תקשורת לא מגוייסת

צילום: pixabay
בחודש האחרון תרמתי בשמחה לקמפיין גיוס המימון של אתר "המקום הכי חם בגהנום", אשר ביקשו מגולשיהם לתמוך בהמשך תחקיריה העמוקים והאמיצים של העיתונאית שרון שפורר.
שפורר, אשר תחקיריה מגלים לאור השמש שחיתויות ועוולות הנעשות במחשכים, עומדת בעין הסערה כבר זמן ממושך, וקמפיין קודם שהתקשר אליה גייס "ערבים" להפסד בתביעת השתקה שעמדה כנגדה.
גופי התקשורת העצמאיים מתקשים לגמור את החודש (ולפעמים להתחיל אותו).
חלקם נעלמים (ולווט אנדרגראונד) חלקם מלווים פעילות עיתונאית נוספת של הכותב (בעלי בלוגים שגם כותבים בעיתונים אחרים) וחלקם מוצאים דרכים אלטרנטיביות ומעניינות למימון הפעילות.
רוצה סיקור? תשלם.
בתחילת אוגוסט קיבלו מנויי הניוזלטר של אתר המזבלה מייל המודיע כי "אחרי 11.5 שנות פעילות במימון עצמי, המזבלה מתאקלמת לעידן הנוכחי ועוברת למודל פעילות של 'תוכן מממן' מתוך הבנה שהמסוקר צריך לתמוך במסקר. המזבלה מציעה מספר מודלים, בהם גם המשך סיקור חינמי וללא שום עלות בהתאם להתחייבות לפרסום ראשון גורף."
כלומר, ההבנה המעניינת שגם ככה כלי התקשורת הם כלי הפצה בידי יחצנים ומותגים מקבלת תג מחיר מדורי בן ישראל, בעלי המזבלה, אשר הקים במשך העשור האחרון את הארכיון המקיף ביותר של פרסומות ומהלכים שיווקיים, והעובדה שהוא מעלה אצלו את הסרטונים מגנה עליהם מפני מחיקה והסרה.
לשלם על ווטספ?
העיתונאית העצמאית טל שניידר, שהצטרפה בחודש האחרון לעיתון גלובס תחת ההנהלה החדשה, מצאה לפני כשנתיים דרך מקורית ושווה למימון התכנים האיכותיים בבלוג הפוליטי "הפלוג": קיום 4 קבוצות ווטספ פוליטיות שההצטרפות אליהן כרוכה בתשלום חודשי פעוט. בקבוצות נערכים דיונים על העניינים המדיניים וכן ראיונות עם פוליטיקאים שמתבצעים בתוך הקבוצות השונות.
גיוס מימון המון:
הקמפיין של שרון שפורר היה בעיני אחד הקמפיינים הגדולים בישראל למימון עיתונות עצמאית. הקמפיין, ששם לו ליעד לגייס 200,000 ₪ הגיע בסופו למעל לרבע מיליון ₪, שנתרמו על ידי קרוב ל 3000 תורמים שונים- מספר יוצא דופן ומרשים. דף הקמפיין כלל סרטון שהכיל תקצירים וחומרים מתחקיריה של שפורר, והניע לפעולה בצורה איכותית ונגישה.
גם האתר העצמאי "שיחה מקומית" מגייס מימון בימים אלה בעזרת קמפיין במימונה.
תשורות ומרצ'נדייס
אתרים רבים מאפשרים לתרום להם, אולם התשורות הן הערך המוסף החביב של העניין.
אתר ביקורת התקשורת "העין השביעית" הממומן מתרומות, מאפשר לרכוש חולצות עם לוגו העין השלישית ופוסטרים של "מפת השליטה בתקשורת".
המקום הכי חם בגיהנום מציג קולקציית מרצ'נדייס רצינית מאד- חולצות, תיקים ואפילו מטהרי אויר עם השמות האקזוטיים "דמוקרטיה" ו"עיתונות חופשית".





