויים שהבאנו מעולם הקולנוע עד שבן הרגיש שמצאנו את הדבר הנכון. היה לו חשוב שזה יתחבר לטון של הקליפ."
יש משהו שלא הצלחתם לעשות?
"אין משהו שלא הצלחנו לעשות, אבל יש מגבלות. כשרוצים, למשל, שמשהו ינוע לאורך הפריים באיטיות, אבל בפועל אורך השוט לא מספיק. זה קורה לא מעט שבפרקטיקה הרצון מתנגש עם הטיימינג של השוט, שלא מספיק ארוך כדי לאפשר, אבל גם לזה מצאנו פתרון. במקום שההתפרקות מתחילה בתחילת השוט, אנחנו מגיעים לשוט כשהיא כבר קיימת, זה מתחיל מהאמצע ולא מאפס."

האם לדעתך היה צריך לשלב כל כך הרבה אפקטים בקליפ כזה?
"אני חושב שההתייחסות לויזואל מהבחינה הזו שייכת יותר לעולם הישן. בעולם הקולנוע, למשל, יש מן נוסטלגיה לאיך שעשו סרטים פעם ויש שטוענים שהאפקטים הויזואלים פגעו באיכות הסרטים. אני בכלל לא חושב שצריך להתייחס ל VFX כאייטם, זו שאלה לא רלוונטית לעשייה עצמה. מה שחשוב הוא החזון של הבמאי. איך הוא יעשה את זה - בסט גדול או ב VFX, זו שאלה תקציבית. אם VFX מאפשר את זה תקציבית, זה הדבר הנכון לעשות. לבן היה ויזן, חזון, והיה לו סטורי בורד. הוא לא אמן שמחפש להראות יכולות, הוא רצה לעשות קליפ שיש לו סיפור וסבטקסט והVFX איפשר לו את זה. לא היה פה קטע של 'בואו נעשה את זה מגניב'. צריך להבין, זה כמו פרסומת לקוקה קולה- הכל מאושר מראש, יש מנהלים ולייבל ולהקה וכולם צריכים לדעת מה הם הולכים לקבל. שום דבר לא במקרה ולכל פריים יש משמעות. "
האם זה מתסכל שאתה עובד כ"כ קשה על משהו ורק מעטים מבינים את כמות העבודה שנעשתה?
"מבחינתי זו מחמאה כשאומרים שלא עשו פה כלום. אם היו רואים את העבודה, סימן שהעבודה לא נעשתה כמו שצריך. העובדות הן שעשרה אנשים עבדו במשך שלושה חודשים על הפרוייקט. עשינו פיצ'רים שלמים בפחות זמן מזה. כן יש איזו דיספרופורציה בין העבודה שנעשתה לבין מה שאנשים חושבים שעשינו, אפילו אנשים מהתעשייה. בן אמר לי: 'יש פה עבודה שאי אפשר לדמיין שנעשתה בפוסט, זה נראה כל כך אותנטי ויש תחושה שהדברים פשוט היו חייבים להיות שם'.
עם זאת, היו מקרים שהשוט הגמור היה נראה כל כך ריאליסטי שהחלטנו להחצין אותו בכוונה. השוט של הבחורה שזורקת פרחים או הזיקוקים נראו כל כך ריאליסטיים שבן ביקש שזה יראה פחות ריאליסטי, שאנשים ירגישו שיש שם משהו באווירה, משהו פסיכדלי, זו הייתה המילה שהוא חזר עליה הרבה."
מה החלום שלך?
"באופן אישי אני מכוון למקומות שהם שונים מעט מהמקום של VFX נטו. עשינו חוויה בביאליק, הקרנה מאד מרשימה, שואו שאני יצרתי אותו. זו הזווית שאני מכוון אליה. פחות לתת מענה שירותי למוצר של לקוח אלא יותר בלייב שואו. מופע של ביונסה, למשל, מדליק אותי. זו היכולת ליצר חוויה לצופה, זה עולם עם חוקיות שונה מהוידאו ויש בו אינטראקציה עם קהל. הקליפ אמנם הגיע לנתוני צפייה מטורפים, אבל מדהים אותי לראות תגובה של קהל בלייב, אולי המשמעות היא כמות קטנה יותר של קהל אבל מה שעשינו בביאליק הראה לי שהקהל אוהב את זה ורוצה כאלה דברים."
מה למדת מעבודה עם לקוחות גדולים בחו"ל?
"בעיקר להיות יותר צנועים. אתה אף פעם לא יודע עם מי אתה מדבר. במהלך השנים יצא לי לעבוד עם לקוחות מאד גדולים, מהטופ של התעשייה, אז אמרתי לעצמי- 'אוקי, אני יודע מה ואיך צריך לעשות'. למדתי שתמיד צריך לזכור, כשאתה מגיע למקומות האלה, שאתה יכול להיפגש עם מישהו שעשה משהו ספציפי כל חייו ובמשהו הזה הוא יותר חכם. הייתה לי בעבר התנסות כזו ואחרי שזה קרה הבנתי שבזירה הזו צריך לשדר קטן.
בתעשייה בארץ, בסופו של דבר, אין מספיק אנשי מקצוע והשוק מאד קטן. לנגן קליפ לא עולה, מה שכלכלי בקליפ זה כמות האנשים שצופים בו. בקליפ בארץ, במקרה הטוב ביותר, יצפו 5 מיליון איש. בחו"ל צופים בקליפ 5 מיליון איש ביום אחד. הכח הכלכלי הוא שונה וזה משפיע על כל חלקי התעשייה. יש פה המון כישרון, אבל זה תחום שדורש תקציב וקשה מאד להתמודד עם פרוייקטים גדולים כ' one man show'" .





