סטארטאפיסטים ואמנים מחפשים השראה (וגם פרנסה) ביחד

צילום: יח"צ
חממת הטכנו ארט הראשונה בארץ משקיעה ומלווה עסקית מיזמים טכנולוגיים מעולם התרבות והאמנות במטרה הן לפתח טכנולוגיות חדשניות לעולם התרבות והאמנות והן לפתור את בעיית המודל העיסקי של האומנים והיוצרים. כידוע, ליוצרים ואמנים רבים אין מודל עסקי ולמי שיש, הוא לעיתים קרובות מאד אינו מפרנס בכבוד הראוי.
את המיזמים שנבחרים לחממה מלווים קבוצה של יזמים עסקיים, אנשי הייטק, אמנים ויוצרים שמחפשים לשלב בין אמנות לטכנולוגיה חדשנית. בין האמנים ניתן למצוא את גלעד כהנא, אוהד קנולר, ג'ולי שלז, רננה רז ושחר ברלוביץ', שהפך לאחרונה למנטור בחממה.
שחר ברלוביץ' התחיל את דרכו בקליפים ובפרסומות. הוא אחראי לבימוי בתכניות רבות ביניהן "קחי אותי שרון", "דייט בחשיכה" ו"המירוץ למיליון" ולפיתוח, עריכה ובימוי של "שידורי המהפיכה", "מסודרים", " TLV-עושים את תל אביב" והסדרה שיצר עם עמליה רוזנבלום "2.3 בשבוע". בימים אלו עובד ברלוביץ' על סדרת רשת סאטירית חדשה, במסגרת חממת הטכנו ארט וביחד עם שני פלד, מנכ"לית החממה. הסדרה תעסוק במאחורי הקלעים של עולם ההי טק הישראלי. ניצלנו את ההזדמנות לברר איתו מה בדיוק עושים שם בחממה.
מהי חממת הטכנו ארט ולמי היא מיועדת?
"טכנו ארט מיועדת ליוצרים, ליזמים ואנשי טכנולוגיה שמעוניינים לפתח פתרונות, כלים ופלטפורמות טכנולוגיות חדשות שנוגעות לעולם האומנות. החממה מאפשרת ליזמים לשתף פעולה עם אומנים נבחרים בתעשייה במטרה לחבר בין יצירה, המצאות, חידושים טכנולוגיים ועסקים. היתרון של העידן אנחנו חיים בו, הוא שהעולם נהיה קטן יותר ואפשר, גם למצוא בו שותפויות וגם להשפיע עם רעיונות בקנה מידה הרבה יותר גדול. מהצד השני הרבה מהמודלים הכלכליים שעבדו פעם כבר לא עובדים יותר. בטכנו ארט מפתחים טכנולוגיות המאפשרות ליוצרים וליצירות להגיע לקהלים חדשים וליצור מקורות הכנסה חדשים מיצירה."
כיוצר, תסריטאי ובמאי האם תמיד חשבת גם במונחים של "מודל עסקי" וטכנולוגיה?
"תמיד חשבתי במונחים של מודל עסקי. זו הסיבה שהתחלתי בקליפים ובפרסומות, ומשם עברתי לטלוויזיה כשבכל אלה יש מודלים כלכליים. גם בהמשך כשיזמתי פרויקטים היה לי ברור שצריך לגייס כסף ולהבין מי קהל המטרה. אף פעם לא יצאתי לצלם ואמרתי "נראה מה יהיה". אני מודע לזה שזה קצת שמרני. אבל זה אני."
האם יש סיכוי היום, שהכל נגיש וניתן להורדה, לייצר תוכן איכותי ולהרוויח ממנו בכבוד?
"להבדיל מתעשיית המוזיקה שנפגעה בגלל ההורדות, בטלוויזיה אנחנו חווים כיום את תור הזהב. מעולם לא ניתנה לכל כך הרבה יוצרים אפשרות לבטא את עצמם. מצד שני יש גם הרבה חוסר יציבות. הפגיעה בשוק הפרסום מונעת אפשרות לבנות לטווח רחוק. אחד הדברים המבורכים הוא שקיים כיום שיתוף פעולה בין גופים מסחריים ליוצרים בלי תיווך של גופי שידור. זה משהו שהולך וגדל. יש גם לא מעט יוצרים שמרוויחים מערוצי יו טיוב ישירים. מה גם שיותר ויותר תוכן שהתחיל במדיה הדיגיטלית קיבל בהמשך תמיכה ממקורות ממוסדים יותר. "
מהו האתגר הגדול ביותר בתפקידך כמנטור בחממה?
"האתגר הגדול ביותר הוא לזהות פוטנציאליים של רעיונות ויוצרים ובשלב השני ללוות אותם כדי להגיע להגשמת היעד שהצבנו לעצמנו."
אתה כותב סדרת רשת חדשה על מאחורי הקלעים של עולם ההי טק הישראלי. מדוע החלטת על סדרת רשת דווקא?
"פורמט הרשת הופך יותר ויותר פופולארי עם השנים ומעצם ההתמחות של החממה בפתרונות טכנולוגיים, ערוצי השידור האינטרנטי הם נכונים בשלב זה. חממת הטכנולוגיה טכנוארט השונה באופיה מחממות טכנולוגיות אחרות, משלבת בתוכה אומנים, יזמים ואנשי תוכן ובכך יוצרת אקו סיסטם יחודי וחלון הזדמנויות לתקשר את הרעיון של טכנו ארט ושל תעשיית הסטארט אפ בכלל לכל העולם. הסדרה תהיה באנגלית, וקהל היעד הוא עולם ההייטק העולמי ולא רק הישראלי, אם כי אני מניח שגם הישראלים יראו בה סדרה מצחיקה."
עד כמה רחוק מאחורי הקלעים של עולם הטלוויזיה מעולם הסטארט אפ הישראלי?
"ההכרות שלי עם עולם התוכן עשירה הרבה יותר מעולם ההי טק. אבל מהמעט שאני מכיר אני יכול לומר שבשניהם יש יזמות וחלוציות. בשניהם מדובר בעולם חדש הנמצא בהתהוות ובתהליך גדילה מהיר יחסית, מה שמאפשר להרבה אנשים צעירים להתקדם מהר בסולם ולהצליח. בשניהם יש דרימרים שמוכנים להתאבד על החלום שלהם, וזה יוצר זירות עבודה מאוד צבעוניות."





