שיטת הקו המקווקו- התחילו היום, תמשיכו מחר

צילום: טופאק, מתוך הכתבה
ישנן המון שיטות לכתיבה. את השיטה הבאה תוכלו ליישם גם בעיצוב, פיתוח, עסקים ואפילו בחיים הפרטיים. הרברט לואי, מנהל קריאייטיב בחברת התוכן Wonder Shuttle , מספר מה עובד בשבילו. גם אם לא זה לא עובד בשביל כל אחד, זה שווה ניסיון.
הרעיון של השיטה: עבדו היום על מה שאתם מאמינים שיקל עליכם לעבוד מחר.
עבורי זה סיוט להתחיל ולהשלים כתיבה של דראפט ראשון גרוע, אבל יקל עלי לשכתב אותו מחר. לערוך ולשכתב דראפט קיים, גם אם גרוע, זו עבודה הרבה יותר מעוררת השראה עבורי, מאשר להתאמץ ולפרוץ את הדרך בתוך דראפט ראשון שסביר להניח שיהיה רחוק ממושלם. אני מודה, אין לי הרבה סבלנות.. הרבה יותר קל להשלים את מה שחסר מאשר להתחיל מחדש.
רוב האנשים מצפים שילך להם מצויין על הפעם הראשונה, אז הם מבזבזים המון זמן בלשכתב משפט אחד ואחר כך עוד משפט. לא פלא שיש שמשווים כתיבה לעקירת שן. כתיבה לא צריכה לקחת הרבה זמן.
כך תעשו זאת טוב יותר ומהר יותר:
עקרון הקו המקווקו
חבר המליץ לי על הספר של גייק בראון על תהליך היצירה של הראפר Tupac . אתם בטח יכולים לדמיין, הוא היה מאד קפדני לגבי תהליך היצירה שלו. הוא הצליח להכניס הרבה מאד לחייו הקצרים והטרגיים.
בראון כתב: "טופק ידע לסובב כל מצב של חילוקי דעות לטובתו. עם כל ה"דיבור המלוכלך" שלו, הוא עבד ללא הרף ובשמונת החודשים האחרונים של חייו הקליט 150 שירים, השתתף ב 2 סרטים, 2 קליפים וזאת מבלי להחשיב הופעות חיות והופעות בכלי התקשורת השונים. הרווח שלו באותה שנה מאלבומו Watershed היה 80 מיליון דולר. "
הוא השאיר אחריו כל כך הרבה מוסיקה חדשה , שיקחו לפחות שני עשורים וכמה אלבומים כדי לשמוע את השירים שטרם נשמעו, ועדיין יהיו עוד.
טופאק שמר על איכות יוצאת דופן למרות שהקליט בזמן קצר. השילוב שהיה קיים בו- כשרון ומיומנות רבה הביאו אותו לכך שהיה מסוגל להצליח בטייק אחד. כשהוא "פישל" הוא היה משלים את הפערים ע"י טרק אחר או שכבה נוספת של הקלטה.
מספר המוסיקאי Shock G:
"הוא היה נכנס ומקליט ע"פ התחושה שלו. הוא עישן הרבה גראס וסיגריות ולעיתים היה מפספס מילים פה ושם או עוצר לנשימה, אבל היה משלים את החסר בשיטת הקו המקווקו. אם הוא היה מפספס מילה או שורה הוא היה משלים אותם בטרק הבא - לעיתים הוא היה מצליח 'לתפוס' את המילה החסרה ואם לא הוא היה ממשיך עד שהיה מצליח. בינתיים הוא היה מכפיל ומשלש את הווקאליות של השיר."
אפשר ליישם את השיטה של טופאק בכתיבה או בכל דבר שאתם עושים: גם אם לא תצליחו לעשות את זה מושלם על הפעם הראשונה, כמו שקרה לטופאק לא פעם, תוכלו להשלים אחר כך.
כך כתב מחבר "המשחק", ניל שטראוס:
"בדראפט הראשון פשוט תכתוב, בלי לעצור לערוך. תוציא את הכל. כשתסיים, איפשהו בתוך כל הבלגאן שכתבת ימצא הסיפור שלך".
בכל פעם שאתם נתקעים על מילה, או שם של מישהו, או משהו ששכחתם או סתם אין לכם כח, סמנו אותו באותיות TK. לדוגמא " TK לקרוא את הביוגרפיה של Shock G", או " TK לנסח מחדש". אחר כך, כשתתחילו לערוך, השתמשו בפקודה F (חפש, כמו קונטרול+ F) כדי למצוא איפה צריך להשלים.
עבורי, פסיכולוגית, יותר קל לשכתב או לערוך מלכתוב משהו חדש לגמרי. המומנטום כבר קיים ואני כבר יכול לראות את קו הסיום.
חבר ה Outlawz, נפוליאן, נזכר במילותיו של טופאק: "מה שאנחנו עושים, אנחנו שומרים ועוברים לשיר הבא. אין לנו זמן לשחק, אין לנו זמן להיות חצי שעה על שיר אחד"
כך בכתיבה. לא צריך להתקע. אם משהו תוקע אתכם, שימו אותו על המדף ועברו הלאה. תניחו לזה, תנו לבעיה להתבשל בתת מודע שלכם. כשיש לכם יותר תוצרים, אפשר לבחור מתוכם. זה אומר שמתוך 50-80 טרקים תבחרו 10-18 לאלבום. מתוך 15-20 דראפטים אתם יכולים לבחור 3-5 לערוך ולפרסם בעתיד. אם עושים זאת נכון ובכמויות גדולות זה יכול לשפר את הכתיבה שלכם.
אתם תשתפרו בכתיבה
הדראפטים הראשונים הם בדרך כלל נוראיים וצריך לערוך ולשכתב אותם הרבה מאד, אבל ניתן למצוא שם את הגרעין של הרעיון.
כמו שאמר המשורר הבריטי ססיל דיי לואיס:
"קודם כל, אני לא יושב מול שולחן הכתיבה שלי כדי לכתוב משהו שכבר נמצא לי בראש. אם זה ברור לי בראש, אין לי שום צורך לכתוב על זה. אנחנו לא כותבים כדי שיבינו אותנו, אנחנו כותבים כדי להבין בעצמנו."
סת' גודין משווה כתיבה להליכה: "אנחנו אף פעם לא סובלים ממחסום דיבור כי אנחנו לא חוששים לדבר לא טוב. לעיתים נגיד דברים שישמעו נהדר ולעיתים נגיד דברים טיפשיים. כך זה גם בכתיבה."
הוא כותב בבלוג שלו:
"אין בעיה להתגבר על מחסום כתיבה, פשוט תכתבו גרוע. תמשיכו לכתוב גרוע, תפרסמו את זה, עד שתכתבו יותר טוב. אני חושב שכולם צריכים לכתוב בצורה גלויה, גם בבלוגים וכו'. השתמשו בזהות בדויה אם יותר נח לכם. אל תקראו תגובות. אתם צריכים פחות ביקורת ויותר כתיבה."
לפרסם את מה שכתבתם יתן לכתיבה תוקף ויביא לכם פידבקים. לפעמים צריך רק להתחיל, אולי זה לא יקל עליכם היום, אבל זה יקל עליכם מחר ויותר חשוב, זה יכול לתת לכם בסיס לכתיבה מצויינת.
הרברט לואי הוא מנהל הקיאייטיב ב Wonder Shuttle סוכנות תוכן. המוצר הנוכחי שלהם content canvas שלד עבור אסטרטגים ומשווקים כדי ליצור תוכן יעל ומדבק.





