תכירו את לילי- הילדה שמסרבת להרפות מהילדות
צילום: מתן כץ
לפני כמה ימים נתקלתי בטריילר מקסים לסרט סטופ מושן ישראלי קצר. מאחורי הטריילר עומדים תום קוריס וחני דומבה, שעוסקים בתחום הסטופ מושן כבר כמה שנים ועשו מספר סרטים עצמאיים. שניהם מגיעים מרקע רב תחומי - תום למד צילום בבצלאל ולאחר מכן אנימציה במנשר ועבד כצלם וכעורך. חני למדה תקשורת חזותית באסכולה ועיצוב תפאורה בבית הספר לאמנויות הבמה של רקפת לוי ועבדה בתחומי עיצוב שונים. "מצאנו בסטופ מושן מדיום שמכיל את כל תחומי העיסוק שלנו ומשלב את הדברים השונים שאנחנו אוהבים לעשות", אומרת חני לתעשייה. שוחחנו איתה על הסרט ועל האתגרים שבמדיום הזה.
איך נולד הסרט לילי?
"הסרט מספר על ילדה שמסרבת להרפות מהילדות ונאחזת בזכרונות. סופת חול מאיימת לקחת אותם ממנה והיא יוצאת למלחמה בסופה. בלב הסופה היא מגלה מחדש את חדוות הילדות אבל נאלצת לבחור בין האשליה למציאות.
הרעיון של הסרט הסתובב איתי כמה זמן. המחשבות על ההתבגרות והנסיון להאחז בעבר זה משהו שאני רואה כל הזמן סביבי, בעיני זה מאוד מאפיין אנשים מהדור שלי. זה תמיד נראה לי כמו מלחמה אבודה מראש אבל עדיין משהו שאני מאוד מזדהה איתו.
כשהסיפור התגבש לתסריט ולדמויות הגשתי אותו לקרנות ולשמחתי קיבלתי תשובה חיובית ממפעל הפיס ובהמשך גם מקרן גשר. חיפשתי אנימטור שיעבוד יחד איתי וכך נוצר החיבור עם תום. שכרנו סטודיו, בנינו יחד את כל הסטים והבובות וצילמנו במשך חודשים. אני חושבת שכל התהליך לקח כשנה וחצי."
אז בעקבות התמיכה שקיבלתם, אתם מרגישים שהיום יש יותר מודעות לסרטי אנימציה קצרים בארץ?
"בעיניינו יש התקדמות בעניין. מאז שהקימו את איגוד האנימציה יש יותר מודעות ונסיון לייצר פרוייקטים כמו שיתוף פעולה בין אנימטורים ותסריטאים או פרוייקט מנה ראשונה שמקרין בסינמטקים סרט קצר לפני סרטים ארוכים. נראה שיש יותר תמיכה ותקציבים לאנימציה, למשל במפעל הפיס נוספה קטגוריה של סרטי אנימציה קצרים ובעבר היתה רק קטגוריה כללית של סרטים קצרים. גם האינטרנט יצר פלטפורמות שונות שמקדמות את המודעות לסרטי אנימציה קצרים."
מהם האתגרים הגדולים בעבודה בסטופמושן?
"בסטופמושן כמעט כל דבר הוא אתגר. בהרבה מקרים צריך להמציא את הגלגל. יש הרבה תהליכים דקדקנים שכולם צריכים להיות מתוכננים לפרטי פרטים כי כל דבר נוצר במיוחד.
בנינו הכל בקנה מידה של 1:6 שזה אומר הרבה חלקים ממש מיניאטורים שצריך לייצר מאפס. החל מבחירת החומר המתאים לכל דבר ולמצוא את השיטה המתאימה לייצר את זה. לדוגמא היינו צריכים לייצר גג רעפים וחיפשנו חומר מתאים בצורה ובקנה מידה. ניסינו כל מיני דברים כמו קרטון גלי או פח ולא הצלחנו למצוא שום דבר מתאים. בסוף מצאנו שיטה איך לייצר את זה מקרטון ביצוע - להרטיב ולגלגל אותו על מקלות עץ כך שיקבל גלים בגודל קבוע וחתכנו לפי מידה.
הבובות הן תהליך מורכב בפני עצמו, זה כולל הכנת שלד מיוחד שמתאים לאנימציה, פיסול מודל, יצירת תבנית גבס ויציקת סיליקון, חומר שמאוד מאתגר לעבוד איתו.
בגלל שרוב האנימציה נעשית בעולם הפיזי ולא במחשב אנחנו די כפופים לחוקים הפיזיים וצריך למצוא דרכים איך לייצב הכל כך ששום דבר לא יזוז. האנימציה מורכבת מהמון תנועות קטנטנות (כ-25 פריימים בשניה/ 12.5 תנועות בשניה) וכל תנועה לא נכונה עלולה לגרור צילום מחדש של אותו שוט. גם לתנועות המצלמה צריך למצוא פתרונות ולהשיג ציוד מתאים כמו מסילה מיוחדת שעליה זזה המצלמה.
למרות ואולי דווקא בגלל האתגרים הסטופ מושן הוא אחד הדברים הכי מספקים שיש. לראות את כל מה שבנית ועבדת עליו קם לתחייה זו תחושה מדהימה."
Lili trailer from TOM & HANI on Vimeo.
מה הייתם רוצים שיקרה עם לילי?
"היינו רוצים שלילי תסתובב בארץ ובעולם, שקהלים שונים יצפו בסרט ויכנסו לעולם שלה. כרגע זה נעשה דרך פסטיבלים והיינו שמחים שהיא תקבל במה בפורמטים נוספים."
מהם הבעיות העיקריות שעומדות מול אנימטורים בארץ ואיך אפשר היה לשפר את השוק הזה בארץ?
"מאוד יעזור אם יופנו יותר משאבים לתחום ויהיו יותר תוכניות שתומכות בסרטי אנימציה קצרים כדי לאפשר ליותר יוצרים לעשות סרטים עצמאיים. גם תוכניות שיעזרו ליוצרים לשתף פעולה עם גורמים בחו"ל ולעזור להשיג שם תקציבים."