תמורות בתפקיד המעצב הגראפי
צילום: Pixabay
מהי המהפכה הדיגיטלית?
אופי התעסוקה האנושי שינה את פניו לאורך המאות האחרונות, במקביל למהפכות שהתחוללו בעולם: המהפכה התעשייתית, תהליך האורביניזציה, מהפכת הדפוס של גוטנברג ומהפכת האינטרנט, הן כמה מהדוגמאות הבולטות ביותר, ששינו את פני התעסוקה לנצח. והנה, אנו עומדים בפתחה של המהפכה הדיגיטלית, ששיאה עדיין, כנראה, מרוחק מאיתנו, ותידרש מאיתנו פרספקטיבה של שנים, כדי לאמוד את התמורות שהיא חוללה.
המאמר באדיבות דקל מועלם, מרצה לעיצוב גרפי, מרצה מוסמך של חברת Adobe ובעל סטודיו לעיצוב, ומפתח ומנחה הסדנה "הצד הדיגיטלי של אדובי" . הסדנה הקרובה במחיר מיוחד לחברי התעשייה - 20% הנחה בהזנת הקוד ads123.
מהם מאפייני המהפכה?
המאפיינים הבולטים ביותר לתקופה זו, הם, כמובן השימוש הגובר והולך במכשירים חכמים, טאבלטים, שעונים חכמים ועוד. העולם הטכנולוגי לא יהיה כפי שהיה והוא זמין, ידידותי ושינה את חיינו לנצח.
מה השפעתה של המהפכה הדיגיטלית על המעצבים הגרפיים?
מצד אחד העידן הדיגיטלי הפך את הצורך במעצבים לדחוף וקריטי מתמיד. אך מאידך, הוא מציב בפני המעצבים רף מקצועי חדש. אם עד לפני כמה שנים כל מעצב התמחה בתחום מסוים: טיפוגרפיה, עיצוב לוגואים, עיצוב קטלוגים וכדומה, כיום נדרש מעצב לדעת לעצב לוגואים, להכין מסמכים לדפוס, להתאים אותם למסך, לעצב אתרי אינטרנט, לתכנן אפליקציות ועוד.
עבודתו של המעצב מאתגרת מתמיד, לא רק שעליו להכיר את תורת הצבע ומהי קומפוזיציה נכונה, הוא צריך לתכנן מסכים בגדלים משתנים, לדעת לעצב רספונסיבי, לעצב לאוריינטציה אופקית מול אנכית, להכיר את גדלי המסכים השונים ועוד.
בהחלט מדובר באתגר מיוחד ומפרה שהופך את העבודה של המעצב למרתקת במיוחד. כדי לעקוב אחרי הזרמים העיצוביים השונים, עליו להיות מעודכן כל הזמן. כל תפישת הזמן והמרחב שלנו השתנתה, אם פעם בכל כמה שנים הופיעו טרנדים חדשים, כיום מה שחדש ומודרני יכול להיחשב לאנאכרוניסטי בעוד ארבעה חודשים.
מבנה הסטודיו החדש
כאמור, בעבר, מעצב בודד יכול היה להיות סטודיו של איש אחד. אולם, כיום שיתוף פעולה טכנולוגי הוא המפתח לסטודיו מצליח. המעצב הדיגיטלי עומד בתווך בין מתכנני המסכים והאפליקציות (אנשי UX) שמתחילים את הפרויקט, לבין המתכנתים ומקדמי האתרים שמסיימים אותו.
לצורך שיתוף פעולה מוצלח בין כל הצדדים, עליו להיות בקי בכל העולמות. המעצב של היום לא יכול להסתפק ב"עיצוב" וזהו. עליו להבין מהי חווית משתמש, כיצד לעצב כך שהעיצוב יניע לפעולה, כיצד ליצור משקל ויזואלי ואיזון סימטרי שישרו על הגולש ביטחון להשאיר את פרטי האשראי שלו ועליו להבין מהו HTML ו-CSS וכיצד לעצב לפלטפורמות הרבות והשונות. המעצב של היום הוא פסיכולוג, מומחה קוגניציה, יודע קוד ומבין UX. הוא לא צריך לעשות את הכל, אבל הוא צריך להכיר את הטרמינולוגיה, כדי שיוכל לתקשר עם אנשי המקצוע השונים ולתת ללקוח את כל הפתרונות.
"אני מרגיש שנתקעתי מאחור, מה עושים?"
קודם כל, מתעדכנים. קוראים, גולשים, נרשמים לניוזלטרים, הולכים לסמינרים, מאזינים לפודקאסטים. אחר כך, מתמקדים בתחום של העיצוב ולומדים את הכללים החדשים: מידות, רזולוציות, פורמטים. בוחרים את סביבת העבודה המתאימה ומוצאים בעלי מקצוע שניתן יהיה לשתף איתם פעולה. כמו שאתם זקוקים למאפיינים ולמתכנתים, הם זקוקים לכם. והכי חשוב, לא "נתקעים" מאחור ומביטים קדימה.
"מה העתיד צופן לי?"
קשה לחזות כיצד ייראה התפקיד של המעצב בשנים הקרובות, אבל בטוח שיהיה מעניין. שינויים רבים, מרחיקי לכת והתדירות שלהם יוצאת דופן. מה שברור הוא שהמעצב המסורתי שהכרנו כבר אינו קיים, ואת מקומו תפס מעצב-על, שעובד לצד מאפיינים, מתכנתים ומקדמי אתרים ויחד הם יכולים וצריכים לספק פתרונות ללקוח מעיצוב ניירת ועד עיצוב אפליקציה.
המאמר באדיבות דקל מועלם, מרצה לעיצוב גרפי, מרצה מוסמך של חברת Adobe ובעל סטודיו לעיצוב, ומפתח ומנחה הסדנה "הצד הדיגיטלי של אדובי", במחיר מיוחד לחברי התעשייה לסדנה הקרובה - 20% הנחה בהזנת הקוד ads123.