קרן השמש השונה

צילום: סיון נקאמורה עם שלישיית מה קשור
סיון נאקמורה חיה בטוקיו כבר למעלה משני עשורים. נסיבות החיים הובילו אותה מכפר סבא ליפן ושם הקימה משפחה. זה אולי סיפור לסרט בפני עצמו, אבל מה שמרתק לא פחות זה איך היא הקימה – בשילוב יוצא דופן של תעוזה ועבודה קשה – עסק יציב ומשגשג עם לקוחות כמו אסטון מרטין, קבוצת סטלנטיס עם שרשרת של מותגי רכבים ( פיאט , אלפא רומאו ג׳יפ , מזרטי , פ׳ג׳ו), רשת מלונות הילטון, חברת התוכןoutbrein , חברות ישראליות כמו ד"ר פישר ושלל חברות הייטק, לאחרונה גם ההפקה בפועל של שובר הקופות הישראלי "לשחרר את שולי סאן" בהובלת יונייטד קינג משה אדרי, ובהפקתו של אסף נאווי (נאווי הפקות) ושלישיית מה קשור. לקרדיטים המלאים כנסו ל- imdb ציון של 7.1 כבוד!
אבל בתמצית הדברים: אחרי שנים שבהן עבדה כשכירה במשרדי יח"צ ופרסום יפניים, ב-2011 סיון החליטה לקפוץ למים לבדה, והקימה את SivanS – קבוצה שמתמחה בשיווק, מיתוג, יחסי ציבור והפקה של מיזמים ייחודיים עבור חברות בינלאומיות. כיום SivanS מעסיקה עשרות עובדים ויש לה גם משרדים בתל אביב.
״התייחסתי לזה כמו לסטארט -אפ״
מפיק הסרט, אסף נאווי, פנה אל סיון נאקמורה כדי שתאתר עבורו ביפן חברת הפקות סרטים מקומית. אבל מהר מאוד סיון הבינה שהתיווך בין הפקה ישראלית עם "קוד" פעולה ייחודי לשוק הישראלי לבין חברת הפקה יפנית יהיה מאתגר.
״אירועי השביעי באוקטובר שינו את אופי היחסים, נוצרה רגישות מסוימת מצד היפנים שגרמה להססנות אם להיכנס להפקה או לא. זה דרש ניהול סיכונים קפדני, לקחת בחשבון שינויים ברגע האחרון וביטולים שעשויים לקרות בעקבות המצב. ימי צילום דורשים גמישות״.
לכן החליטה – כמי שנעה על התפר שבין שתי התרבויות – להוביל את ההפקה בעצמה. "מעולם לא הפקתי סרט עלילתי שלם", היא מספרת. "אבל הצהרתי – אני אתאבד על זה". וככה אסף נאווי הסכים, כאשר חובת ההוכחה היא עליה.
SivanS Group בשיתוף פעולה מלא עם נאווי הפקות לקחו על עצמם את ההפקה למן ההתחלה ועד הסוף: איתור וליהוק שחקנים יפנים וצוותי עבודה מקומיים, איתור לוקיישנים, משא ומתן עם בעלי אתרי הצילום וכמובן הפקת ימי הצילום עצמם – והכל בתכנון קפדני יפני עד רמת המילימטר. כל אישור לוקיישן ביפן דורש פגישות רבות, מתן תשורות כבוד, קידות והסברים מפורטים: עד מתי מצלמים, איך שומרים על המקום, ומה עושים אם משהו משתבש.
אומרת סיון "לכל לוקיישן הכנו פרזנטציה נפרדת. התייחסתי לזה כמו לסטארט־אפ", היא מספרת. "מניסיוני אני יודעת ש-'לא' ביפן הוא לא בהכרח סוף פסוק. לפעמים זו רק נקודת פתיחה למשא ומתן. וכשנתקלתי בקשיים ומחסומים מצאתי פתרונות יצירתיים להתאים את הצילומים לדרישות. והכל ״מבלי לפגוע במהות הסצנה".
שבעה־עשר ימי צילום אינטנסיביים במיוחד – בטוקיו, סאייטמה ,צ'יבה, יאמאנאשי והר פוג'י. (בישראל היה סה״כ יום צילום אחד בנוסף).
“הרבה אנשים לא האמינו שנצליח. כי ביפן קשה מאוד לצלם, במיוחד הפקות זרות. אבל מבחינתי לא היה מצב שזה לא יקרה. ובסיכומו של דבר, ימי הצילום שעשינו ביפן, עם כל הקשיים, היו מוצלחים במיוחד בזכות צוות מקצועי שהגיע מישראל ושילוב צוותים יפניים שנכנסו להפקה בגבורה רבה” . אבל האתגר לא היה רק הפקתי־לוגיסטי אלא גם רגשי. "הימים היו קשים בגלל המלחמה בארץ", היא אומרת. "אנשים סחבו איתם את התחושות מהבית, שלא לדבר על המשפחות בישראל. אבל היה חשוב, לי ולכל מי שהיה מעורב בהפקה, שהסרט יצליח וישמח את הלבבות השבורים של כולנו".
״היה מדהים לראות איך הצוות הישראלי והצוות היפני מתחבקים על הסט יום יום. הכל בזכות שלושת המופלאים ציון שלום ואסי שנתנו הרגשה כל-כך מדהימה ליפנים עם החום הישראלי , אין מילים . זו היתה אהבה ממבט ראשון״
אז איך היא מסכמת את החוויה?
"עבורי, הפקת הסרט לא הייתה רק מבחן ליכולת שלי להתגבר על אתגרים לוגיסטיים והפקתיים. שוב נדרשתי להוכיח לעצמי שאין דבר כזה בלתי אפשרי. יש רק עוד דרך למצוא. אבל המבחן היה גם מעבר לזה: להצליח להפיק יצירה שמעלה חיוך בתקופה כל-כך מורכבת; ולהצליח לחבר תרבותית בין תשוקה ישראלית לבין אתיקה מקצועית יפנית. וכשזה מצליח – זו נוסחה מנצחת".
"החממה של סיואנס״ – עם הפנים לעתיד
בשנתיים האחרונות סיון פועלת במיזם חדש שהקימה: SivanS Lab.
זו חממה לסטארט-אפים, ליוצרים ולגופים מבוססים – אקסלרייטור שנועד לעזור להם לחדור לשוק היפני.
SivanS Lab מעניקה שירותים משלימים: שירותי משרד, פיתוח עסקי, חיבור למשקיעים, שיווק שוטף וכניסה לשוק היפני. "אנחנו לא רק בונים את הסיפור שלהם ומספרים אותו, אנחנו גם מוכרים אותו וסוגרים עסקאות" היא אומרת,
בתוך כך, החממה מתמקדת גם בתחום ה-AgeTech – טכנולוגיות לשיפור איכות החיים בגיל השלישי. בין היתר היא מעורבת ביוזמה ישראלית-יפנית בשיתוף רשתות דיור מוגן, להקמת Innovation Hub בתחום ה- בשיתוף פעולה עם עמותת קדם AgeTech.
"זה תחום משנה חיים", היא אומרת. "המטרה היא להזדקן בכבוד, בסיוע טכנולוגיות שיאפשרו זאת בצורה מיטבית״
ביצי דגים על מצע ג׳חנון
"לשחרר את שולי סאן" מחבר יפה ויזואלית בין שתי תרבויות ושני מטבחים: ג'חנון ומלוואח מול האסתטיקה המדויקת של המטבח היפני, השוטים מזכירים לנו היטב את מה שאנחנו בישראל אוהבים ועושים טוב - תוכניות בישול בפריים טיים
"אני מקווה שהסרט הזה יגרום לחבב את יפן בפני המון ישראלים", היא אומרת. "כפי שקרה לי: כשהתאהבתי באוכל היפני לפני עשרים וחמש שנה, כל התרבות היפנית פתאום נפתחה בפני
״חייבים לשכפל את ההצלחה המסחררת הזו ליפן"
הסרט מכר כבר למעלה ממיליון כרטיסים בקופות בישראל תורגם ליפנית וכולם ביפן כבר משתוקקים לראות אותו ואני מאמינה ״שהמילה אחלה תהפוך למילה מדוברת ביפן״ מסכמת סיון באופטיציות ואמונה שלמה.
מי שכמוני התאהב ברובוטית שויתרה על רגל המתכת שלה עבור ציון ברוך הפיסח – יכול למצוא אותה באינסטגרם Baby Slow.





