קבלו את יצחק גרבוז!
תפסנו את אחד מהעורכים המוכשרים בארץ לשיחה
צילום: אלדד רפאלי
את יצחק גרבוז פגשתי בתור העורך הרביעי במספר של סדרה דוקומנטרית בה עבדתי כמפיקה, סדרה שלא הצליחה להגיע לידי פיצוח, והייתה גבב ראיונות שלא היה ביניהם שום קשר ונרטיב.
באדרנלין 1 בקשת, מקום מושבו עד היום, ישב גרבוז וצפה ב 85 קלטות של ראיונות משמימים, מסמן אינים ואאוטים בסבלנות אין קץ. ואחרי שבועות של צפיה ערך סדרה מצויינת, למרות שאיש כבר לא האמין שיצא משהו מהחומרים האלה. ומאז אני מעריצה...!
גרבוז מתיישב בתשע לשולחן, באחת יוצא ל - 30 דקות מדוייקות של הפסקת צהריים ובשבע בול אורז את הואקום והופ לילדים. אם הייתי מכירה עוד עורכים כאלה (אח… השנים כמפיקת פוסט) החיים שלי היו טובים.
גם בקשת הבינו שכישרון כזה לא הולך ברגל, ויצחק גרבוז משמש שם היום כעורך הוידאו הראשי של הזכיינית ודואג באופן אישי (טוב, אולי עם עוד כמה אנשים) לעובדה שבאופן קבוע תכניות קשת מאיישות את המקומות הראשונים בטבלאות הרייטינג.
תפסנו את יצחק לשיחה קלה:
ספר על עצמך בכמה מילים…
אני עורך וידאו כבר יותר מעשרים שנה. בשנים האחרונות קשרתי את גורלי עם שידורי קשת ואני משמש עורך הוידאו הראשי של הזכיינית.
אם לא היית עורך מה היית בוחר להיות ולמה?
טייס קרב או פיזיקאי. ניסיתי להיות שניהם ולא הצלחתי.
מה הייתה העבודה הראשונה שלך בתחום הטלויזיה?
כשעפתי מקורס טייס הגעתי ליחידת מודיעין שצילמה כל מיני דברים אצל שכנינו.
איך השגת אותה?
היה צריך מישהו שיערוך את כל החומר המשעמם הזה ואני התנדבתי.
באיזה עבודה שלך אתה הכי גאה?
השמן עם הסוני של ירון לונדון (שישה פרקים). אהבתי את העומק, את המשמעות ובעיקר את העבודה עם ירון. זה היה לפני למעלה מעשר שנים ועדיין אני חולם שיעשו סידרת המשך ונחזור לאותם המקומות ולאותם האנשים עם הצוות המקורי.
באיזה עבודה שלך אתה הכי מתבייש?
סרט עידוד מוראל ליחידה שלי שהלכה לעשות בט"ש בעזה. מי שלא מבין מה מביש בזה אין טעם לנסות ולהסביר.
מי הם המשפיעים בתחום שלך בארץ?
ישראל אוחיון. עורך פורץ דרך שהיה תמיד נותן קו חדש בעריכה. לראות פרסומת חדשה שהוא ערך, לשאול את עצמך מה לעזאזל הוא עשה שם, ולנסות גם.
איל אלקבץ. קולגה שאני מאוד מעריך. עבדנו יחד וגם האחד מול השני (קשת-ערוץ 10). איל בהחלט שותף למהפכה שחלה בחשיבות חדר העריכה במכלול יצירת הטלויזיה בארץ.
מעבר לעולם העריכה, אי אפשר שלא להזכיר כמובן את אבי ניר. שהשפעתו על עולם הטלויזיה בארץ חסרת תקדים. את אבי פגשתי מזמן במסדרונות קשת כשעוד היה איש שיווק צעיר ומייד אכלתי לו את הראש בטענות: "למה אין STAR TREK בקשת" לזכותו יאמר שהוא השיב לאט ובסבלנות. מאז הוא כבר הספיק לעשות כמה דברים ואני עדיין מפנטז על קלינגון עושה אודישן מול צביקה הדר.
נגיד שעריכה זה כור גרעיני בדרום הארץ, ונגיד שאתה וענונו, ונגיד ששילמנו לך מיליארד דולר- בוא תמכור לנו 5 סודות בדרך להצלחה
סודות להצלחה אין לי. בקשר לעורך סביר, אני חושב שיש לי כבר מושג כללי ואשמח לשתף את מי שקורא.
עריכה טובה היא כזו שלא מרגישים בה אלא נהנים ממנה מבלי לשים לב.
בניגוד, למשל לצלם שתמיד מבחינים בו, העורך צריך להשאר אלמוני ולא מורגש.
מי שקשה לו עם העובדה הזו שלא יבוא להיות עורך.
אחד החלקים החשובים בתהליך העריכה היא הצפיה בחומר הגלם. רבים נוטים לחשוב שזהו חלק שולי ויש לתת אותו לעוזר עריכה שיסנן. לטעמי שגיאה.
אחרון ודי - לכל מי שמתחיל לערוך ונולד לתוך העריכה הממוחשבת אני ממליץ בתור תרגיל לעבוד למשך תקופה בליUN-DO /Ctrl Z. פעם לא הייתה לעורכים האפשרות הזו והם היו חושבים קצת יותר קדימה. זה עוזר מאוד ברכישת המיומנות של בנית הסיפור של הסרט. שווה לנסות.
את מי אתה מעריץ? (מי נותן לך השראה)
ספוק ממסע בין כוכבים.
ממי למדת הכי הרבה?
בתחילת הדרך נתנו לי שני בימאים את הזכות להיות זבוב על קיר חדר העריכה שלהם. היו אלו אברהם הפנר ולוי זיני. האחד ערך פיצ'ר והשני סרט דוקומנטרי. אני חושב שבתקופה הזו למדתי מה שאף בית ספר לקולנוע לא היה נותן.
אם היית יכול לשאול את עצמך שאלה, מה היית שואל ועונה?
הייתי שואל את עצמי מה התשובה לשאלה הזו. אני בטוח שהייתי עוזר לעצמי אם הייתי יכול.
איזה עצה אתה מצטער שלא עצו לך בתחילת הדרך?
אם אומרים לך שצריך מינימום 20 נקודות בשביל לעבור את הקורס בפיזיקה מודרנית אז 19 זה לא מספיק.
עם מי היית רוצה לעבוד ולמה?
עם ספוק, כי אני הרי מעריץ אותו. וגם, כי הוא אף פעם לא היה מתווכח איתי על קאט בגלל תחושות הבטן שלו.
אם היית יכול לעבד ספר או יצירה אומנותית אחרת, במה היית בוחר ולמה?
כעורך אני לא עוסק בדילמות הללו. כשמגיעים אלי, הרעיון כבר מגובש ולפעמים כבר מצולם.
אישית אני מוצא אתגר גדול יותר בעריכת תוכן שאינו מתוסרט מראש. ומצד שני אין תענוג גדול יותר מעריכת דרמה הכתובה היטב.
מה היה גורם לתחום שלך להיות יותר מקצועי / מוצלח בארץ?
סביבת עבודה ראויה. חדר עריכה מוזנח מוביל לסרט מוזנח. ככה אני מאמין. ישנם אולפנים מסוימים שלטעמי הם פשוט עלבון למקצוע. וזה תלוי רק בעורכים, תאמינו לי יש לנו כח.
אני רוצה לציין לטובה את אולפני EDIT בתל אביב שהם דוגמא טובה איך גם בתקציבים לא גבוהים מרימים חדרים מטופחים ונאים שמעודדים קראייטיביות. את הרעים אין צורך להזכיר הם יודעים מצוין.
מה היא העצה הטובה ביותר שקיבלת?
והצנע לכת. טוב לעורך, טוב גם לכל בן אדם.
אם היית יכול להחזיר את הזמן לאחור, מה היית עושה אחרת?
הייתי חוזר שוב לשאלה שהייתי צריך לשאול את עצמי ומנסה שוב לענות.