עזבו השראה, תנו דד ליין

צילום: לוגו
אחרי ההצלחה של "פינת ליטוף" ו"חדר וחצי" בארץ נהדרת ומשחק שיצא לאחרונה לאנדרואיד, החלטנו שהגיע הזמן לחשוף את הסודות המקצועיים של ניר גרבר, החצי של "ניר וגלי".
מה הייתה העבודה הראשונה שלך בתחום ואיך השגת אותה?
ממש עם סיום הלימודים במחלקה לאנימציה בבצלאל התחלתי לעבוד כאנימטור בסטודיו "פיל אנימציה". הייתי סטודנט די בינוני ולא הגעתי עם תיק עבודות מרשים, אבל עשיתי טסט אנימציה מוצלח והתקבלתי לעבודה. שם גם נוצר הקשר עם גלי, שבעצם היתה אחראית על הפרויקט הראשון שעבדתי עליו (הסדרה האגדית "קוקו הארנב"). משם המשכתי ועבדתי כאנימטור בערך בכל סטודיו בתחום בארץ, עד שבשלב כלשהו נמאס לי והתחלתי לכתוב תוכן עצמאי ויחד עם גלי להפיק אותו. אחרי שאספנו יחד כמה קטעים ניגשנו לערוץ "ביפ" ז"ל, הצגנו את החומרים, הם התקבלו בהתלהבות ואפילו קיבלנו אור ירוק להתחיל לתקצב סדרת אנימציה משלנו. היינו די בעננים, ושבוע אח"כ הערוץ נפח את נשמתו ולא יצא מזה כלום. כשנה אח"כ ערוץ ביפ הפך למעשה לפורטל אינטרנטי, והעורך שלו דאז, יובל נתן, זכר אותנו מהפרזנטציה הקודמת והזמין מאיתנו כמה קטעים לאתר. אמנם קיבלנו תשלום מגוחך על העבודה, אבל זו היתה הפעם הראשונה שמישהו שם (קצת) כסף בשביל משהו שכתבתי, כך שאני מניח שזה נחשב כעבודה הראשונה שלי בתחום (כתסריטאי).
מה עושה לך את היום מבחינה מקצועית?
ביצירה שלנו כל אחד מאיתנו משמש בכמה תפקידים, כך שזה משתנה. ככותב אני מבסוט כשאני מרגיש שהצלחתי לתרגם רעיון מוצלח לתסריט שעובד, כאנימטור כשההספק גבוה והאיכות של האנימציה טובה, ובתור מפיק כשהכל מתקתק בלו"ז.
איזה חלק מהעבודה אתה פחות אוהב?
כל מה שקשור לבירוקרטיה/טפסים/תקציבים וכו'
במה אתה הכי גאה?
אני חושב שהמעבר מיוצרים עצמאיים שמשחררים ליוטיוב איזה סרטון מצחיק כשמתחשק לבמה מרכזית כמו "ארץ נהדרת" היה קפיצת מדרגה שלא הייתי בטוח שנוכל לעמוד בה, ואני די גאה שהצלחנו בסופו של דבר.

במה אתה הכי פחות גאה?
לא חושב שיש משהו שאני מתחרט עליו, הייתי מעורב בלא מעט פרוייקטים די מחורבנים אבל מכולם למדתי משהו בסופו של דבר.
מי/מה נותן לך השראה?
מניסיוני אין כמו איזה דד ליין טוב בשביל להאיץ את התהליך היצירתי.
איזו עצה אתה מצטער שלא נתנו לך בתחילת הדרך?
לא חושב שיש אחת כזו, לעשות וללמוד מטעויות זה חלק מהעניין.
מה היה גורם לתחום שלך להיות יותר מקצועי ומוצלח בארץ?
תחום האנימציה בישראל עשה קפיצה אדירה בעשור האחרון. מבחינה מקצועית יש כאן כישרונות ויכולות שלא נופלים משום מקום אחר בעולם, אבל כרגע הקהל הרחב נחשף לאנימציה ישראלית בעיקר בפרסומות.
פרקטית מבחינת חשיפה אני חושב שבשלב הראשון סדרת אנימציה מקורית בפריים טיים תוכל להקפיץ את התחום הזה עוד קצת קדימה גם ברמה הזו.

מה היעד הבא?
אני לא מהאנשים שמציבים יעדים, חשוב לי להמשיך להיות מעורב בפרוייקטים שאני שלם איתם ובעיקר להנות מהדרך.
ולסיום עשה ואל תעשה בתעשייה הישראלית
בכל מה שקשור לאנימציה, אל תיכנסו למקצוע אם אין לכם תשוקה/אהבה גדולה לתחום. בתכלס זה מקצוע סיזיפי, היחס בין כמות הזמן שתשקיעו לתוצרת שתקבלו מטורף ובאופן כללי בלי נכונות להשקיע שעות אינסופיות בלימוד ותרגול אין הרבה סיכוי לשרוד, וגם הביטחון התעסוקתי לא בשמיים.
אם בכל זאת החלטתם משום מה להיות אנימטורים - תהיו רב גוניים, אל תגבילו את עצמכם רק לאנימציה או לנישה מסוימת בתחום. נסו להתפתח גם בעיצוב, בימוי, סטוריבורדינג וכו' - יהיה לכם הרבה יותר קל למצוא עבודה ככל שסט הכלים המקצועי שלכם יהיה רחב יותר.
אם אתם רוצים לשמוע עןד על תהליך היצירה של ניר וגלי יש לכם הזדמנות במסגרת יום העיון של "אקולנוע" בלינק הזה





