איך לעצב לוגו מנצח לעסק?
צילום: סטודיו ״גבירצ״
מידת הצלחת עסק תלויה מאוד בתקשורת מוצלחת עם הצרכן. יועצים עסוקים בבניית אסטרטגיות דרך כל מדיה אפשרית כדי לוודא שלקוחות יגלו עניין במותג אותו הם משווקים. לפיכך, בעלי עסקים משקיעים לא מעט כסף ביצירת כלים ויזואליים שיעזרו להם למשוך תשומת לב ולהניע לקוחות לפעולה.
כיום, לוגו אינו מתפקד רק כסמל לזיהוי של עסק, מוצריו ושירותיו, אלא עוזר ביצירת זהות מיתוג חזקה. ללוגו אשר מעוצב בצורה מקצועית ונבונה יש את הכח להפוך אנשים לצרכנים נאמנים לאורך זמן. להלן 5 עקרונות חשובים ביצירת לוגו מוצלח שיש לקחת לתשומת ליבנו רגע לפני שניגשים למלאכת העיצוב:
הכתבה באדיבות ליזה גבירץ-לקואה, בעלת סטודיו ״גבירצ״ לעיצוב גרפי ואיור
עקרון ראשון: אמצו פשטות!
כשמדובר בעיצוב לוגו - פשטות היא המפתח להעברת המסר הנכון לקהל היעד של המותג.
רבים מהלקוחות שפונים אלי על מנת למתג את העסק שלהם מתפתים ליצור לעצמם לוגו מורכב, עמוס פרטים, טקסטים, צבעים ורעיונות. הם חשים שבדרך זו יוכלו לבטא בצורה שלמה יותר את המותג ולספר את סיפורו, אולם לוגו עמוס מדי מוביל לבלבול ומפספס את המטרה.
בעבר הלא מאוד רחוק מעצבים נהגו ליצור סמלים עם ניואנסים מורכבים ולהתגאות במשמעויות נסתרות שהקפידו להחביא בהם, אבל כיום, בעולם האינטנסיבי הנוכחי של מיילים בלתי פוסקים, התראות קופצות וסביבת אונליין תמידית, אנשים נותרו עם מעט מאוד סבלנות וזמן לאגור ולעבד מידע חדש בטרם יעברו לדבר הבא שיתפוס את תשומת ליבם, על כן מומלץ לאמץ מינימליזם ויזואלי כדי להעביר מסר אחד ברור וישיר.
זיכרו, עיצוב עמוס לא משאיר רושם מספיק חזק על הצופים. לעומתו, ללוגו מינימלי מוצלח יש סיכוי לתפוס את העין ולהיחרט בזיכרון. לוגו ״שטוח״ הוא דוגמא טובה לעיצוב מינימלי ודוגמאות טובות לכך הן מהמפורסמים והמצליחים שבמותגים כמו Uber, Airbnb, Nike, Apple...
אז בהנחה שאתם מעוניינים לגרום לעסק שלכם לבלוט בין המתחרים ולהיקלט היטב בתודעה של הקהל אליו אתם מכוונים - לכו על גישת ה״קצר וקולע״ וצרו לוגו מינימלי ופשוט!
עקרון שני: לכו על זכירות!
הלוגו הראשון אי פעם נוצר בשנת 1876 מתוך הצורך לייצג מותג ללא עזרתן של מילים. עסקים ביקשו לבדל את מוצריהם ושירותיהם מהמתחרים והדרך המתבקשת אליה הגיעו היתה יצירת סמל ויזואלי לזיהוי. כך יכלו הלקוחות לשייך את הלוגו למותג ולהבחין בו ביתר קלות מבין שאר המותגים שמכרו מוצרים דומים.
אנליסטים מצאו שאנשים נוטים לזכור תמונות, סמלים וצורות הרבה יותר מאשר שמות, משפטים ומילים. הזכרון הויזואלי של המוח האנושי חזק הרבה יותר מזה המילולי, והוא מקודד, מאוחסן ונשלף מהמוח בקלות ובמהירות רבה יותר.
עקרון הפשטות הוא מפתח להעברת המסר הנכון לקהל היעד של המותג. לוגו פשוט הוא גם לוגו זכיר ולרוב יכלול צורה פשוטה וייחודית, 1-2 צבעים, שם, וזהו.
חישבו על חברות מוכרות כמו גוגל, פד-אקס ומקדונלד׳ס: בכל אחד מן הלוגואים ישנו שימוש בייצוג פשוט אשר כל אחד מאיתנו מסוגל לזכור אותו ולהזדהות איתו. אנשים מביטים בלוגו ומיד חושבים על החברה. זוהי התמצית של לוגו זכיר.
בקישור הבא תוכלו לבחון את עצמכם ולבדוק עד כמה אתם זוכרים 10 מהלוגואים הידועים בעולם:
https://time.com/3743739/company-logo-quiz/
עקרון שלישי: עימדו במבחן הזמן!
אנו חיים בעולם של צריכה מהירה וסיפוק מיידי - אבל כשמדובר בלוגו של העסק שלך - הבחירה הנכונה היא עיצוב לוגו על-זמני.
קל מאוד להיסחף אחר טרנדים עיצוביים. הרי כולנו היינו רוצים להיות מזוהים כ״ילד הכי מגניב בשכונה״, אולם התגברות על הדחף הזה תסייע לנו בעיצוב לוגו נצחי אשר יעמוד במבחן הזמן.
מדוע בעצם לוגו העומד במבחן הזמן הוא קריטי? מכיוון שהקהל שאליו פונה המותג בתחילת דרכו יזדקן גם הוא עם השנים וחשוב שהקשר החזק בין הקהל הותיק (כמו גם קשר חדש עם קהל צעיר) ישאר רלוונטי. בדרך זו נוכל להגדיל את הסיכוי שהלוגו שלנו יפנה למסה גדולה של אנשים על פני קהל מצומצם יחסית.
מכירים את זה שאתם נתקלים בתמונה שלכם מהילדות או אפילו מהעשור החולף, ואומרים לעצמכם ״מה לעזאזל חשבתי לעצמי?״, אז התשובה פשוטה: התלבשתם והסתרקתם בהתאם לאופנה ששלטה באותה תקופה ויש אף סיכוי גדול שהייתם מאוד אטרקטיביים בשעתו!...
לאנשים חשוב לעדכן את המראה שלהם לפי הטרנד התורן, כמובן שגם לוגו ניתן לעדכן, אך כדי להימנע משינויים תכופים ועמוקים מדי (מה שלא מעמיד את המותג באור מחמיא במיוחד) כדאי לא לשלב אלמנטים בעלי מאפיינים טרנדיים בעיצוב כמו מעברי צבע, תלת מימדיות, הצללות, פונטים מיוחדים וכו׳, מה ששוב מחזיר אותנו לעקרון הראשון והוא: פשטות :-)
בתמונה המצורפת מתוארת התפתחות לוגו לאורך שנים של שניים מהמותגים המפורסמים בעולם. אמנם ניתן לראות שחלו שינויים מסויימים, אך רובם מינוריים והצבעוניות כמו גם הצורות המרכזיות נשארו נאמנות למקור.
עקרון רביעי: תתגמשו, תהיו ורסטיליים!
לוגו הוא דרך משמעותית וחשובה לתקשר את המותג שלנו לשאר העולם. ככזה, עלינו להיות בטוחים שמעבר לפן העיצובי הוא ייראה במיטבו בכל מדיה (פרינט או דיגיטל), על גבי כל צבע ובכל גודל בהם יופיע (משלט ענק ועד תוית על בגד), זו המשמעות של המונח ורסטיליות בהקשר הזה.
לא מזמן הגיע אלי לקוח עם לוגו שהכין לו חבר. הוא סיפר שפנה לבית דפוס על מנת להדפיס עטים ממותגים, אך מאחר והלוגו היה בנוי בפוטושופ וכלל פרטים רבים ותתי גוונים כמו גם לא מעט טקסט - הסביר לו בית הדפוס כי אמנם יוכל לבצע את העבודה, אך הזהיר אותו כי ברגע שיקטין את הלוגו על מנת שיתאים לגודל העט, כל הפרטים הקטנים כולל המלל ייעלמו והתוצאה תהיה גוש קטן ובלתי מזוהה וקריא. בצר לו פנה אלי הבחור על מנת שאעזור לו ״לפשט״ את הלוגו ולהתאימו להדפסה קטנה בצבע אחד, מה שהיה נחסך אם מראש הלוגו היה מעוצב בצורה נכונה ובעיקר ורסטילית.
בסופו של דבר אותו לקוח הגיע למסקנה שהדבר הנכון יהיה לוותר על הלוגו הישן ולאמץ את החדש וכך למנוע מצב של חוסר אחידות לאותו מותג ובזבוז כספים חוזר לצורך התאמות כל פעם מחדש.
קחו לדוגמה את הרשתות החברתיות. למי מאיתנו אין תמונת פרופיל בפייסבוק, אינסטגרם, וואטסאפ?
במידה והלוגו של העסק עוצב בצורה מאורכת הוא ייראה קטן ומוזר כשנמקמו בתמונת פרופיל.
אחת הדרכים למנוע מצבים כאלה היא להכין כבר במהלך עיצובו 2-3 ורסיות שיוכלו לשמש אותנו בפלטפורמות השונות, כמו באחת הדוגמאות המצורפות מטה, בה מופיע לוגו טיקטוק בכמה מצבים: כשהסמל מעל הטקסט, בשורה אחת כאשר הסמל לצד הטקסט ואופציה נוספת בה הסמל לבד ללא טקסט ובנגטיב.
עקרון חמישי: צאו מהקופסה, תהיו ייחודיים!
אחד הדברים המתסכלים והמעצבנים עבור כל בעל עסק שהשקיע בבניית המותג לא מעט כסף ומשאבים, הוא לגלות שקהל הצרכנים מתבלבל בינו לבין מותג אחר בגלל לוגו דומה.
חלק חשוב וראשוני בבניית לוגו למותג חדש הוא מחקר: להבין מי הם המתחרים, איך הם נראים.
בדרך זו נוכל להימנע משימוש במאפיינים ויזואלים נדושים ולעוסים, כפי שקורה בהרבה מותגים מאותו התחום, ובמקום לגרום לעסק החדש להיראות כמו עוד עסק מבין רבים - נחפש מאפיינים ויזואלים חדשים ומקוריים שיעזרו לו לבלוט ולשדר הבאת בשורה חדשה לעולם.
אין דרך טובה יותר ללכוד את תשומת לב הקהל אליו אנו מכוונים מאשר עם לוגו מקורי וחד פעמי.
אף לקוח לא ישכח לוגו מיוחד, מפתיע, מחוץ לקופסה או פשוט שונה. אז תהיו אמיצים ותנו ליצירתיות לקחת את העסק שלכם למעלה.
הכתבה באדיבות ליזה גבירץ-לקואה, בעלת סטודיו ״גבירצ״ לעיצוב גרפי ואיור