המגבלות של הסרט הקצר הם גם היתרונות שלו
צילום: יח"צ
יואל קמינסקי הוא דמות מוכרת וותיקה בתעשיית הקולנוע הישראלית. הוא לימד קולנוע ותסריטאות במוסדות אקדמים רבים, ערך וכתב תסריטים לסרטים וסדרות, היה פעיל באיגוד התסריטאים, בקרנות הקולנוע ובמועצת הקולנוע. בשנים האחרונות הוא מייחד את הפעילות שלו לנושא שבו הוא פעיל גם באקדמיה הישראלית לקולנוע, הסרט הקצר. שוחחנו עם יואל קמינסקי על התחום הזה, שמצליח לאתגר ולהפתיע אותו כל פעם מחדש.
במשך שנים לימדת תסריטאות וקולנוע וכיום אתה מייחד את פועלך לנושא של הסרט הקצר. מדוע? מה מעניין בסוג הסרטים האלה דווקא?
"מבחינה אישית אני תמיד מחפש תחומי עניין חדשים במלייה הקולנועי. התחום של הסרט הקצר הוא תחום שוליים, שלא נמצא תחת הזרקורים. זה תחום שעוד לא יודעים עליו הרבה. אין כמעט מחקרים עיוניים על סרטים קצרים, אין דטה בייס וקשה לקבל מידע או ביקורות. המידע עובר מפה לאוזן וצריך לכתת ולחטט בארכיונים ובאינטרנט כדי למצוא חומרים טובים. זה דומה לשליית פנינים אמתיות מעמקי האוקיינוס. כשאתה מוצא סרט קצר ומשובח זאת פנינה אסטטית וברב המקרים גם פנינה אנתרופולוגית.
בתחום הזה אין לי יתרון על סטודנטים שלי, לעיתים קרובות התלמידים הם אלו שמספקים לי את המידע
עדיין, זה תחום מאד בתולי. אין מחקר תאורטי שמנסה להגדיר ז'אנרים בסרטים הקצרים, אם החלוקה הזו לז'אנרים בכלל רלוונטית לגביהם. גם החלוקה לסרט קצר עלילתי או דוקומנטרי או אקספרימנטלי היא לא בדיוק רלוונטית, כי המילה "עלילתי" אומרת שיש בסרט עלילה, אבל בסרטים קצרים העלילה זה עניין משני והמימד האקספרימנטלי הוא מימד חשוב בכל סרט קצר.
תראו למשל את הסרט 'Undressing My Mother ' איך מגדירים סרט כזה?"
מה האורך של סרט קצר?
"אורך הסרטים הקצרים מוגדר ע"י גורמים חיצוניים, למשל מועצת הקולנוע. אם מועצת הקולנוע קבעה ש'סרט באורך מלא' הוא מעל 70 דקות, הרי שכל סרט שקצר מזה הוא 'סרט קצר'. האם היינו רוצים סרטים קצרים באורך 50-60 דקות? לאו דווקא. זה גם פועל יוצא של פסטיבלים - יש פסטיבלים שמאפשרים קבלת סרטים קצרים של עד 40 דקות, יש כאלה שמקבלים סרטים רק עד 15 דקות ויש כאלה שמקבלים סרטים בני 3 דקות בלבד (short-short films)."
כמורה ותיק לתסריטאות, במה שונה טכניקת הכתיבה של סרט קצר מזו של פיצ'ר?
"במשך שנים אני מלמד את יסודות הכתיבה הדרמתית. עם זאת, הסטודנטים נדרשים לעשות סרטים קצרים והבנתי שזה לא לחלוטין תואם. יש סרטים קצרים רבים מבוססים על המבנה הדרמטי הקלאסי. בסרט קצר אין מקום לעלילה מפותלת שבה תפניות רבות ובסרט קצר נחוץ להימנע מתלות במידע מהעבר. זה קורה כאן ועכשיו. יש חשיבות רבה לאחדות הזמן והמקום, בעיקר לאחדות הזמן. הדמות אינה יכולה לעבור תהליך של שינוי. ככל שהסרט מתקצר, הדמות יכולה אולי להבין משהו או ללמוד משהו, זה בעיקר שנוי תודעתי קטן.
ככל שהסרט הקצר ארוך יותר (מעל 15-20 דקות), הוא שואף במקרים רבים מבחינה מבנית להידמות לסרט ארוך. זה גורם לדעתי לנפילה בין הכיסאות, מבחינת חווית צפייה הסרטים האלה לא מספקים את אותה החוויה שמספק הסרט הארוך ולכן אני מעדיף סרטים קצרים של עד 10 דקות. סרטים כאלה לא כפופים לקריטריונים שמעצבים סרט ארוך ולכן הם אקספרימנטלים יותר. ככל שהסרט מתקצר הוא מתמודד עם יותר מגבלות ודווקא המגבלות האלה הופכות ליתרונות. הצמצום מחייב ובסרט קצר נדרש דיוק רב: אירוע מחולל, אם קיים, חייב להיות מידי. אקספוזיציה קצרה ויעילה, שימוש יצירתי באמצעי המבע הקולנועי."
בשנים האחרונות יש עניין רב סביב הנושא של הסרט הקצר בארץ. איך אתה מסביר את זה?
"לפני כמה שנים הייתי חבר במועצת הקולנוע והסבו את תשומת ליבי לכך שלקטגוריה של 'הדרמה הבודדת' (דרמה של 40-50 דקות) לא היה אין בית. מצד אחד היא זכתה לתקציבים מאד גבוהים ומצד שני לא שודרה. בקולנוע נחשבו סרטים אלו קצרים מידי, בטלויזיה לא היו מעונינים בהם ועל המדף של ערוץ 2 הצטברו לא מעט סרטי דרמה בודדת. גם בפסטיבלים הבין לאומיים לא קיבלו את הסרטים האלה. באותו זמן ביחד עם נעמי שחורי ודני מוג'ה, הקולגות שלי במחלקה לקולנוע בבית ברל, יזמנו תחקיר מקיף בנושא הסרטים הקצרים בארץ ובעולם ולפני שנתיים הקרקע הייתה מוכנה לשכנע את מועצת הקולנוע להפנות חלק נכבד מתקציבי הדרמה הבודדת לטובת סרטים קצרים. היו שטענו אז שהתקציב צריך לתמוך בסרטים באורך מלא או שלא כדאי להשקיע בסרטים קצרים כי אין להם אפיקי צפייה משמעותייים, אבל בסך הכל קיבלנו תמיכה מגופים רבים בתעשיית הקולנוע."
האם אתה צופה שהסרטים הקצרים יצליחו להביא קהל לקולנועים?
"הנבואה ניתנה לשוטים, אבל אני יכול להגיד לך שבפסטיבל קלרמונט פרנד בצרפת, שזה הפסטיבל החשוב ביותר לסרטים קצרים, הייתה לי חוויה יוצאת דופן. הגעתי להקרנה ב 21:00 בערב, באולם שבו היו אלף מקומות והסדרנים נאלצו להשאיר אנשים בחוץ כיוון שהאולם היה מלא. נכון, היו שם אורחים מהפסטיבל ומשלחות, אבל אלו היו להערכתי 10-15% מהצופים. כל השאר היה קהל שהפנים את האופציה של צפייה במקבץ סרטים קצרים.
כל יוצר רוצה לראות את הסרט שלו על מסך גדול כשמאות צופים יושבים באולם. אבל צריך לקחת בחשבון את הרגלי הבילוי של האזרח. חוויה של בילוי היא של שעה וחצי-שעתיים (כמו קונצרט, הצגה או משחק כדורגל), על זה האזרח מוכן לשלם. במקרה של סרטים קצרים זה אפשרי אם הסרט הקצר מוקרן לפני הקרנת סרט ארוך, כמו בפרויקט המבורך 'מנה ראשונה', או הקרנה של מקבץ סרטים, מה שדורש כבר סוג של אוצרות או מציאת מכנה משותף כדי לייצר חוויה מתמשכת."
בטקס האוסקר צחק לואי סי קיי כשהעניק את האוסקר ל"סרט הדוקומנטרי הקצר" על כך שזו הקטגוריה היחידה שבה אף אחד לעולם לא יתעשר ושסביר להניח שפסלון האוסקר יהיה הדבר הכי יקר ערך בביתם של היוצרים שזכו. עד כמה זו האמת?
"לאחרונה שאלתי מפיץ הולנדי של סרטים קצרים מה מוכר, הוא ענה לי בקצרה 'מתחת לעשר דקות, עדיף קומי, עדיף אנימציה'.
ברור שכמעט בלתי אפשרי להתעשר מסרט קצר, אבל סרטים קצרים מקדמים את היוצרים ומזרזים יצירה של סרטים ארוכים או עבודה בסדרות טלוויזיה. גם לאסלו נמש, במאי 'הבן של שאול', שזכה בפרס האוסקר לסרט הקצר, התחיל עם סרטים קצרים. הסרטים הקצרים שלו כבר בישרו את בואו של הבמאי הרציני הזה. יש אינספור סיפורים כאלה, סרט קצר הוא כמו תעודה שמצהירה עליך שאתה איש מקצוע לגיטימי, שיכול להביא פרוייקט לביצוע. בנוסף,כמו בעולם הכדורגל, גם בעולם הקולנוע יש 'ציידי כשרונות' שמחפשים יוצרים עם יד מיוחדת וחשיבה מקורית ולבסוף, הסרט הקצר מקדם את היוצר מבחינת הדיאלוג הבינלאומי. בחשיפה של סרט קצר בפסטיבלים בינלאומיים היוצר הופך להיות חלק מקהילה שהדיניקה בה מרתקת, פוגש יוצרים מכל העולם ומגיע למסגרות שפונות לקהל בינלאומי."
מה אתה צופה בעתיד לתחום הסרט הקצר בארץ?
"כל שנה יש בציר מצוין של סרטים קצרים שמגיעים מבתי הספר לקולנוע. בנוגע לסרטים קצרים מחוץ לכותלי בתי הספר, זה תלו במידה רבה בביצועים של הקרנות שקיבלו את התקציבים לסרט הקצר. חשוב שהקרנות יעבדו בנאותות הפקה ושיאמצו אסטרטגיה ארוכת טווח לטיפול בסרט הקצר על חשבון רווחים מידיים בפרויקטים יח"צנים."
לסיכום, אתה ממליץ בחום.
"אני ממליץ לראות סרטים קצרים של במאים מפורסמים, ניתן ללמוד מהם המון ואני ממליץ להיכנס ליוטיוב, לוימאו, לאתרים של פסטיבלים בעולם, כמו האוסקר ולאתרים הרבים של סרטים קצרים, שמאפשרים צפייה חינמית בסרטים. תמצאו שם סרטים יוצאים מן הכלל."