הבן של שאול הוא גם קצת הבן שלנו

צילום: מתוך הסרט "הבן של שאול"
אם לא יהיו הפתעות הסרט "הבן של שאול" יזכה הערב באוסקר בקטגורית הסרט הזר הטוב ביותר. את פרס הגרנד-פרי בקאן ואת פרס הסרט הזר הטוב ביותר בגלובוס הזהב הוא כבר קטף, כמו גם ביקורות מהללות בכל העולם. זהו סרט שמתרחש באושוויץ ומספר את סיפורו של שאול, איש הזונדרקומנדו, שתפקידו לפנות את מה שנשאר מתאי הגזים.
"לדעתי זה כבר הוכרע", אומר רנן שור, מיסד החממה הבינלאומית לתסריטים של ביה"ס סם שפיגל. "זה מעל ומעבר לאוסקר, הסרט חשוב יותר מהשטיח האדום. הסרט שינה ומשנה את התודעה איך מצלמים בפיקשן את השואה, זה הישג שמשול לקלוד לנצמן ב'שואה'".
הבמאי היהודי הונגרי, לאסלו נמש, אותר על ידי חפשנים (סקאוטרים) של החממה הירושלמית, שמפוזרים ברחבי העולם. "לאסלו מגיע לירושלים בצדמבר 2012 ועובד עד יולי 2013 עם עוד 12 יוצרים נוספים מכל העולם. שידכנו לו חונך ישראלי, קובי גל רדאי, שעמד בראש מחלקת הדרמה ברשת וכיום הוא בכיר בחברת טלוויזיה מרכזית במינכן, והם יושבים במהלך שתי תקופות במשכנות שאננים בירושלים ועובדים. בין התקופות האלה הם ממשיכים לעבוד בטלפון ובמיילים. ביחד עם נמש מגיעה שותפתו, קלרה רויר, תסריטאית צרפתיה- ספרדיה וקובי עובד עם שניהם.
לאסלו מגיע כבמאי צעיר ומאד שאפתן, שמאחוריו שני סרטים קצרים מצויינים. הוא אינטלקטואל מרשים ועובד ברצינות רבה. תוך כדי הכתיבה קובי מלווה אותו במשברים אישיים שנבעו מהבדידות שבכתיבה, השאפתנות המקצועית והקושי הרגשי."
מה אתה חושב ששונה בחממה הירושלמית מחממות דומות בעולם?
"אנחנו החממה הצעירה ביותר מבין החממות בעולם והיחידה שהוקמה ע"י בית ספר. מאחורי שתי החממות הבולטות האחרות בעולם, סאנדנס וטורינו, עומדים גופי קולנוע גדולים ותקציבים אחרים. בסאנדנס החממה עוסקת יותר קריאה ויעוץ, פחות עוברים בה תהליך. הקונספט שלנו דומה יותר לטורינו. אנחנו אומרים מה שאנחנו חושבים, גם ישירות וגם דרך המנטורים, בצורה מאד סטרייטית, "ישראלית". להערכתי גם המשמעת והמחוייבות לכתיבה בחממה שלנו גבוהה יותר. אנחנו גם מסייעים לדברים לקרות: ראשית, אנחנו בוחרים פרוייקטים ברמה גבוהה. שנית, אנחנו מסייעים לשדך לפרוייקטים מפיקים מהעולם ומישראל שמחוברים רגשית לפרוייקט ולבמאי ולבסוף, אנחנו גם מפנים למקורות תקציב אפשריים, לקרנות וערוצי שידור בעולם."
אכן לחממה הירושלמית יש לא מעט הישגים. מתוך ארבעה מחזורים של 12 פרוייקטים בכל אחד, 13 סרטים כבר הופקו ועוד כ 15 סרטים בשלבי הפקה. סרטים מהחממה הגיעו לפסטיבלים בולטים בעולם, בקאן הוקרנו "הגננת" של נדב אייל והסרט "Run " מחוף השנהב, " Imperial Dream" הוקרן בסאנדנס ובטרייבקה הוקרן הסרט הגרמני " We Are Young We Are Strong" .
אבל אנחנו פספסנו את האפשרות שהסרט ייצג את ישראל, שכן הוא נדחה ע"י הקרנות בארץ
"אני יכול להבין את זה. זו בעיה של כל הקרנות. אנחנו הצענו ללאסלו לעבוד עם המפיק איתן מנצורי והם הגישו את הסרט לקרן הקולנוע הישראלי, אבל לקרנות מוגשים כ 200 תסריטים בשנה, מהם הן יכולות לתמוך ב 8-10 סרטים ויש עליהן לחץ לא קטן להשקיע בסרטים ישראלים. אם היה לקרנות יותר כסף הן יכלו להיענות גם לכשרונות הרבים מחוץ לישראל ולפרוייקטים מרשימים נוספים מהחממה."
איך אתה מסביר את זה שהסרט לא זכה בפרס בחממה?
"אין כמו ליהוק וגם תמיד צריך לצפות להפתעות. בהרבה מקרים יש פער, מסיבות שונות, בין התסריט לבימוי. בדרך כלל התסריט טוב יותר מהבימוי. בסרט הזה הבימוי באופן מהותי יותר טוב מקריאותו של התסריט. לאסלו גם לא הקל עלינו, בפיצ'ים הוא סרב להקרין קטעים ויזואליים מהסרט, כפי שנהוג. הוא האמין שהסגנון של הסרט צריך לנבוע מהתסריט. הסרט הזה הוא ללא ספק, מגדל בבל במיטבו."
מה הכי מרגש אותך בסרט הזה?
"מה שמרגש אותי זה שלאסלו עשה סרט שאפתני גם במונחים של תסריט, גם של בימוי וגם של הפקה (ההפקה בסדר גודל של הפקה ישראלית, בתקציב קטן יחסית) ויצא מנצח בשלושתם. לאסלו הצליח לנצח גם את שופטי החממה, שלא העניקו לו פרס, אבל הוא לקח בגדול. הוא אחד מעשרת הסרטים החשובים של השנה."